Hjälp efter veterinär besök!
Hej!
Jag har precis fått en nork skogskatt på 7år efter att hans förra ägare har gått bort. Ägaren var inte allt för förtjust i katten men var för lat för att sälja den. Nu är det så att ingen i grannskapet visste att ägaren låg på sjukhus och efter det gick bort, så min lilla kisse gick runt ensam och övergiven och hade inget ställe att komma in på. Så till sist bestämde han sig för att vi skulle bli hans nya familj. Och så blev det!
Men nu är det så att Specke (som katten kallas i området och som han får heta nu) är full av tovor och han var mycket mager när han kom till oss, dock så har han gått upp rejält i vikt nu! :)
På torsdag ska vi till vetrinären och låta honom genomgå en lejonrakning, avmaskning och vaccination. Men jag är orolig att han ska lämna oss för att jag vet att pälsen är ju viktig för katter. Och vetrinären sa att man ska ha honom inne i en vecka efter rakningen, men han är ju en ute katt. Blir han inte mer sur på en om han inte får gå ut också?
Skulle vilja ha hjälp med tips vad man ska göra för att Specke inte ska lämna oss utan fortsätta att vara vårt lilla mystroll..
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Min sambos föräldrar rakar sin perser varje vår på grund av tovor i pälsen. Han är utekatt och pälsen är omöjlig även om de kammar honom varje dag. Han ser aldrig ut att må dåligt av rakningen utan tycker snarare att det är skönt att bli av med alla tovor.
Jag tror också att han kommer tycka att det är skönt att bli av med tovorna och vara dig evigt tacksam.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Jag tror han bara kommer att tycka det är skönt att bli av med tovorna!
Jag var tvungen att lejonraka en av mina katter som fick diabetes. Han fick problem med pälsen innan vi kunde ställa in honom rätt på insulinet.
Han tyckte att han blev jätte stilig!!!
Bifogar en bild!
Att veterinären rekomenderar att katten är inne 1 vecka är nog för att lite päls ska hinna växa ut så han får lite skydd mot väder och vind. Både blöta och sol kommer att vara problem i början.
Så försök hålla honom inne så gott de går i början.
Lycka till!
/Kattis

Tack så jätte mycket för att jag fick se hur min lilla kisse kommer att se ut! Har inte sett någon bild någonstans på hur det kommer att se ut…
Hur lång tid kommer det att ta innan pälsen kommer att vara helt utväxt?
Funderar på hur man ska få honom att gå på lådan inne under denna vecka… Vet inte om han någonsin har fått använda sig av någon.
Tack för alla bra svar!
Jag har också bra erfarenhet av rakad katt. Min 18-åring är så gammal och "senil" så hon kan inte ta hand om sin päls fullt ut längre och får därmed tovor. Vi har kämpat ett tag med pälsen men hon blir mer och mer "päls-öm". (Hennes giftstruma gör också att pälsen tovar sig.) För 1½ månad sedan rakade jag ner henne så att hon såg ut som Drakens Buster. Jag kan ta kort på henne imorgon så får du se hur hon ser ut nu, 1½ månad senare. Hon tycker i alla fall att det är jätteskönt med en lättskött päls. Och jag med!!
#3 Hur lang tid tok det før pelsen var vokst til normal lengde igjen ?

katten kommer att älska att bli av med sin toviga päls…den gör ONT!!Vad man dock aldrig ska göra är att skratta åt hans utseende …då kan de bli skamsna!!Berömm mycket och tala om hur fin han är….mycket kärlek så är det nog en mycket trevlig upplevelse för honom!! //Lotta
Följ vetrinärens råd är mitt förslag.