Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 05-pälsvård
Läst 2194 ggr
mizzm
0

Vägrar bli borstad

Våran katt på 10 månader vägrar att bli borstad. Har man väl börjat klöser han bara och biter på borsten. Det är hopplöst. Nån som har en idé om hur man kan göra för att det ska gå lättare?

OberonsMatte
0

Det är viktigt att man har rätt verktyg så att det inte känns obehagligt för katten. Vad använder ni för borste/kam?

Sedan är det ju alltid så att det tar lite tid för unga katter att förstå tjusningen med att bli kammad. Mitt tips är att kamma ofta men bara korta stunder, mest bara på nacken/ryggen och när katten står upp. Varva med att klappa med handen.

Att vänja katten vid kamning/bortning redan från början är jätteviktigt när katten är långhårig. Om katten får problempäls som äldre kan det bli väldigt svårt annars. Mina katter älskar Mirakelkammen och kommer springande och nästan knuffas om att få bli kammade när jag tar fram den, men när de var små var de inte lika roade! 😉

Sajtvärd Katter iFokus

SolidShinta
1

Lek med honom tills han är helt slut och borsta honom medan han är trött. Funkar med kloklippning också. 😃

mizzm
0

Ja kloklippningen har han lärt sig att det inte är nåt farligt så det funkar:) våran andra lite korthårigare katt älskar att bli borstad, han kommer fram direkt när man tar fram borsten :) har flera olika borstar som är inköpta på djuraffär bl.a. En för långhårig päls så det finns ingenting som kan göra ont, dessutom borstar vi oerhört försiktigt eftersom han inte är så förtjust i det. Ska pröva med att borsta efter att vi har haft en lekstund då han är lite trött.

Tina Bengtsson
0

Fick ett tips en gång om att borsta mina katter direkt när jag kom hem efter jobb eller liknande. Katterna är då oftast bara så glada över att man kommit hem så dem bryr sig inte om det är en borste eller hand som kelar med dem. Jag provade och idag är min före detta borstbitare än riktig borstälskare ! men det tar ju lite tid :)

Tina & trollungarna
www.skogistassar.se

mizzm
2

Ja det får nog ta lite tid :p vi har även en vante som är som en borste och får med sig päls så tror vi får börja med den iallafall till en början :)