Duktig på silver
Någon som är duktig på silver hos kattungar, vart ser man bäst att det är silver. Så länge sedan vi hade silverbebisar att jag glömt 
/Jessica

Det beror ju lite på om kattungen är mönstrad. Det är svårare att se på mönstrade ibland.
Jag är inte så speciellt duktig, men det tips jag har är att man ser det bäst bakom öronen och på huvudet i början. Sen brukar det blir mer och mer längre bak på kroppen, desto äldre dom blir. Även på insidan av benen i armhålan typ, ska det synas, men det är inte så lätt att titta där tycker jag.
Man ska visst kunna se en vit kant på baksidan av öronen också men det beror ju på om dom är mönstrade eller inte har jag för mig.
Om man blöter upp pälsen och delar på den så ser man oftast det vita i botten tydligare.
Det finns säkert någon annan här med fler tips.
/Marie

Nja, jeg synes ikke hun ser silver ut. Men om du kunne ta et kort hvor jeg ser hele øret godt, så er det lettere for meg. Silverkattene pleier å være helt hvite på kanten av ørene (rundt øret) om du forstår hva jeg mener
Om jeg fikk se et bilde hvor ørene synes så her eller enda bedre(denne er silver) hvit kant

Är hon vit på undersidan av svansen?? Det har jag lärt mig är ett tecken på silver. Hon ser ju inte så vit ut i botten på nacken… så på bilden ser hon inte silver ut i mina ögon iaf… fast jag har ju som sagt nybörjar ögon jag…=)

Är hon vit på undersidan av svansen?? Det har jag lärt mig är ett tecken på silver. Hon ser ju inte så vit ut i botten på nacken… så på bilden ser hon inte silver ut i mina ögon iaf… fast jag har ju som sagt nybörjar ögon jag…=)

Japp det är hon, och det är det som jag också hört. Som en kil upp från rumpan.

Rhapsody, jeg tror ikke hun er silver…men jeg er ingen spesialist, så jeg kan ta fel…Rockringen som er her på frumet, er ganske duktig på det der…er du på semester Barbro?

Han er lite for ung enda Askettes….for at øremetoden funker

Rhapsody: Jag tycker inte din tjej ser ut att vara silver varken på tidigare bilder eller detaljbilderna. Man får tänka på att kattungar ofta har väldigt tydliga och klara färger. De kan ofta se lite kalla ut, speciellt på paddor som har de röda detaljerna som kontraster.
Hade hon varit silver så hade de röda fälten inte varit så varma och djupa i tonen utan mer pastellfärgade.
Katter är ofta ljusare i botten, men ljusbeige är inte ett tecken på silver. Det är lite svårt att se skillnad om man inte har något att jämföra med, dock.

Tack för hjälpen allihopa. Jag blir bara inte klok på hennes teckning men det visar väl sig. Svårt bara när man skall registrera henne och anmäla till första utställningen… Hennes syster har ju mer den klassiska silverpaddafärgen ljuspastell röd och tydligt silver. Randiga ben men solid på kroppen åtminstone än så länge…. Knepig katt!

Hej!
Är heller ingen expert, men din tjeja ser alldeles för röd ut i sina röda markeringar för att vara silver i mina ögon, Lena.. När man tittar på öronkanterna tittar man bakifrån också, då syns de vita kanterna lättare.. Men detta gäller såklart mönstrade katter. Att svansspegeln är ljusare beror också på att de är mönstrade, där man oftast ser skillnad mellan silver o ickesilver är vid "glasögonen". De ska vara riktigt ljusa och likaså så ser man kontrasterna oftast väldigt tydligt i ansiktet. Sen är ju problemet med det dåliga silvret som syns enbart fläckvis, det är ju inte så lätt att se alla gånger. Men för mig ser ingen av de två ut som silver.. Är det rufism med i leken så kan silverkatterna bli brunaktiga på nosen och vid ögonrårna likt ni ser på min bifogade bild, men det brukar mest vara aningen på nosen när de är små, resten brukar vara väldigt ljust o kallt i färgen.
Mvh Malin

