tråkiga uppfödare..........
Har suttit och läst ett par inlägg och är heligt förbannad.
Ni får gärna stänga av mig från forumet MEN jag vill ha sagt min mening först.
Här sitter folk helt seriöst och av hela sitt hjärta föder upp skogkatter för att föra rasen framåt f*N inte för att tjäna pengar.För är du seriös så tjänar du inte en krona.Vad gör ni då(några) drara ner rasen i skiten genom att para med katter ni inte vet stamtavla och rätta föräldrar osv.Vad mer ?Jo man parar en katt och tre döttrar med en och samma hane.Vad är detta??????
Vad jag har förstått så tar du en kull när du hittat en hane som är passande,när den kullen växt upp och du ser att den blev lyckad,ja se då kan man fundera på att göra om den parningen om man vill.Är det inte så det ska gå till?
Hur i h*lvete ska man veta att 4 kullar på en och samma gång blir lyckade???????
Om jag köper en katt då vill jag veta till 200% att stamtavlan stämmer.Hur svårt är det att fatta.
Sen avlar man inte heller om man har sjukdomar i ett uppföderi.Man ser till att katterna först blir friska,karantän och hela köret(ja ni vet ni som är seriösa) vad jag menar.SEN kan man börja fundera på avelsarbete.jag har sett några som tar första bästa hane som går att få tag i (för den personen vill så gärna ha kattungar) DET HANDLAR INTE OM DET. Ska man hålla på med linjeavel som en tidigare i gårdagens inlägg jadå ska man banne mig veta vad det handlar om innan man ger sig in i sånt. Hur kan man låta djur ligga och självdö(finns flera ex) och sen glatt avla på utan att ha kollat upp sjukdomar osv. Har ni inget innanför pannbenet el??
Jag kan fortsätta punkta upp men orkar inte om än det ena oseriösa efter det andra.
DETTA ÄR MER ÄN SORGLIGT OCH NI FÖRSTÖR FÖR DEM SOM VERKLIGEN SERR DETTA MED SKOGKATTAVEL PÅ ETT ALLVARLIGT SÄTT/Susann på Chamuel's

Puh
Man blir mörkrädd efter dessa dagar….!
Vad händer med vår ras????????
//Veronica
Ja precis Vildvittra.Sååååå tråkigt att se och läsa hur dem beter sig:(

#1 Även om det inte är någon tröst, så är det inte rasspecifikt, sånt här förekommer inom all avel där man säljer djur, tyvärr…

Det som är ännu mer förvånansvärt är att folk köper katterna… Att några gör
det för de tycker synd om katterna och de ibland är lite billigare, det kan så vara.
Men hur många som redan är i kattvärlden är det inte som köper av både den ena oseriösa efter den andra, och stamtavlor som de inte har koll på över huvudtaget…
DET är ännu mer förvånande…

Jag tänker på detta att dra ner rasen i skiten…
Jag lånade ut (som många säkert redan vet) min då fertila hankatt till en i mina ögon stor & erfaren uppfödare. Det föddes friska( vad jag vet) kattungar i slutet på november. Parningen skulle betalas i januari 2007, har fortfarande inte fått betalt. DET är inte det viktigaste, utan vad som gör mig oerhört ledsen & upprörd är att jag fått veta att hon sålt de rasrena skogisar ungarna för 250 kr/st! Utan stamtavlor, för inte skrev jag på några papper innan jag fått pengar. Dessutom har människan en ras till, och hur hon har gjort med den vet jag ej.
Jag tycker det är hemskt att min hankatts ungar sålts utan stamtavla & oreggade & att man inget kan göra åt det! Hon har gått under jorden & det funkar tydligen! Gör man det kommer man "undan".
Jag trodde hon verkigen arbetade för att föra rasen vidare & att det låg mycket jobb bakom hennes avelstänk och ändå kan sånt här hända! Jag är "ny & oerfaren", men inte 17 skulle jag uppföra mig så här!!
Tyvärr kommer det aldrig upphöra heller, det stämmer så bra det Barbro # 3 skriver….
Nu har jag svamlat klart för den här gången!

#5 Ja du, en riktigt trist historia, men det är fler där ute som gått på nit där. Hoppas bara verkligen att alla kommer ihåg och spar fakta omkring det som hänt, det finns nog ingen preskriberingstid i kattvärlden, tack och lov…

Ja tyvärr är vi inte ensamma av att drabbas av sånt här, som du skriver.
Tråkigt är det och man tappar gnistan när saker rullas upp som det har gjort sista tiden. Vad är nästa stora grej???
Fortsätter detta så har vi inte mycket att sätta emot…!!!
//Veronica
#5 mycket sorgligt det där och jag vet vem det är.trodde hon var en fin och bra uppfödare enligt hennes hemsida.
varför väljer man att göra så?
#3 jo det finns saker att sätta emot.Men folk vågar inte och folk orkar inte för det är jobbigt.
Svaret är anmäl,anmäl,anmäl,anmäl och återigen anmäl

Håller med att det är tråkigt det som hänt!
Man kanske kunde skriva ihop ngt Som en vägledning om vad man ska tänka på som ny uppfödare med parning, vaccinationer, avmaskning mm. Man kanske kan lägga upp det på tex skogkattslingans hemsida. Ett förslag bara!
Tack och lov finns det många seriösa uppfödare oxå! 

Jag tycker du skriver om detta "skit" bra på ren svenska Zusann. :-)
Jag fattar inte heller varför vissa uppfödare beter sej på detta sätt.. Jag som är reletivt ny inom området känner mej mörkrädd,, vad är det som händer? Rasen kommer ju att stå still om man hela tiden avlar på samma hane / hona oxå för den delen. Jag tycker att man så småningom måste behålla en avkomma för att komma vidare i sin avel och man måste ju oxå breddan basen (anser jag) Att hela tiden ha samma ja hane tex, till ett flertal honor om och om igen,, man kommer ju inte vidare alls, man står ju och trampar på samma ställe hela tiden,, ska man inte komma vidare? vad är då meningen med att föda upp? För att det är gulligt? hm mycket dyr "gullig" hobby då tycker jag. Njäe tacka vet jag flera avelsdjur så att man kommer vidare. Någon kull nu och då för att hinna med att följa upp avkommorna. Jag tycker att om man tar en kull på sin hona kan man ju vänta minst 1 år för att ta nästa kull. Enligt mina planer kommer det att gå ca 1 år och 3 månader mellan mina,, :-) Låter kanske konstigt att det just blev så men jag anser att eftersom jag har flera avelsdjur måste jag oxå hinna med att ta hand om både mamma och barn och därför har jag valt att bara ha en kull åt gången, kanske att en annan hona är dräktig när den hemmavarande kullen flyttar men jag vill bara ha en kull / gång. Just bara för att hinna med och ge kullen och mamma all min tid, tillsammans då med mina andra katter som inte får "glömmas" bort och jag anser oxå att för att ha många eller iaf flera kullar / gång bör man verkligen bo så att det går bra med alla dom djuren man har, Alla ska ju få plats och trivas bra.
Aja nu har jag sagt mitt iaf.. :-) Hoppas det inte misstolkas,, hehe mina inlägg kan ju ibland göra det då jag inte alltid är den bästa på att formulera mej.. *blink*
kram Linda

Som kattungeköpare så har i alla fall vi åkt runt till olika uppfödare för att bilda oss en uppfattning, inte minst då vi skulle köpa vår andra katt. Jag kan ju lova att man fick se både ett och annat. Jag vill då inte köpa katt av någon som verkar oseriös och inte för att det är synd om de små, vilket det ju är
. I alla fall blev katt nummer 2 en britthona, dels därför vi blivit kära i även den rasen, men också för att uppfödaren verkade enormt seriös och kunnig. Hon har i och för sig inte avlat fram katter så länge, men har lååång erfarenhet av hundavel och jag tror nog man kan ta med sig endel från det.

En undran bara och en fråga till er uppfödare: När ni säljer till andra uppfödare eller ska låna ut hane, åker ni då först hem till dem och tittar eller räcker det med att ha träffat personen på tävling?
Som tur är så finns det en förening som vi tillhör som ställer vissa krav, så de riktigt oseriösa människorna faller ju ur då de till slut inte klarar att hålla sig inom ramarna.
Jag blir heligt förbannad när människor är elaka emot sina djur och en del människor borde inte fått ha djur överhuvudtaget.
Har varit med om att stänga av personer som misskött sig men i alla fall har det inte varit så himla roligt då det berott på tragiska omständigheter.
Vi har ju ett system som skall ta hand om detta och min personliga åsikt är att alla människor har rätt att försvara sig även om man är en förskräcklig människa.
Tycker det är himla trist när forumet används för häxjakter även om man tycker att vissa människor har skött sig dåligt.
I vissa fall kan det ju också vara så att ett rykte blir till en sanning och nästa gång kanske det handlar om dig!
#12 Kan ju bara svara för hur vi gör. Vi brukar fråga efter referenser eller så frågar vi andra uppfödare om dom hört något possitivt eller negativt om personen/katteriet i fråga.

#14 Tack för svaret! Min erfarenhet vid kattköp är just att man kan ha jättefin hemsida och allt kan se jättebra ut, men sedan kommer man dit och då är det något helt annat.

#13 Jaa visst är det så att vi har det och tur är väl det tycker jag oxå..
Jag tycker dock att uppfödare som beter sej illa inte borde vara upåpfödare,, kan inte säga någon speciell utan bara i störtsa allmänhet anser jag att resonemanget ovan är helt galet.
Kram
Ps, kanske jag missuppfattade ditt svar.. jag vet inte.. ;-)

Jag vill bara klargöra, så att ingen missuppfattar, att jag INTE syftar på de uppfödare som jag har köpt katt av. Som jag skrev ovan vill jag inte köpa katt av en som tydligt är oseriös eller har fruktansvärd katthållning.

#17 hehe njä men skulle det.. ;-) *blink*
kram
I första hand säljer jag till sällskap då jag blivit så bränd av de uppfödare jag sålt till och himla besviken.
Skulle nog tänka många gånger innan jag sålde en hane till avel då jag inte vill att de skall behöva vara instängda,ha blöjor eller vara fertila i massvis med år. Hellre att jag säljer mina nallebjörnar till en härlig familj där de får leva glada kastratdagar.

#18 Det finns ju dem som köper för att de tycker synd om katterna m.m. som #4 skrivit om.
Hej
Ja och det fins dom som också samlar på katter och aldrig vet vilken hane som tillhör vilken kull osv…
Ang oseriösa.
Läs min tråd som heter:
Till C - VIKTIGT!!!
Sånna ska man akta sig för 

Samlar på katter och vet inte vilken hane som tillhör?! Ja mycket ska man höra innan öronen ramlat av! Vad jag förstått så kan ju en honkatt dessutom föda ungar som har olika fäder i samma kull, eftersom hon gärna fortsätter att para sig längre än hane nummer ett orkar.
#16 Försöker beskriva rättvisa.
Nu försvarar jag ingen så det blir något sådant missförstånd…dock tycker jag det är pinsamt när man börjar härja om sådan här saker på forumet och ganska vanskligt att kasta sten i glashus då de allra flesta kan faktiskt misslyckas någon gång…och då undrar jag om du tycker det är rätt forum att hängas ut i eller skall det skötas på rätt sätt.
Vill man prata skit om andra uppfödare kan man ju alltid skicka ett mail.

Angående det här med skitsnack så vill jag bara påpeka att det alltid kommer att finnas folk som snackar skit, det gäller för den som lyssnar att förstå att de riktiga skitsnackarna som pratar om andra med dig, kommer också då du vänder ryggen till att snacka skit om dig för andra. Dessutom finns det en tendens att kalla allt för skitsnack som medför att något negativt tas upp om någon annan. Detta är fel enligt mig för när det finns bevis på t.ex. djurplågeri eller liknande så skulle inte jag kalla det skitsnack utan FAKTA.

