Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2059 ggr
Vrethagens
0

Undrande om svansknick..

Halloj! Jag undrar om det är någon som har koll på det här med svansknick då jag har några frågor..

Förra helgen ställdes några kattungar från min första kull, de närmar sig nu sex månaders ålder. Det gick jättebra och de fick allihop mycket fina bedömningar. Då domaren bedömde den tredje katten, så sa han att den blev ex 2 p g a att den hade "en liten grej" på svansen. Vi ställde oss väldigt frågande till detta och kände igenom hela svansen efter bedömning, och döm till vår förvåning då katten hade en liten "knick"… den hade vare sig jag, veterinären eller kattungeköparen känt tidigare…     

Jag fick höra att katten kan få en "tillfällig knick" utav att den spänt sig av stressen på utställningen, och att detta skall ge med sig automatiskt om man inte håller på och känner och klämmer för mycket. --- Är det någon som har någon erfarenhet av detta och kan tala om utifall det kan vara så??

Personligen trodde jag faktiskt att om en katt har svansknick är den född med svansknick. Jag trodde att det var något man märker redan innan kattungen flyttar hemifrån. Är "knick" något som kan utvecklas med tiden?? Jag vet att det är ett recessivt anlag och att båda föräldrarna måste bära på det för att det skall komma till uttryck. Givetvis har vare sig mor eller far någon fenotypisk svansknick.

Hoppas någon av er kan göra mig lite klokare…. *ler*

offsides
0

Hejsan

Ibland tror jag domarna ser spöken mitt på ljusa dagen, vad gäller svansknick de känner väldigt noga och hittar ibland en knick där man aldrig själv känt något.

Precis som du skriver så kan det uppstå en liten knick av att katten spänner sig eller blir stressad av att någon klämmer och känner dem på svansen, men oftast har de en liten knick då kanske som känns tydligare när de spänner sig.

De erfarenheter jag har av knick är att om den inte känns direkt när de är nyfödda så "kommer" den oftast när kattungen är runt 10-15 veckor.

Finns säker massor av teorier och olika åsikter om detta.

Mvh /Johan

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

Seerath
0

Som jag har förstått det kan knickar tyvärr dyka upp så länge katten växer. :/

kerstin2181
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta med svansnick är ett stort frågetecken? jag känner 2st, som ställt ut sina hanar, i 2 år och fått fina bedömmningar, sen helt plötsligt, så kommer svansnick med i bedömmningen. Själv tror jag det kan ha med att göra, Fertila hanar, som får stressknölar

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Malin1
0

svansknick kan uppkomma oftast upp till 1 års ålder.
har själv varit med om det, både på en katt jag köpt och katter som jag fött upp….

svansknick nedärvs recessivt, har någon av föräldrarna till katten fått kullar tidigare?

(recessivt innebär att bägge måste bära på "anlaget" för att det ska ge "utslag" ,som dilution t.ex).

Mulan
0

#4 Man TROR att svansknick nedärvs recessivt, men det är definitivt inte klarlagt… Flört 

Min ena hona fick svansknick när hon var runt 1,5 år.. (kan tillägga att hon är kastrat och har aldrig fått kullar).

mvh Malin

[michaelalundgren]
0

#0 Jag har en idag kastrathona som tidigare hade en "stressknick" som dom sa. Då den ena dagen fanns andra dagen inte!

Hon föddes inte med den, utan den har kommit fram mellan 4-12 veckor. Idag är det helt stel, men inte som ungkatt.

Hon är utställd ett fåtal ggr som kattunge med strålande bedömningar, och alla domare kände inte "knicken".

Kan inte direkt säga om den är "nedärvd" då hon är den enda av 10 kattungar i denna kombination som fått knick.

Vi valde att ta en kull på henne, och alla i kullen föddes knickfria, och har än idag inte utvecklat några knickar!

/Michaela

Vrethagens
0

Intressant att läsa era svar. Jag uppskattar dem verkligen. Det verkar som att en "knick" både kan visa sig innan kattungen flyttar hemifrån och även efteråt.

#4 Nej, ingen av föräldrarna har tidigare fått kull. Detta var deras första.

Tar gärna emot fler funderingar och förslag… //Åsa

LittleL
0

Oj, ja jag har erfarenhet av knickar… Inte för att jag fött upp några katter utan dom är köpta. Men det är lika illa. Besvikelsen som jag kände när jag upptäckte Märthas knick var katastrofal. Knickarna kan komma så länge katten växer men givetvis är dom vanligast när katten växer som mest. Alltså under första året. Mina katter har tre olika varianter av knick. 

Lina är köpt med knick, hade den redan som liten kattunge. Hon har den mitt på svansen som en stor knöl. Ej synlig men känns givetvis mycket.

Märtha fick sin knick när hon var nästan 6 månader. Ena dagen fanns den inte och nästa dag så kände jag en liten krok längst ut på svansen. Idag 1år gammal känns den fortfarande som en pytteliten fiskekrok längst ut. Vet inte om det har något samband men Märtha växte otroligt fort första halvåret. När hon var 7 månader vägde hon 4,5 kg. Men hon har inte ökat mer i vikt sen dess utan väger fortfarnde samma.

Nahla har en så kallad stressknick. Ena dagen känns absolut ingenting på svansen men nästa dag så känns dom sista två centimetrarna stela. Tydligen så kan det komma av stress, men om katten har en stressknick ska man akta sig för att utsätta den för stressiga situationer, för då kan den bli bestående. Första gången jag kände den var på Nahlas första utställning. Hon var då 1½år och blev så klart lite stressad av den nya miljön. Men den försvann men har kommit tillbaka nu efter hennes kastrering. Nu dyker den upp som anden ur flaskan ena dagen för att en stund senare vara borta igen.

/Sylvia

Vrethagens
0

Glada besked!!

Ni delade med er av era erfarenheter och kunskaper så jag tänkte berätta hur den här historien slutade.

Kattungeköparen har nu tagit kattungen till två oberoende av varandra veterinärer som säger att katten inte har någon "knick" utan däremot en mycket lång och "rörlig" svans som växer så det knakar som enligt veterinären kunde vara boven i dramat *ler*. De ville själva inte klämma och känna på svansen därför gick de till veterinären.

Det var skönt att höra att det inte var en "bestående" knick. Vare sig mamma katt eller pappa katt har ju någon. Hade det varit så att mamma katt hade nedärvt knick hade jag givetvis tagit henne ur avel.

Hoppas detta kan inge förhoppningar till andra vars katter helt plötsligt får en liten knöl på svansen. Det behöver inte vara svansknick.  //Åsa

Seerath
0

Härligt. :)

Ninnis
0

skönt att det inte var något!

SillyZones
0

Skönt att det inte var någon knick!!Skrattande

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

SChamuels
0

#8 Fler i Nahlas kull hade svansknick.Det här med stresssknick tror jag inte riktigt på.

Oavsett var den sitter så är det en knick….stor som liten.

Skulle det vara en stressknick så vart i så fall Kuvo stressad från 6 veckors ålder tills han gick bort.Nopp köper det inte riktigt.

Vrethagens
0

#10, 11, 12 Tack!  Tänkte passa på att tala om att lilltjejen även var på utställning i helgen som var och fick finfin bedömning av domaren och blev Ex1:a, verkligen jätteroligt. //Åsa

Ninnis
0

Ett stort grattis till ex 1 och fin bedömning! alltid roligt när det går bra!

[Pimme]
0

Va skönt att de löste sej. En kattunge vi hade fick oxå knixanmärkning på en utställnig å aldrig mer