Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 1891 ggr
Labolina_73
0

Råd ang sele / halsband.

Hej alla monsterdiggare.. ;-)

Jag undrar, vad rekomenderar ni, jag ska nu börja ta ut mina bebisar. Men jag undrar, ska jag köpa en sele isåfall vilken sort? eller räcker det med koppel och halsband? Jag har hört att man kan ha både och men jag undrar vilken som funkar bäst?

kram Linda

Anneli_G
0

Jag har sele till mina katter… alltså, det sitter både runt halsen och magen så att säga… så de inte kan krypa ur så lätt… =)

Signe-Jonna
0

Sele rekommenderas helt klart då de har svårare att slinka ur den. Se till att katterna är vana vid selen innan du tar ut dem. Öva inomhus.Skrattande

Sandra76
1

Jag har också sele.

Jag köpte mina för en ganska många år sedan, så mina är inte direkt vanliga kattselar. När jag skulle köpa så passade inte de selar som fanns då. Min ena huskatt och maine coon var alldeles förstora för de selar så vi köpte selar till mindre hund.

Men idag har de utvecklats ganska ordentligt..tror jag

Labolina_73
0

Mm ok,, men öva inne? Jag har haft en sele på en av mina katter, Engla det gick bra men så småningom kröp hon ur den iaf, det är en sån man sätter in frambenen i och sedan knäpper på ryggen..

Är det kanske bättre med en man har runt halen då?

Sissi
0

Jag använder sele till mina katter, lite olika storlekar beroende på katt. Det finns speciella kattunge selen att köpa i de flesta zooaffärer.

Ett sele med hm…vad heter det nu då…knäpp-låsning, alltså inte ett sådant om man "låser" manuellt. Hoppas du förstår vad jag menar!?

Med ett halsband blir det lätt lite stryp-effekt-känsla för katten och kan om de fastnar någonstans vara förenat med livsfara.

Lycka till!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Labolina_73
0

Ja det är ett sånt men "knäpp" effekt jag har, men sm man inte har runt halen utsn man sätter som sagt ner frambeben i.

Men jag tycker inte att den verkar så bra pga att dom kliver ur den med frambenen, och det är en sån till kattungar jag har. Därav min fråga här på forumet..

:( blir ju lite virrig,,, hahahha som vanligt.. ;-)

Signe-Jonna
0

Det är ju olika hur katter reagerar. Min Jonna brydde sig inte ett dugg, utan betedde sig som vanligt. Signe däremot blir värsta utbrytarkungen. Men ju mer hon har på sig selen desto mindre försöker hon ta sig ur den. Hon kommer vänja sig till slut och det är därför jag menar man ska öva inomhus, så de inte sliter sig när du väl är ute med dem. Men sen finns det ju olika sorter också, jag har en med knäpplås.

Malin1
0

#6: det funkar bäst med en sele som knäpps både vid hals och bakom frambenen, med en sådan knäppning som Sissi nämner. Den finns bl.a på cykelhjälmar oxå.

Dock är det inte sådan bra idé att plocka ut hanar som är på g att bli fertila….. då deras längtan ut kan bli för stor för att bo inomhus året runt…. :S
Inte så önskvärt om man ex. bor i lägenhet och saknar utegångsmöjligheter..

Men som de andra sade, sätt på selen och låt dem gå omkring inne och vänja sig vid selen innan du tar ut dem. :)

a-kk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag har samma problem med Skrållan, hun slinkar ur selen. Nu har jag köpt halsband och haft henne ute idag, fungerade jätte bra.Glad

Hon reagerer inte så mycket på halsbandet som selen. Nu när hon är liten har jag tänkt ha henne i halsband och koppel, jag är ändå med hela tiden. När hon blir större kanske det blir bättre och lättare med sele.

SussieBuzzie
0

Vi har en sele som vi knäpper runt halsen och magen, och vi tycker att kopplet är lite för litet som är va 1 meter. Så vi har köpt ett koppel som är 3 meter så de kan gå lite längre.

Men som andra dem har sagt prova inomhus så vänjer de sig säkert. Ett tips är också att lära dem gå i sele tidigt. Vi väntade till när den ena katten var ca 6 månader, och nu tycker hon verkligen inte om att gå i sele, även om vi låter henne göra det lite då och då för att öva henne.

//Susanne

Sol-Mone
0

Vi använder en hundsele men fick sy om den efter ett tag.

Så här såg den ut från början. Titta på ryggen. Magband och ryggband går liksom ihop. Det funkade ett tag men sen satt det inget bra längre när hon växte.

Sol-Mone
0

#11 fortsättning

Sen sydde jag till ett band på ryggen och sitter den perfekt

Zizze behöver lite bredare kraftigare band så det inte skär in om hon kastar sig iväg och det blir tvärstopp.

ingann
0

jag hade "vanlig" sele till Razzlan först  (runt magen och halsen), men oavsett hur jag spände den kröp hon antingen ur den eller lirkade ner underkäken i halsbandet och inte kom loss. Nu har jag köpt en sele som är avsedd för små hundar typ chihuahua och liknande. Den går runt magen och delvis runt halsen. Istället för att sitta som ett halsband går den ner mellan frambenen och går under magen tills den möts av "magremmen". Den funkar jättebra och Razzlan verkar trivas superbra med den Skrattande

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner