Mastodont hanar
Vilka katterier skulle ni rekomendera att köpa hane ifrån för att undvika mastodont hanarna i stamtavlorna?

De finns ju några hanar som gått lite väl i avel eller när samme hanes avkommor går i avel alldeles för många. De är lite olika hanar i olika delar av sverige har jag märkt.
Endel hanar får man leta allt för bra för att slippa känns de som.. Jag tror inte man kan säga nått speciellt katteri. Jag har en katt i stamtavlan jag har svårt att "bli av med" har dock en hona som inte har katten alls i stamtavlan osv så de kan ju vara enstaka kullar på ett katteri med osv. Sen beror de ju på vad du har för hona och vad hon har i sin tavla.
Lycka till

Hej!
Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på EN katt i stamtavlan… Om det nu är en hane som är välanvänd i stamtavlan och resten inte så välanvända, så finns det ju en ganska bra mix av katter tycker jag.. Problemet är väl snarare om man ska para sin katt att finna en stamtavla med katter som inte krockar.. Allt beror ju på katternas hälsostatus också, de flesta välanvända hanar som jag vet om lever o har hälsan och då kan jag tycka att det är en förmildrande omständighet.. ;) En del blir dessutom kallade för matadorhanar efter endast ett par kullar, så jag tycker att man ibland är lite väl snabb att använda uttrycket… Helt klart är att man som hankattsägare har ett oerhört stort ansvar i a f, men det har man ju så snart man kallar sig uppfödare också..
mvh Malin

Tittar man runt på nätet efter kattungar så blir man ibland mörkrädd. Varför använda samma hane hela tiden? Jag har säkert sett 10-15 kullar eller mer med den hannen, och då under en väldigt kort period.
oops, hette det Matadorhanar! fel av mig.
Jag syftar på de riktigt mycket använda hanarna. Inte på hur folk använder utrycket. Jag har kikat runt mycket. Jag tycker naturligtvis att detta är vackra katter som används och kan förstå att folk vill ha dem med i sina stamtavlor. Men några måste ju försöka att undvika detta. Det måste ju finnas fler vackra katter med hälsan i behåll och ett fantastiskt temperament.

De viktigaste är ju att din hona och hanens stamtavlor går bra ihop och att de kompliterar varandras brister. Sen förstår jag man vill undvika de mest använda med men jag tror inte man tjänar för mycket att tänka så att de viktigaste är att slippa utan se till så du får en bra stamtavla mellan de 2 du tänkt para istället
En fråga till Steven. Äger du några NFO idag?
Mvh Bengan
Nej Bengan det gör jag inte. Har bott ihop med några. Tycker om lynnet på dem och looken.
Ett klipp i texten från SVERAK:s sida om uppfödare.
Innan man beslutar att börja med kattavel, bör man ha några års erfarenhet av katt och kattskötsel och noga överväga om man är beredd att ta det jobb och ansvar som det innebär att vara uppfödare.
Du kan läsa mer på www.sverak.se
Mvh Bengan
#8 Jo men det har ju Steven skrivit i sin press, så jag tycker nog att Steven går rätt väg.
Steven, har du nån kontakt med någon uppfödare som kan vara din mentor o svara på alla frågar man har när man är nybörjare???
Mentor är guld värda, vi hade/har turen att ha flera stycken som kan hjälpa oss när man har frågor.
Sen hade det ju varit bra om det fanns nån utbildning man kunde går.
//Henrik & Heli
S*Humletassens
hehe jo tack Bengan. Jag har haft katt hela livet. Har en långhårig huskatt idagsläget. Inga NFO. Klurar lite på att köpa en. Har haft Perser, Abbesinier och Helig birma under mina uppväxt år.
#9 Nu vet jag inte vad du menar, det står inget i Stevens presentation hur mycket erfarenhet av katter han har. Dessutom ville jag förmedla SVERAK.s upplysningar till blivande uppfödare, jag har aldrig påstått att han gör något fel, han kan ju ha hur mycket erfarenhet av katter som helst utan att äga en NFO.
Mvh Bengan

Du Steven,verkar vara rätt person för att ha en uppfödning. Har haft katter under hela mitt liv o tyckte att det kändes rätt för mej o ha skogisar(som är underbara) Tycker att det är jättebra att du frågar runt lite,min första uppfödare heter:S*Syrenbacken's o är en supermentor,finns hela tiden även om inte kissarna kommer från hennes katteri. Lycka Till!!!!! /Marina 
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter