Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 17-utställningar-resultat
Läst 1344 ggr
[Pimme]
0

Attityd på utställningar

Har varit på många utställningar å träffat mycke folk. Tycker att många (inte  alla) stora uppfödare beter sig knäppt. Tex  hälsar inte om min katt slått deras å visar tydligt hur sura de är å rynkar på näsan om dommaren gillar min katt mer. Tycker många har en besservisserattityd. Varför e de så?

SKOGSGLIMTAN
0

#0 Då må jag får säga att jag tycker tvärtom mot vad du skrivit om utställningar. Jag hara bara varit på en och det var förra helgen på Järvautställningen. Och jag må då säga *vilka trevliga kattmänniskor/uppfödare det finns*. Många kom med grattis hälsning både på plats och sedan på min hemsida.  Jag och min sambo pratade med många många trevliga uppfödare. som vi aldrig träffat tidigare. Så jag har en helt annan erfarenhet än vad du verkar fått. Hoppas du får uppleva samma känsla som jag har fått från utställningar.

*Kram från en glad skogkattälskare*

Dizcord
0

Jag har på det stora hela upplevt att folk är trevliga. När jag inte kunde preppa fick jag hjälp med det, och jag brukar alltid få hjälp av snälla människor att fixa öronen på min katt. Om nån annan skulle behöva prepphjälp hjälper jag till, även om det är en katt som går emot min.

Jag tycker att det är ok att vara sur en kort stund om domaren tycker bättre om en annan katt, även om det är fånigt. Så länge det inte går ut över den stolta ägaren till vinnarkatten. Man kan ju bli lite väl entusiastisk när man är mitt uppe i det.

[Pimme]
0

#1 Jag har lärt mej att de gäller att välja vänner noggrannt. Mycke skitsnack e de bland kattfolk. Har blivit besviken många gånger men då har ja ju varit på massor av utställningar förstås

SKOGSGLIMTAN
0

#3 Mina åsikter är att det beror på vilken attityd man själv har gentemot andra, är man trevlig,ödmjuk,ärlig så brukar man också bli behandlad likadant tillbaka. Avundsjuka, det ordet kommer alltid tyvärr finnas i vår värld. Jag brukar tänka som så att vill ngn prata bakom min rygg, så är det deras problem, inte mitt och inget som jag skulle lägga ngn energi på. Jag blir glad när andra människor blir glad och jag kan glädjas med andra människor framgång. 

*Mvh Eva-Helen*

Dizcord
0

Det är lite oresonligt att tro att man bara ska träffa trevliga människor i sitt liv. Men blir man konstant missnöjd medan andra är nöjda kanske man borde börja fundera över sitt eget beteende.

Labolina_73
0

Jag måste nog säga att jag är benägen att hålla med Pimme, dock inte alltid givetvis men jag tycker iaf mej känna igen en del av det du skriver.

Jag kan dessvärre inte säga varför det är så. + att jafg tycker oxå att vissa uppfödare blir överdrivet hjälpsamma med domaren om dom vunnit och eller kan tönkas vinna. Jag gillar inte den typen av "ställa in sej" attityd. Jag vill vinna för att min katt är bäst och eller förlora för att deras katt är bättre inte för att den andra uppfödaren är känd eller fjäskar in sej,,

Jag tycker att det faktiskt borde vara så att det är ALLTID assistenterna som bär fram katten, man ska inte ens få visa att det är jag som äger katten.. Jag har ingenting emot dessa uppfödare som så utan just bara attityden dom visa mellan varven.

Men men det är ju min åsikt,,

Men där med INTE sagt att det inte finns många väldigt trevliga uppfödare för det finns det oxå.. SÅKLART… :-) Väldigt mnga trevliga och hjälpsamma.. Tack till er. 

Kram

[Pimme]
0

#4 å 5 Jag fösöker att alltid vara rak å trevlig mot alla å räknar inte med att alltid bara möta trevliga männskor.Men på nästan alla utställningar jag varit e det några stora uppfödare som alltid beter sej underligt.

#6 håller med dej! fram för assistentutställningar å jag menar ju inte att alla e knäppa. känner många bra kattmännskor oxå men som sagt har jag lärt mej välja

SKOGSGLIMTAN
0

#6 Tjingeling*ler*. Där håller jag  med dig Linda, om att det finns människor i vår värld som inte är ärliga, men jag anser trots allt att isf är det deras problem, om ngn vill "ställa in sig hos en domare" så hoppas jag trots allt att domaren/domarna är professionella. Jag tror heller inte att  ngn har som syfte att göra det, det hoppas jag iallafall inte att ngn har. Jag skulle aldrig komma på tanken börja ställa in mig hos ngn, det skulle bara kännas onaturligt och som du skrev "man vill vinna för min katt är bäst".

*Kram till alla skogkattälskare*

Zygots
0

Det finns allt en och annan "skitstövel" hos de "små" uppfödarna också…….eller vad tycker du?

Har det här forumet "tappat greppet" helt, eller finns det inget annat att göra eller prata om än en massa avundsjuka och elände.

Vad jag vet så krävs det mer än 1 domares röst för att vinna, och jag tror att de allra flesta skulle ha ett herrans sjå med att "ställa sig in" hos majoriteten av domare på varenda utställning.

De som vinner kanske har bra katter och lagt ner mycket jobb på sitt avelsarbete, eller det kanske inte finns med i tanken hos "gnällmaffina".

Ärligt talat, om ni "stör" er på någonting finns det två alternativ, gilla läget eller säg ifrån, och då menar jag inte att "gnälla" här inne, utan ta det med den som ni retar er på i stället, eller det kanske är alldeles för obekvämt då man tvingas stå öga mot öga med personen/erna.

Jag är HELT övertygad om att det krävs lite mer än att "smila" för att VINNA på en utställning.

Kan inte det här Forumet börja sprida lite positiv energi igen.  Jag vet inte vem eller vilka det är som bestämt sig för att detta skall vara en plats för massa obefogat skitprat, men snälla ni, bidra med någonting annat i stället!!

Jag måste ställa frågan, VAD skall den här tråden mynna ut i för positivt vetande. Vad jag kan se handlar den inte om skogkatter överhuvud taget, utan är rent SKITPRAT.

En som börjar tröttna på allt skitprat.

//Annika

[Pimme]
0

#9 Visst finns det skitstövlar i alla läger men nåra av de stora uppfödarna e de som utmärker sej mest tycker jag. en attitydförändring skulle inte skada. Avfärda gärna denna tråd som skitprat men strunta då i att skriva i den.

Zygots
0

Pimme:

Det står alla fritt att svara på trådar som läggs ut här och det är vad jag gjort.

Du kanske missade poängen, det behövs inte fler skitsnackare här inne nu!
Stör du dig på folk på utställningarna så ta då det med dem det berör och på plats, inte här.  Vad tycker du skall hända i den här tråden? Tror du att du kan genomföra en förändring på utställningarna genom att gny på utställare här. Som sagt, gnäll på plats, om du kan stå för det du säger, DET kanske kan ge någonting, men det behövs positiva människor och attityder här inne. Det här genererar ingenting och har inte med skogkatter att göra.

//Annika

SKOGSGLIMTAN
0

#10 Då må jag hålla med Annika, om man tycker ngt om ngn så varför inte ta det med den personen/personerna, öga mot öga, om man "stör" sig på ngt,  för det är väl iallafall mer ärligt om ngt eller…

*Mvh Eva-Helen*

Merlyn
0

# 9 Hejja Annika!!! Bra skrivet!!!

Det har i dagarna registrerats många nya användare som direkt startar sådana här trådar… vi skall ju njuta av våra katter, dela med oss av våra kunskaper mm mm på detta forumet och inte dra igång dessa diskussioner!

Det finns skitstövlar överallt, vi har alla mött sådana och de kommer aldrig kunna undvikas,,, kan vi prata om nåt roligare nu???