#18 Tack Malin. Det är en och samma katt på bilderna, jag vet inte om det framgick…. Ser man öronen bakifrån är de svarta. Alltså, inget silver. Tänkte göra utställningsanmälan nu i dagarna och är himla osäker på vad jag skall sätta för färg. Solid kropp med randiga ben, vit och smutsgrå under hakan, vad kallar man det tro? Mixed colors kanske 

#20 Hon är mönstrad, det syns på glasögonen..
Mvh Malin

#21 Då är jag ju en bit på väg!
Kanske vi kan dra till med f 09 21 så har vi garderat oss?

#22 Tror inte du får regga henne som 21:a, då måste hon ha mer vitt.. typ 03 eller 02.. Om de andra är 24 så skulle jag sätta även henne som 24.
mvh Malin

#20 Mönstrad är hon helt klart :) Försökte se på dina bilder om du hade ngn helkroppsbild från sidan, men hittade ingen vid en snabb anblick. Tycker att tabbykatter kan se rätt solida ut på sidan av kroppen när de är små, innan det spricker upp lite. Man kan titta på ränderna på benen - tabbykatter brukar ha färre och bredare ränder medan tigré/spotted brukar ha fler och smalare. Oavsett så är det inte hela världen om du anmäler i fel färg - det kan du lätt fixa med ett ebrev om ett par veckor. När man skickar in papper för stamtavlor vill man väl dock ha rätt från början för att slippa extra kostnader och pappersarbete senare…

#25 En regnig dag och jag pysslar lite med bilder vid datorn så det är skoj tidsfördriv att kika på kattungebilder och klura på färger :)
Här kommer jag och pratar om ränder på benen… Skulle dock tro att hon är tabby just pga avsaknad av självklara mönster. Hade själv en sådan padda (dock silver) för några år sedan. Inga superhöga poäng på färg/mönster direkt ;)

Aha! Väldigt likt faktiskt! Söt kisse! Men hon ser ju faktiskt ut att ha djupröd färg fast hon är silver? Ja det lär väl bli låga poäng på färg/mönster nu när det införs… Får hoppas lilla Nina har andra kvaliteter som väger upp det….

Jag håller med de andra här om att hon inte är silver och jag tror oxå att hon är tabby i sitt mönster. Om hon hade varit silver så skulle hon varit ännu ljusare mot botten, att hon är lite ljusare där mot den övriga pälsen räcker inte. Men hon är en väldigt vacker liten tjej, underbara färger tycker jag! //Kaisa

Helt underbar vacker kisse… super kär!!

#25 Kul om man kan vara till någon hjälp..
Måste nog instämma i de övrigas råd, NFO f 09 22..
mvh Malin

Tusen tack allihopa! Då har vi kommit till konsensus som man säger i fina kretsar. NFO f 09 22 Så kommer hon att anmälas till Tönsberg som blir lilla damens debututställning! Tack för alla snälla ord om henne. Hon är inte bara söt utan en helt underbart kelig liten kisse som helst kryper upp i halsgropen och myser.

#35 Då kanske vi ses i Tönsberg för dit har vi oxå anmält. Dock inte med vår nya lilla tjej då jag tycker att det blir för långt för henne att åka. //Kaisa

