Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1326 ggr
Pussygalore
0

Kattmänniskor

Under mina många år inom kattvärlden har jag stött på många spännade människor. Man skulle kunna tro att kattmänniskorna är ett representativt urval av den svenska befolkningen, men icke! I stället verkar det finnas ett övermått av personer med mer eller mindre klart uttalade personlighetsstörningar.

Tag till exempel narcissisterna, som:

- Har en grandios känsla av att vara en betydande person (t ex överdriver talanger och framgångar, förväntar sig att bli behandlad som höjd över mängden utan att genom sina gärningar gjort sig förtjänt av det).
- Är upptagen av fantasier om obegränsad framgång, makt, glansfullhet, skönhet eller fulländad kärlek.
- Utnyttjar andra, dvs drar fördel av andra för att uppnå sina egna mål.
- Saknar empati: är obenägen att uppmärksamma eller identifiera sig med andras känslor och behov.
- Är ofta avundsjuk på andra eller tror sig vara föremål för andras avund.
- Är arrogant och högdragen i sitt beteende eller sina attityder.

Dessa pesoner avlar gärna fram kattyper som strider mot allt förnuft (som t.ex. Munchkin)

Missbrukarna:

Mer än en tiondel av befolkningen är alkohol- och andra sorters missbrukare. Många har ekonomiska problem och som vi alla vet kan de göra vad som helst för att finansiera sitt missbruk.

T.ex. att avla fram stora och många kullar utan hänsyn till genetik och andra viktiga faktorer. Kvantitet går alltid före kvalitet!

Psykopaterna:

"En psykopat är med en enkel förklaring en person som saknar förmågan att känna empati med sin omgivning. En psykopat vet vad som är rätt och fel, men tycker att han står över de regler och normer som finns i samhället. Han saknar vad man normalt kallar samvete.

Psykopaten vet vad han vill och är beredd att göra vad som helst för att få sin vilja igenom. Psykopaten tar gärna åt sig äran när saker går bra men ser till att andra får skulden för misslyckanden.

Psykopaten är en farlig person att bli osams med eftersom psykopaten kommer göra allt som finns i hans makt för att få sin vilja igenom. Du kan aldrig vinna mot en psykopat. Det enda du kan göra är att isolera dig från psykopaten. Dvs se till att du slipper direkt kontakt med personen."

Har ni själva några minnen av spännade personer inom kattvärlden?

/P

Nicke-Lilltroll
0

Jag håller med dig fullständigt, världen är full av dårar & psykopater mm.
Bra skrivet eller är det citerat från någon annans skrivande.
Skit de samma bra iallafall
//Nicke-

annise
0

mycket bra en hel del verkar stämma efter vad jag har läst här i dagarna. mvh annie

Ixatrixa
0

*fniss*

solrosen1
0

Det är en sjuk värld vi lever i, är före detta uppfödare med många års erfarenhet dock en annan ras av semillånghår. Har upphört med det för många år sedan och jag hade önskat att jag stannat som amatör, ju mer man blir erfaren ju sjukare blir det. Jag saknar det inte för tjusningen försvinner ju mer man håller på, och dom som tror att dom är dom bästa är dom sämsta tyvärr.På min tid kunde man sätta avelsförbud på en stamtavla om det tex.va svansknick och sedan läser man att dom vill kastrera kattungar ska en liten bäbis behöva lida redan från start för att dom inte ska få några ungar.Det är mycket mygel fusk men det ser man inte på samma sätt när man är i det.Sen när man läser i idag  när jag hamnade här att den ene ska vara duktigare än den andre så förstår jag att det är det inte har ändrat sig på 2000-talet.

Mvh Donna

Pussygalore
0

Detta är mina källor:

http://www.psykopat.se/

http://web4health.info/sv/answers/psy-personality-overview.htm

Missbrukare diskuteras ofta i massmedia.

/P

Zusann
0

Håller med huvudskribenten förutom att en psykopat SKA ha motstånd för att ge sig.

Labolina_73
0

#1 asså hehe vem e du? jag kan ju liksom ha fel i min "tro"….. ;-)

Sorry inget med inlägget att göra.. )

Det var superbra skrivet… :-)

[Pimme]
0

Va bra skrivet! känner (tyvärr kanske ja ska säga) igen allihop!