Vita skogisar...

skönt att två var hörande iaf :)
en av mina verkar ju också vara döv,,,tjejen som jag tänkte behålla :(
###
neva masquerade
**_Titta gärna in på min hemsida.
Välkomna :)_**
**_www.123minsida.se/scuzzies_**

Oh, jag bara älskar de vita.
En fråga, som man knappt törs fråga, men jag tar risken
beartestas alla vita katter hos uppfödaren? jag förstår att du gjort det, eftersom du vet att din ena är döv
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Vackra vita nallebjörnar du har, Kaisa.
#4 Den behöver inte vara BAER-testad för att man ska märka att den är döv. Det märks ofta ändå, då den inte reagerar på dammsugare och dylikt. Ingen aning om Kaisa har testat dock så det får hon svara på själv.
Min personliga åsikt är att om kattungen verkar hörande och ska gå till avel, så testas den med BAER-test. Inget krav men då vet man att den har perfekt hörsel på båda öronen. Kattungen kan uppfattas som hörande men egentligen så hör den bara på ett öra. /Sylvia

#4 Mina vita kattungar är inte BAER-testade. Det märks så tydligt på Falken att han inte hör ändå. När jag dammsuger hos kattungarna springer de flesta och gömmer sej medans Falken fortsätter att leka som om ingenting. Vi har skramlat med nyckelknippor och annat bakom honom och får inte någon reaktion. //Kaisa

Tänkte bara tillägga att jag BAER-testar inte någon av våra vita avkommor, det får de nya ägarna själva stå för om det är så att de ska gå till avel. Enligt de svenska reglerna så behöver vi bara ett intyg från en veterinär att de är hörandes. //Kaisa

Ok, var bara nyfiken på om dom mesta gör det. Har ju själv en vit hane, som visade tydligt på att han var hörande, men som beartestades, och han har nedsatt hörsel på ena örat, så det vart kastrering tidigt.
Hoppas ingen tog illa upp, men ibland måste man fråga, för att lära sig
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
En nyfiken fråga: om katten är döv, kan den inte gå till avel då? Är det risk att kattungarna också blir döva isf?

#9 De ska vara hörande om de ska gå i avel eller ställas ut. En viss del av kattungar som är vita (vet inte hur stor del) blir döva, det har med färggenen att göra. Jag är inte världsbäst på detta, men det är så här som jag har förstått det. Rätta mig om jag har fel.
#10 Så de får inte ställas ut heller? Det var väl himla orättvist… men söt är han iaf, lilla Falken 
Ok, tack så mycket för svaret. 

Jag har fått lära mej här på fokuset att dövhetsanlaget är kopplat till den vita färgen och alltså skulle du egentligen kunna avla på en döv katt, den ger inte fler döva en de hörandes. Och eftersom vi inte är tvungna att BAER-testa våra vita katter i Sverige så ser jag inte någon anledning att göra det heller eftersom det inte har med dövhetsanlaget att göra. Rätta mej om jag har fel Annica! Du kan det här mycket bättre än jag…
//Kaisa

Jag är visserligen inte Annica
och kan inte på långa vägar så mycket som hon om detta. Men det är helt rätt som Kaisa skriver. Anledningen till att jag ville ha Cocos Baer-testad är att jag har verkligen svart på vitt att hennes hörsel är bra. Då kan det inte bli något snack sen.
Anser att om katterna ska gå till avel så ska dom Baer-testas för att man lättare ska kunna se ett mönster. Underlättar all foskning. /Sylvia

Hej!
Jag håller med #13
Jag anser att alla vita Katter ska BAER-testas och att det följes upp. Själv har jag haft en kull med 3vita kattungar varav en var helt döv - han åkte på dammsugaren samtidigt som vi dammsög… den andre var helt hörande på ena örat och ngt nedsatt på andra örat. Den tredje var helt hörande.
Efter att jag hade varit till Blå Stjärnan i Göteborg och gjort dessa BAER-testen , så åkte jag ngr dagar efter till en veterinär här "hemma". Det var så nära att Veterinären skulle låta den döva gå igenom att jag hajade till, vilket gjorde att han frågade om jag visste om Kattungen hörde eller inte…. Jag berättade då att jag helt enkelt ville se hur det gick till att göra det sk. skrammeltestet och berättade att jag varit och gjort BAER-testen.
Efter detta så tycker jag att man ska BAER-testa Alla vita Katter oavsett ras - för att förhoppningsvis komma till rätta med vilken gen det är som s.a.s "felar"
Tyskland har kommit långt i detta och forskar på det, samtidigt som alla som har, eller föder upp vita Katter gör BAER-testen och skickar resultaten vidare, där de följs upp.
Skickar med en bild på hur det ser ut när BAER-testen göres.
Må så Gott Alla!
//Theresia

Halloj alla älskare av vita katter…..=)
Jag skriver bara en liten "blänkare" nu, har min syster här ifrån Stockholm så jag skall ägna min tid åt henne, men jag återkommer i ämnet i morgon.
Klargörande, BAER-testen i sig kan INTE fastställa eller indikera vilken eller vilka anlag som samverkar för att en helvit katt skall bli döv eller hörande. (fastslaget är att anlaget bärs av den helvita katten) Testen kan endast avgöra om katten är hörande,döv eller har nedsättningar av hörseln och i vilken grad katten har nedsättningen.
//Annika

I SVERAKs förbundstidning Våra Katter nr 6 år 2004 finns Lorraine Sheltons genetikartikel om vitt och vitfläck, hon tar upp en hel del av genetiken och även dövhet. Artikeln är översatt till svenska i tidningen.
En länk till artikeln på engelska finns här