Jag har undvikit forumet ett tag och nu funderar jag skarpt på att helt lägga ner mitt medlemskap Ledsen

[Pimme]
0

#11 Att gå i klinch med andra direkt på utställningar e inte alltid det rätta medlet. Dina inlägg e ofta väldigt skarpa å inte bara i denna tråd så du kanske borde fundera över din egen attityd.

Margona
0

Jag har försökt att inte skriva i dessa trådar angående allt skitsnack men kan inte hålla mig längre. Varför förstöra forumet med en massa skitprat?

Detta leder ju ingen vart utan orsakar bara dålig stämning här inne på forumet. Detta ger ju ingenting och jag och säkert många läser här för att lära sig, utbyta tankar och titta på fina katter.

MVH Margona

[Pimme]
0

#13 Jag skulle gärna vilja veta va du menar med "sådana här trådar"

SKOGSGLIMTAN
0

Jag börjar tro att det kanske är en och samma person som hela tiden kommer in med nytt användarnamn. Jag har inte velat lagt mig i eftersom jag inte vet vem hon är, vad hon gör/gjort osv. Men jag tycker det är "skit" tråkigt att forumet får en negativ atmosfärd. Vi alla älskar väl den norskaskogkatten och vill få råd från varandra, så vi kan lära oss mer.

*Mvh Eva-Helen*

Merlyn
0

#14 Jag känner inte Annika direkt väl men hon säger vad hon menar, helt ärligt och hon står för det, det beundrar iallafall jag.

Zygots
0

Om du inte klarar  svar i dina trådar skall du inte starta den här typen av "gnälltråd".

Tror fortfarande inte du förstår: vi behöver positiva vibbar här, inte gnäll. Och det rätta "medlet" att ändra attityder på utställningar är knappast att starta trådar och "beklaga" sig här.

//Annika

Zygots
0

Tack skall ni ha, alla ni som förstår vad jag menar. Jag tror att alla är överens om att vi är här för att ha det trevligt och hjälpa varandra så mycket vi bara kan.

De senaste dagarna har varit genomsyrade av fula påhopp taskiga attityder och massa elakheter.

Nu får det vända, glaset måste inte vara "halvtomt, jag försöker att ha mitt "halvfullt" istället…….=) och det känns mycket bättre.
Merlyn, du har helt rätt,  jag tycker att den bästa vägen att gå är att vara så "rak" man bara kan vara, för mig funkar inget annat.

Det är inte modellen för alla, men jag vet att negativa "vibbar" smittar av sig.

Kan vi inte vända detta nu.

För min del är det färdigskrivet även i denna "negtråd".

//Annika

[Pimme]
0

#19 Vad jag skall å inte skall göra bestämmer jag själv utan att du behöver omyndigförklara mig. Forumet e till för alla å det är inte du ensam som avgör vilka ämnen som ska tas upp. Eftersom många skriver i de sk "gnälltrådar" du nämner så finns det uppenbaligen ett behov av att dryfta sådana saker.

Denna tråd var aldrig avsedd som en gnälltråd utan mer en undran kring varför vissa stora uppfödare beter sig märkligt på utställningar. Kanske har vi fått svar på det nu.

LittleL
0

Jag förstår vad ni menar men jag säger som några tidigare har sagt: Ta det privat med personen ifråga istället. Jag har haft ett liknande "problem" som pratas om här men jag tycker alltid det är bättre att var ärlig. Så jag sa till personen vad jag tyckte och kände. Förklarde at jag blivit ledsen och sårad och att jag inte gillade den typen av beteende. Jag tror att hade allt att vinna på det. Personen ifråga har så mycket kunskap som jag mer än gärna tar del av. Och jag kan inte tänka mig att h*n skulle göra om något sådant igen. Nu kan vi istället glädjas med varandra och katternas framgångar, än att gå och titta snett på varann. /Sylvia

Dizcord
0

Vilken kattmänniska är du Pimme? Vilken del av landet stället du ut i, och vilka kattar har du? Kan ju vara intressant att veta ungefär vilka utställningar du menar.

[Pimme]
0

#23 Eftersom min mamma e uppfödare har vi ställt i större delen av Sverige å råkat på många uppfödare både nya å gamla, stora å små.

En undran: Blir alla nya medlemmar i detta forum påhoppade på detta sätt? I så fall e det inte konstigt att många går med och snabbt lämnar forumet igen.

solrosen1
0

Jag har erfarenhet av dåligt bemötande på utställning.Jag va på min tid med i IDP och då fick vi ställa på SVERAK men dom som hade samma ras pratade inte ens med oss, så det va inte kul.

Mvh Donna

Humletassens
0

# Pimme, istället för gnälla så visa att du är en bättre människa själv, nästa gång är det kanske det är du som blir slagen av den som blev sur förra gången. Gratta då istället för var lika dan tillbaks.

Så har jag gjort mot en uppfödare som ALDRIG gratta oss när vår katt slog hennes. Det tog ett tag, men se. Hon började gratta tillbaks. Glad 

Jag/vi har alltid för vana att gratta den som slår vår katt.

Dizcord
0

Ah, vilket katteri är det Pimme? Inte för att jag har skogis själv, men mina kompisar har, så jag brukar placera min katt i det området och jag är ganska entusiastisk över skogisen som ras också.

Jag funderar lite, om du känner dig så dåligt behandlad, varför fortsätter du gå på uställningar? Det är ju en rätt dyr hobby, och jag skulle inte betala för det om det bara fick mig att känna mig bitter.

Zusann
0

Jag har inte upplevt det så Pimme utan tvärtom.Jag har själv tagit kontakt med dem store uppfödarna på utställning och har alltid blitt vänligt bemött. de har visat till rätta och svarat trevligt på mina frågor.Stått utanför och pratat och druckit kaffe(ja ciggen med:)

Så nej jag har inget illa att säga om dem. Tydligen har jag stött på rätt sort då eftersom ni påstår nåt annat:)

Zusann
0

#18 håller med här.Hon är rakryggad i sina svar och står för det.Jag gillar personer som vågar stå för vad dem tycker och inte en massa smussel bakom ryggen.

lillalotta
0

Samma person går in med nya användarnamn för att sprida dålig stämmning. Märks direkt…

Rhapsody
0

Håller med #26,

Man kan inte ändra på andra, bara genom att ändra sig själv kan man få andra att ändra sig……

/Lena

Seerath
0

Jag brukar inte alltid gratta ägaren till katten som slagit min men oftast så är jag trött och det enda jag har i huvudet är att få tillbaka katten till buren så jag får vila en kort stund. :D
Men om dom hälsar så hälsar jag naturligtvis tillbaka.

Min sambo brukar påpeka för mig att jag ser sur ut ibland på utställningar men allt beror egentligen på min trötthet. Det är inte så hett att stiga upp 3-4 på morgonen ibland. :/

Zios
0

Jag ställer ut mina katter när det fungerar med mitt schema & familj och hittills har jag haft otroligt trevligt på utställningar Skrattande Men jag har hört att det förekommer både det ena och det andra… Men jag fokuserar på det positiva och jag tror att det är viktigt att ha en sund och positiv inställning själv. Men visst kan det hända att man möter negativitet och kritik på en utställning men det möter man ju i sin vardag också och det får man lära sig att handskas med helt enkelt, som sagt vi kan inte ändra på andra men däremot kan vi ändra på vår egen inställning som #31 skrev SkrattandeFlört

Kram Monica S*Zios

Sandra76
0

Håller med #33. Vi har inte ställt så mkt och försöker när det passar med familj och så.

Det har hänt att man stött på lite otrevliga människor, men det har hittills mest handlat om att de har haft en dålig dag. Det har aldrig varit riktat mot våra katter. Däremot så har man hittat mkt trevligt folk att samtala med och som faktiskt samtalat tillbaka trots våra väldigt amatörmässiga synpunkter;)

Angående assistenter eller att bära fram själv..vet jag inte än…så mkt erfarenhet har jag inte. Sist fick vi bära fram själva och vi och våra "konkurrenter" hade ett avslappnat samtal med domaren precis innan bedömning…lite skämt om katterna och så…det tyckte jag gjorde att man inte var så spänd heller.

