tips!
vad ger ni andra för tips till nya kattägare som köper kattunge av er, som har hund?hur ska dom göra för att dom ska vänja sig vid varann, för mina är ju inte hundvana…
jag har sagt att dom ska skynda långsamt..men,vad kan dom mer göra??

Hej Jag har haft Skrållan hos mig i 14 dagar nu och hon har redan vant sig vid hunden, hon var i för sig van vid hund sedan innnan. Jag tror det är viktigt katten har ett ställe den kan gå undan och vara i fred, sedan kan den själv välja när den känner för kontakt med de övriga djuren. Innan Skrållan hade kommit till mig hade jag köpt en klätterställning golv till tak. Det första jag gjorde var att placera henne i den och sedan har hon själv valt att gå i från. Ibland har vi lockat henne därifrån med leksaker, då har hon glömt allt om hunden, lekfull som hon är. Hunden måste man givetvis ha full kontroll över, man vet aldrig i början.
Jag har gosat och klappat först den ene sedan den andra, bara för överföra deras doftar till varandra. Har den ena slickat på mina händer har den andra fått lukta eller slicka på den också.
Men, som du säger, skynda långsamt, jag kanske bara har haft tur det har gått så fort ???
Det är ju en skräckupplevelse för en liten katt när en stor hund kommer springandes:)
När jag köpt mina så har jag haft hunden ett par dygn i ett rum med grind så katterna kunde iaktta honom och så sakta men säkert introducera dem för varann.Har kommando på min så ligg still betyder ligg still när katterna nosar på tassar o.dyl.
En bra grej är också att leka med katten lugnt och sansat(hunden får inte va med i leken bara titta på)framför hunden.Och så plötsligt så hamnade minsann leksaken på ena hundtassen och katten märker inte det oftast.Lite fräs följer nog med men det går över.Säg till dem att va mycket på golvet tillsammans med alla djuren.
Så har jag gjort och det har funkat bra. Linas bebisar var vana från början ju så där behövdes ingen intro.
Lycka till.

tack för tipsen!ska vidarebefodra dom genast!!
Tack Susann för det tipset med att leka framför hunden,kan nog vara en bra grej!! Hundarna är kattvana, så det ska nog inte vara några problem