Till Jessica och #2 Hej Ledsen att jag inte svarat, men vi bygger rastgård och idag har Pia varit här och hämtat lilla "Pretty".
Att se silvret på kattungar är ofta svårt, jag brukar se det när de föds, de har ofta ett "spindelvävsliknande" utseende i ansiktet, svårt att förklara så här :) Som några skrivit tidigare så är det öronkanterna och under svansen som är lättast att se, men jag vet att det kan vara svårt att se skillnad på om det är silver eller den ljusa agoutin, en silverkatt är lite vitare istället för gräddfärgad:)
Precis som Ulrica skriver också så är ofta silverkatterna ljusare och kallare i sin färgton, men det kan vara svårt att se för ett ovant öga.
Vad gäller mönster på en kattunge, så är det viktigt att titta när de föds, får de ordentligt med baby-päls, så försvinner ofta allt mönster och man börjar tveka på vad man sett. Man får sen vänta på att det bryter upp i nacken
och på benen, där vuxenpälsen ofta kommer först, men det kan ju ta lite tid.
Att skilja på spotted och tigré kan ju också vara problem, men ofta så nedärvs spotted ganska starkt så är föräldrarna spotted, brukar kattungarna sluta upp i det med. Sen kan man ju fråga sig vilka av våra kattungar som verkligen är spotted och vilka som är uppbrutna tigré. Där får man nästan vänta och se hur de slutar upp som vuxna och vad de sen nedärver:)
Slutligen håller jag med de övriga talarna om din kattunge Lena, som hon ser ut nu är hon en otroligt söt liten f 09 22

# 37 Tack för svaret Barbro. Det är ju på sätt och vis kul att hon inte är silver för då slipper hon, mamma och syrran "slåss" i samma grupp 
/Lena
Rhapsody ??
Hon är definitivt inte silver 
AsKetts ??
Jag tycker den ser brun ut? Har du flera bilder?

#37 Tack för ditt svar, var osäker efter som hon inte ser ut som mina bruntabby-tigre brukar göra i färgen efter en vecka och mamman är stark silver. Så då dök funderingarna upp, på paddan i kullen såg vi direkt att det var silver medans på dom "svarta" blev det bomstopp 
Men vi får väl vänta lite till och se hur mycket dom ljusnar upp, just nu är dom väldigt svarta med svaga grå fält, lite brunt i ansiktet.
Tack alla andra som också engagerade sig i frågan.
/Jessica

#40 Så lite så. Ibland är det ju svårt att se. De kan vara kalla i sin bruna färg eller ha en svag rufistisk varm ton i sitt silver, ligger de mitt emellan kan det vara svårt att veta var de kommer att sluta upp.
Har klippt ihop ett foto på en bruntabby-vit och en svartsilvertabby-vit kattunge, på dessa två är det enkelt att se skillnaden i öronkanterna.
Dessa grabbar är syskon och 3½ vecka på bilderna.
Som din lilla ser ut idag så är den för "beige" i sin ton i sin agouti, så jag har svårt att tro att det blir silver. Ser fram emot att höra hur det slutar upp…

# Ha ha, nu blev jag ju ännu mer förvirrad! Min lille "silverkille" kanske inte är silver. Han har en varm ton i ansiktet precis som din bruntabby-unge…. Svartvita kattungar hade varit lättare 
/Lena

#42 Hej Lena, jag tycker inte din kille har samma varma ton, jag tycker han är kallare och ser silver ut :)

#43, Då är jag med på det. Hans varma ton på näsan just nu kanske är dåligt tvättad näsa efter skrovmålen han sätter i sig 

#44 Det är inte ovanligt med en brun ton i ansiktet hos silverkatter - rufism sätter sig oftast runt nospartiet.

Han är helt klart en silverkatt enligt min mening! Han är så pass ljus, nästan vit i sin mönstring och vid ögonen och framförallt längs öronlinjen. På en icke-silverkatt brukar färgen på öronlinjen vara mer åt det beiga hållet. Jättefin är han i alla fall! //Kaisa
Helt klart en silver 