#24 Jag håller med dig. Det är viktigt med informationsutbyte mellan oss kattägare o uppfödare, för det finns oseriösa personer som annars får verka helt fritt. Jag tycker inte att man ska döma ut folk för misstag som har begåtts, alla kan vi drabbas av sjukdomar i katterierna, ta felaktiga beslut mm, men samtidigt som man självklart har en förlåtande inställning så måste man också inse att det finns personer som borde hålla sig ifrån djur överhuvudtaget! Och om inte någon berättar så får ingen annan veta..
Jag gör alltid hembesök hos avelshanar mm, eller också går jag via rekommendationer från mina mentorer. Det finns katterier dit jag ALDRIG skulle lämna mina katter!
mvh Malin
#24 Självklart är det fakta om det finns bevis. Men jag anser fortfarande att besvärsärenden skall till besvärnämden och inte diskuteras på något forum.
Många gånger har jag dock fått höra en massa skitsnack o sedan har det visat sig vara på något helt annat sätt pga av avundsjuka och konkurrens.
Ett exempel som jag retar mig enormt mycket på är folk som talar om att vissa linjer finns det sjukdomar…vilket jag inte kommer tro på förren det finns DNA bevis på detta.
#13 Häxjakt?? tycker du detta är häxjakt.Månar inte du om den rasen du föder upp??
Det gör åtminstone jag.
Jag säger inte att folk inte kan göra misstag men de SKALL rättas till och inte vidareodlas!
Du pratar om föreningar.Menar du sverak då? Med jargongen hellre fria än fälla trots tydliga bevis.
Du får ha din åsikt och jag har min Ixa trixa och jag ventilerar den när jag vill utan att be någon annan om lov,kalla det häxjakt el prinskorv det struntar jag i!!
#27 Självklart får du tycka precis som du vill, men det kanske inte är så konstigt att många nya vänder i dörren när de läser sådana här trådar.
Du pratar om föreningar.Menar du sverak då? Med jargongen hellre fria än fälla trots tydliga bevis
Här har du missförtsått hela resonemanget…vad jag menar är att alla skall ha rätt att försvara sig. Finns det fakta så leder det ju ofta till en avstängning.
Självklart månar jag om min ras därför tycker jag att detta forum borde vara fritt från häxjakter.

#26 Självklart finns det skitsnack, som jag skriver ovan. Men om man som lyssnande nu vet att det är en skitsnackare så är det ju bara att slå dövörat till. Men fakta är fakta om det finns bevis. Och det är nog bra att veta som uppfödare när man t.ex. lånar ut hane att det inte är en djurplågare eller liknande som man lånar ut till. Eller vad tror du?
Jag är en relativt ny uppfödare och försöker på alla sätt och vis ta lärdom av mer erfarna uppfödare. Visst kan alla göra misstag, men om man nu är så känslig för "fakta" eller "sanningen" så bör man ju inte gå ut med det offentligt, iaf inte till en början.
Då man väl fått sitt stamnamn från Sverak medföljer även deras stadgar och lagar…de är till för att läsas…GÖR DET och följ deras rekommendationer och lagar. (Bara för att man har ett stamnamn betyder det väl inte att man är UPPFÖDARE) Men tyvärr är det alldeles för lätt att bli uppfödare i Sverige!
För mig är katterna som mina egna barn…och inte tusan skulle man väl hålla på och exprimentera med sina barn…eller???!
Jag vet att fler med mig inräknad tycker att de senaste veckornas inlägg varit ruskigt sorgliga och man drar sig för att kommentera. Nu kunde jag helt enkelt inte hålla mig längre och jag förstår din upprördhet Zusann.
Kanske har man en tendens att misstolka vad folk skriver, men och andra sidan så har man ju möjlighet att tänka efter och ändra det man skrivit innan man lägger ut det!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Nu tror jag ju nog att dem flesta förstår vad jag menar och att man blir förbannad är väl inte så konstigt el?
Det som seriösa bygger upp under lång tid tid rivs ner snabbt när en sån kommer in och förstör avelsarbete.jag vill inte köpa in en katt som längre tillbaka inte har en säker stamtavla.Det är det väl ingen som vill.

detta är faktiskt väldigt tråkigt att man inte kan reda ut saker på bästa sätt.
vad leder till att bråka ett forum ska vara trivsamt men jag troratt det finns för mycket avundsjuka personer i detta som gör att det blir tråkigheter

#32 Själv tror jag inte det handlar om avundssjuka ett dugg, snarare att man har ett så enormt engagemang att man blir heligt förbannad när en del människor inte fattar vad de gör mot rasen!!
Däremot håller jag med dig om att man kan reda ut saker, men samtidigt har man som uppfödare en skyldighet att ta reda på saker och sköta saker o ting rätt. Om man inte gör det och går ut på ett forum så får man tåla kritik..
mvh Malin

ja visst men om vissa uppfödare säljer sina honor som fodervärd när dom uppfyllt antal kullar så ser jag inte ett skit seriöst på detta utan bara kasta ut gamla familjemedlemen och in med nya linjer och det har blivit för gräsligt. man måste se att det är ju en familjemedlem inte en docka men det verkar inte uppfödarna se dåligt på bara dom inte har för dåliga linjer.