Juliette-
0

Inte 17 kastar jag mig över och grattar alla motståndare jag blivit slagen av och inte kastar sig alla på mig heller och nej jag förstår de man vill ha tillbaka sin katt i buren och då kanske man inte alltid tänker på de.. Ibland gör man de och ibland inte.

Nog finns de många ggr motståndare som undrar hur fan min katt kunde vinna och ja de får ju stå för deras åsikt och jag tror nog att alla som ställt ut mycket börjar "dömma lite för sig själv" och har troligen någongång känt att "hur 17 kunde den katten slå min med de humöret eller den pälsen eller nått sånt" men ja nu är vi ju där för att domaren ska dömma.

Tyvärr stöter man dock ibland på mycket bättre människor än en själv. Ja de låter så. Som när man råkar säga vissa saker fel eller använda vad de tycker fel saker osv då kan de ställa sig och verkligan berätta hur bäst de är. Sånna stör jag mig mycket mer på.. Så trött på "jag vet bäst människor" men jag lyssnar inte mer en nödvändigt så är de löst.

Juliette-
0

Sen får man absolut inte glömma alla jätte trevliga människor man också träffas tänk på dom istället.. Nya kontakter och människor jag aldrig skulle träffat om jag inte ställt ut.. har fått många vänner jag absolut inte skulle vilja vara utan tack vare jag ställt ut.. så glöm inte bort de som är bra heller.. vänner för livet som man kan skaffa sig tack vare man brinner för samma intresse

solfager
0

Oj oj…  Varför inte bara rycka på axlarna åt dom som man tycker blir sura för att ens katt slår deras? Personligen så stuntar jag i om nån slår min katt och tittar med öppna ögon på vad som var bättre med den andra katten. Låt ev sura människor rynka på näsan då om dom mår bättre av det.

Ang att låta enbart assistenter bära fram katterna, Njääe det tror jag inte kommer att funka heller för är det en flitigt ställd katt så vet domaren iaf vem katten är och vem som äger el är uppfödaren.. dom får kataloger efter utställningen. Och vilket jag personligen uppskattar så har jag hört domaren själv säga att han/hon inte ska sticka under stol med att dom vet vem katten är.

Receptet är så enkelt strunta i alla ev sura människor å ta fäste vid dom glada!

Må så gott alla!!

[Pimme]
0

#17å30 Ja blir så lessen SKOGSGLIMTAN & LILLALOTTA Hur skulle ni reagera om nån påstod samma sak om er?

#26 De e ju det jag har försökt göra i alla år men de biter inte på vissa utan bara sura miner tebax. Därför e ja inte me lika mycke längre. 

#27 Ja e inte uppfödare å betalar inga utställningsavgifter utan min mamma gör det. Jag e bara me å hjälper till men som ja sa inte lika mycke som förrut.

Niffi
0

Jag tycker det är synd att bemöta en undran som TS gjort här med rent otrevliga försvarstal. Om man nu anser att det är gnäll (vilket jag inte kan se) så varför gnäller man tillbaks? Är det ömma tår hos några?

Jag har alltid själv trevligt på utställning och känner inte av de saker du beskriver Pimme, men du har ju all rätt att känna som du gör och att ställa frågor runt det.

[Pimme]
0

#39 Tack!

Humletassens
0

Pimme,

Strunta i dom otrevliga då, dom är så få och alla mysiga o trevliga finns det i driver ut av på utställningarna. Det ätr ju bara att hålla sig till dom.

Utställningarna blir väl inte trevligare om vi låter surkarten vara kvar o vi andra slutar att gå.

Man måste lära sig sålla lite o inte ta åt sig av "dom" där.

Mvh

Henrik

S*Humletassens