Plockar upp denna tråden igen. :-)
"Rockringens: Att se silvret på kattungar är ofta svårt, jag brukar se det när de föds, de har ofta ett "spindelvävsliknande" utseende i ansiktet, "
Vill väldigt gärna se ett foto på detta. Om någon har det?
Måste bara fråga….
Har en huskattunge på 5 veckor.
Han är cremetabby och vit tror jag….men han är inte silver va?
Skickar ett par bilder och säg vad han har för färg
Nyfödd…
2 veckor…
Han är Creme solid utan vit av vad jag kan se på bilden 
Har du några bilder av honnom ifrån sidan?
Ja här kan jag se han har med vit ja
Men alla små kattungar brukar ha mönster när dom är små. Jag tycker han ser mycket solid ut i ansiktet.
Vi hadde just en solid kull på 4 stkn Maine coon och jag kunde se på alla at dom hadde mönster som små men det försvinner om några veckor. Det är enklast att se i ansiktet och han ser ut som solid där…hihihi… inte enkelt med bilder 
Titta på min MCO när han var 2 veckor. Liknar han på din i ansiktet?
Nämen så söt!!
Javisst de är faktiskt lika…
Jag bytte bild precis,,men alla mina är dåliga!
Hans mönster har kommit fram mycket mer nu tycker jag…. ska sätta in någon bild någon dag hos katter i fokus tänkte jag..
hihi…mera. här är han 11.5 vecka och solid creme. Man kan se lite mönster där men det kommer att försvinna när pälsen har väkst färdig 
ååååå vad sööööt han är 
Jag är 100% säker att han är utan silver och ganska säker att han kommer bli solid creme med vit 
Diezel är mumma med:)…såå söt!!
Ok, ja det kanske han är…vad svårt med färger och mönster!!!
Han är lik sin morfar DK Charlie Kiska även att han är huskatt…
(Solidanlaget på röda och cremekatter är sådant att mönstret skiner igenom… de är alltså ofta kraftigt spökmönstrade hela livet… det är med andra ord inte så att mönstret kanske "växer bort" utan det syns även om han är solid.
Det kan därför vara lite svårt att avgöra ibland om röda (och creme) katter är solida, ofta brukar man se det eftersom de ljusa områderna på augotikatter (glasögon, morrhärskuddar, haka) inte är ljusa utan färgade. Och denna lilla kille har ju visserligen mörka morrhårskuddar…)
Tack för att du förklarade på riktig svenska än jag norsk torsk kan…. hihi. Presis så menade jag.
Har också sett så på solida vuksna blå och svarta katter 
Väntar på fler bilder framåt… 
Ok…så man kan alltså se ganska tydlgt ändå att de är spotted, tabby… men ändå är solida?
Så det är ett sk spökmönster?
Bra att man får lära sig här…att läsa i böcker ju inte alltid det lättaste!
Min syster och hennes familj ska ha honom och jag bombarderar dom med massor av info….
Det är nu närmast till huskattsbeviset som jag tänkte skriva in färg och sånt, men jag vill att det blir rätt. Kattklubb ska de få gå med i oxå…de ska bli kattfantaster som jag hade jag tänkt ;)
Ja det var spökmönster det heter 
Alla solida katter kan man se mer eller mindre mönster på. 
Vad roligt att dom är kattgalen 
Javisst… han skulle fått stanna hemma var det tänkt..trots att flera vänner (och obekanta) var intresserade. Men min syster och hennes 2 döttrar tjatade….och vi umgås så mycket så då fick det bli så( eller ska bli så om några veckor till i mitten av sept typ.) Ska allt få med dem på utställning..ska skriva in det i avtalet!!!! ;)
#66 Ja, man kan oftast se ganska tydligt vilket mönster de bär på under "solidanlaget" sas… Kan vara trevligt att veta om man vill veta vilka mönster man kan få om man sedan avlar på katten ifråga.
Svarta/Blåa katter förstår man bättre ordvalet spökmönster, då man oftast bara kan skönja mönstret på dem som små kattungar (även om vissa har det även om som vuxna) medan det röda anlaget gör att mönstret blir mycket tydligt. Det är därför man kikar på andra ställen på katten vid färgbestämning, då att bara titta på mönstret inte ger något. Svarta/bruna katter däremot ser man ju i de allra flesta fall redan på mönstret om katten är solid eller ej.
Ja det kan ju vara jättebra att veta. Hexa är ju tabby, pappan vet vi inte..men är blå(vad vi tror-här kryllar det inte av katter..ganska katt tomt!). Dock kommer ju inte Troll (som han heter ) gå vidare i avel då ;)
Men bra att veta i framtiden. Tack!