#34 Har någon här sagt att dom tycker det är bra att avla på en katt och omplacera för att skaffa nytt? Varför hittar du på åsikter åt oss? Vi har gott om egna som det är…

#34 Du får ursäkta, Annise, men jag fattar inte vad du menar??
Jag har i nuläget en hona på foder och ytterligare en som jag kommer att sätta på foder. Jag anser mig inte vara oseriös för det? Inte heller omplacerar jag katter, tvärtom så har jag kvar såväl "odugliga" avelskatter som dugliga och alla är högt älskade och önskade i hushållet!! Inte heller byter jag ut katter i katteriet, och även om jag idag hade önskat att jag fått mer stöd o hjälp i början av min uppfödarbana så har jag verkligen lärt av mina misstag! Jag har idag två avelshonor som bor hos mig, bägge med såväl bra som dåligt i stamtavlorna enligt min nuvarande åsikt. Inget unikt ö h t men de är hälsosamma och sympatiska katter med rastypiska egenskaper som har levererat bättre än de själva är. Visst hade jag kunnat skippa dem, och byta ut, men så funkar det inte om man älskar sina katter! Jag ser mina katter som familjemedlemmar och ser högst seriöst på mitt avelsarbete! Jag har hanar som är välanvända i mina avelshonors stamtavlor och väljer att para med sådant som inte tidigare korsats med linjerna i högre utsträckning. Jag arbetar långsiktigt med målet att bibehålla skogkattens standard o hälsa tillsammans med ett underbart temperament och jag måste erkänna att jag faktiskt är ganska nöjd hittills. Slår jag mig på bröstet och tycker att jag är bäst? Nej, verkligen inte, jag har MASSOR av jobb kvar! Men jag tänker och planerar och försöker verkligen att bibehålla den ras som jag älskar så djupt. Och jag blir verkligen heligt förbannad när det kommer folk som oseriöst nog har en massa åsikter o tyckanden utan grund! Man SÄLJER inte en foderkatt! Man sätter en katt på foder hos personer man litar på för att man själv inte vill göra sig av med sina högt älskade kastrater! Självklart tar man en chansning, MEN det handlar om tillit och en önskan att komma ett steg längre utan att försaka de katter man redan har! Åtminstone för mig!
Hoppas du förstår vad jag menar och ursäkta om jag "brusar upp", men jag blir så trött…
mvh Malin

#36 Håller med dej precis! Kastrerade nyligen min avelshane,som blev pappa till 4kullar. Stannar naturligtvis kvar. Förstår precis vad du menar med foder.#34 Vet ingen seriös uppfödare som har omplac. sina honor när hon har fått tillräckligt med kullar. Tycker att du är ute på djupt vatten………. /Marina
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

nej jag vet inte men man har hört folk som har kastrerat och sen säljes som sällskap men det är ju en del inte ALLA för jag tycker det inte e snällt men ska man ha in nya linjer så vill en del göra så.

ja

#38 Ja kanske, men inte vi som ser seriöst på skogkattavel. Vi vill faktiskt följa våra skogisar och jag skulle ALDRIG omplacera en katt för att köpa in nytt.. Mitt motto är att skynda långsamt och jag är djupt tacksam mot de fodervärdar jag har till katterna som verkligen engagerar sig och bryr sig och är alldeles underbara!
Jag vill ha in nya linjer i mitt katteri, men inte på bekostnad av det jag redan har. Jag har en harmoni i mitt katteri som jag är rädd om, katterna trivs och mår väl och det är det huvudsakliga för mig.. Jag vill ha lugn o ro runt katterna och kör utställningar, kullar mm i skov för att spara katterna och har pauser för dem för att de "bara ska få vara"… Jag tror på mottot "skynda långsamt"..
mvh Malin

#38 Men borde du inte kolla om det är någon som gör det här innan du börjar skrika om det? Känns lite onödigt att anklaga oskyldiga.

Kan du förklara det i så fall annise? Jag vill veta var våra definitioner skiljer sig.

ja men det finns sånt som jag pratar om mycket det är bara att dom gamla uppfödarna håller en hel del bakom ryggen för att skydda så e det bara

# 38..kan du säja nån som gjort det överhuvudtaget ?..var har du hört det någonstans ??..får önska Smyckebod välkommen åter under annat namn också förresten..dina meddelanden är lika sammanhängande som hennes är/var ..man får läsa dom flera gånger för att förstå vad som menas..

#44 Vill gärna ha bevis för att att det händer och att det inte är dina egna fantasier
En fråga också, varför bryr du dig om att skapa ny användare när du ändå skriver på exakt samma sätt? vore det inte smartare att byta skrivsätt om du vill låtsas vara någon annan?

#44 Skydda vad??? Jag är ledsen, men jag tycker det är sorgligt om folk "håller varandra om ryggen" för att…? Vad? Jag hoppas och önskar att du får stöd o hjälp i framtiden.
mvh Malin
Oftast sätter man väl en katt på foder när den är kattunge? inte efter den fått sina kullar? Sen tar uppfödaren kull på katten om den är tillräckligt bra för avel och katten övergår i fodervärdens ägo.
Så gjorde min uppfödare och så gjorde min mamma när hon födde upp hundar.
Jag har väldigt svårt att tro att någon sätter/säljer en katt på foder för att hon/han tröttnat på den. Tvärtom tolkar jag det att dom tycker väldigt mycket om katten!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

tack

#37 Tack! Skönt att någon förstår vad man menar…
mvh Malin

jag förstår att ni e sura men inte så som det blir här det e inte klokt.det är precis som om 4 kullar har förstört eran eller ska vi säga våra raser
INTE KLOKT

#51 Om det börjar på det sättet och uppfödaren inte lyssnar på goda råd, var kan det då leda?

ja du att det blir stort och att ni inte själv kan styra för så jävla många som gör så himla tråkiga missar i livet mennnnn
dom gamla vågar ni inte stöta er med så skulle ni märka nått galet så sopas det under mattan. tro mej jag vet en del jag hört men jag vill ej säga nåt i alla fall-.

#53 Har man bevis för något konstigt så ser jag inget problem med att ifrågasätta "stora". Jag förstår dock inte varför man ska gå på någon pga rykten. Rykten måste vara bland det värsta som finns, kan förstöra så mycket utan att innehålla någon sanning. Därför är det så viktigt med ordentliga bevis och att man går vidare på ett vettigt sätt och inte t ex använder forum för att skrika ut sådant.

#53 Jag är ledsen, och jag tycker synd om dig som tänker så…
Jag ber dig att läsa på, lära och framförallt av dina egna misstag.. Det finns vissa saker som man försöker tänka på, dvs att läsa, lära och få kunskap om linjer, stamtavlor, hälsa och temperament.. Hoppas du tar till dig några av de råd du fått även om det till viss del varit hårda ord.. Det handlar om en ras framtid och jag hoppas verkligen att du tänker till framöver.. Det är inte alla fertila katter som passar i avel..
mvh Malin

annise,varför tror du att vi inte vågar stöta oss med dom nya? Om man har sagt A så får man säja:B annars så är det bättre att man är tyst! Men du verkar ju gilla att tjafsa!!!!!!
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter
#33 Tack Mulan.Mitt i prick.
Nej det handlar inte om avundsjuka Annise.Det handlar om att inte bara köpa in katter och avla hur som haver.
det är inget nytt som hänt utan jag läser vad en del skriver och jag tycker rent ut sagt att det äcklar mig.
Börja med att läs stadgarna som finns…det räcker långt!
Vill du ha fler förslag på åtgärd vid oseriösitet?

ne jag vill klara mej själv det verkar vara det bästa
#38 herregud vilka yra svar.va menar du egentligen och menar du nåt över huvudtaget????
DU jag vet mycket väl vem du är.
Jag har en god vän som känner till dig och vet vad du går för.Så vänligen lägg ner nu!

jasså du det vet du ja det verkar bara smutkastning bara för det kommer in nya synd att du har såna vänner för den dagen du sklle göra nåt som hon tycker e illa så kanske du blir listad

#57 jA du jag ser dej säkert nån gång jag bara lär mej mer och mer hur jag inte ska bli

jag TACKAR för alla råd man fått
#53 Nu tror ju inte jag att så många gör missar men dem få som finns utmärker sig verkligen och inte konstigt folk går ihop och blir förbannade.Hur svårt är det att förstå att dem flesta som föder upp skogkatt faktiskt månar om rasen i sig.det handlar inte om att se 100 eller 1000 lappar:
En annan sak är att jag har läst mycket vad Mulan skriver om här i forumet och mig vetterligen så är hon en vettig uppfödare.Så granska dig själv och gör som hon skriver.Läs,lär,skaffa dig en bra mentor.Man kan tex. inte ta fem kullar efter varann på samma hona,regga dem två första kullarna och sälja dem andre tre oreggade.varför gör man så?Jo för man vet att det inte är tillåtet varken av Sverak eller IDP eller hur Annise!För då är risken stor att man blir avstängd jueeeeeeeeeee:(

ja du och nån jävla oreggad har jag inte vilka tomma hot inte kloka

nä här löser inget ändå det ger bar iritation så det blir ej roligt när man e på utställning nästa gång men jag skiter i vad ni säger jag klommer vara där vare så ni vill eller ej
#60 Nopp det kommer inte att ske ser du.Jag lär mig av dem som kan,jag läser,jag går kurs.
Ser mig nånstans? Herregud tror du jag är rädd för att säga min mening!

annars så jag faktiskt inte en bråkmakare en glad och possitiv tjej men sen jag kom hit så har det bara varit tråkigheter.
när jag vann med min hane på en utställning så hade jag jättetrevligt inte kunde jag drömma att uppfödare bara ville vara otrevliga och vad det beträffar zygot så kan hon kontakta pia själv jag har pratat med henne så zygot ring du henne för hon sa att hon ringt dej.

nej det var inte så men jag menar det är inte kul om uppfödare e trevliga på utställning och jävliga på forum oärligt spel

#67, Jag har pratat med Pia 100-tals gånger, men att du har Oriopeya och tre av hennes döttrar DET hade jag ingen aning om, och DET har Pia aldrig ringt och berättat för mig.
Det måste väl ändå vara bättre att du och jag pratar efter som katterna finns hos dig nu. Att tala med den som "gett" dig katterna tjänar ju inget till.
Jag har bett dig att kontakta mig privat ett ental gånger, och jag ber dig en gång till.
//Annika

Att "folk" blir heligt f…..ade, det tycker jag inte är konstigt, men jag har en vädjan till ALLA som "tycker till" i dom här trådarna nu.
Gå inte i klinch med Åsa mer, det har bara motsatt effekt, det leder INGEN STANS.
Snälla ni, svara inte på fler inlägg ifrån henne, ni ser ju att det inte leder någon till något bra.
Enda sättet att få slut på det här är tystnad!!
Vi kan gärna fortsätta diskutera katthållning och avel och tankar runt det, men Åsa har inga svar att ge då hon inte har någonting att refferera till.
En vädjan till ALLA ifrån en olycklig Annika S*Zygot's.
Jag kan ingenting om kattavel, men jag kan inte förstå varför annise inte kan kontakta Zygots ? Jag skulle själv göra det direkt!

#70: Annika har helt rätt, se mitt inlägg "Kattmänniskor".
/P
#70 Jag lider verkligen med dig Annika.Kom ihåg det är INTE ditt fel.Men jag försår din förtvivlan över det här/Tröstkramar

Håller med dig fullständigt Annika.jag förstår din förtvivlan,och säger som Zusann #73 Det är absolut inte ditt fel.
Nu stoppar vi detta tycker jag.
STOR Kram/// Anki Sjödin S*Järvaskogen's

Bra Annika,,, det tycker jag oxå.. jag försökte ju som sagt fråga på ett trevligt sätt men fick in´get svar alls.. ingen idé ju..
bara att ignorera anser jag.
Kram