Annons:
Etikett17-utställningar-resultat
Läst 1263 ggr
jojanpike
3/30/11, 5:29 PM

Utställning?

Detta är några frågor som jag ställer av rent intresse för att kunna ställa ut själv någon gång.

1. Hur gör man katten redo för utställning?

2. Vad jag förstår det som så behöver man ett burskynke, är ett enkelt eller ett dubbelt "bäst"?

3. Hur är platsen man ställer upp katten på?

4. Vilka titlar finns det?

5. Hur är reglerna på en utställning?

Hoppas ni förstod alla frågor :-)

www.smaraldus.eu

Annons:
mathiason
3/30/11, 7:48 PM
#1

Vill med ha svar på dessa frågor! Bra ställt!

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

EvaSe
3/30/11, 8:30 PM
#2

Är det en Sverakutställning ni ska på kan ni kolla här

http://www.sverak.se/SVERAK/Utstallning/index_utstallning.htm

Där finns också en sammanställning av de utställningar som arrangeras av Sverak-anslutna klubbar.

Sen är det alltid bra att fråga sin uppfödare om råd och att kanske fråga här om det är andra som ska till den utställningen, så kan man få hjälp och råd på plats.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

mathiason
3/30/11, 9:08 PM
#3

Men jag förstår inte hur själva bedömningen går till. Jag förstår att de tittar på rasstandaden.

Men sen då?

om dom tycker att Fiona är fin på hennes första utställning. och kanske får pris. va kallas de? och om jag tävlar en gång till och får pris. Vad heter det då.. osv

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

EddaM
3/30/11, 9:59 PM
#4

Kattungar/ungdjur 3-6mån; Tävlar om att bli EX1 i sin klass

Äldre kattungar/juniorer 6-10mån: Tävlar om att bli Ex1 i sin klass

Öppen klass från 10mån: Tävlar om certifikat, fertila om CAC och kastrater om CAP.

Och sedan fortsätter det med högre klasser. Tex så blir katten Champion vid sitt tredje CAC eller Premier om det är en kastrat.

Om katten vinner sin klass får den tävla om BIV (Bäst i variant) bäst i dens färggrupp alltså.

Och senare kanske katten skall upp för NOM (Nominering till panel,finalen så att säga)

Och tillsist så är det panelen och där får skogisar möta alla domarnas bästa kategori 2 katter.

Och har du bara en katt skall du ha enkelt skynke för dubbelt är till en dubbelbur om man har flera katter med sig =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

jojanpike
3/30/11, 10:55 PM
#5

#2 och #4 Tack för svar! Nu börjar jag förstå lite bättre :)

www.smaraldus.eu

mathiason
3/30/11, 10:59 PM
#6

Då vi kommer att börja i juniroer så kommer vi tävla efter Ex1. måste man ha ett visst antal av dom för att kunna gå vidare?

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Annons:
Mona22
3/31/11, 4:35 AM
#7

#6 du kan max få ett Ex1 per utställningsdag, men gillar dommaren din katt så går den vidare och kan få biv och NomGlad

Poppy13
4/1/11, 9:40 AM
#8

T ex har kattklubben Alfakatten http://www.alfakatten.se/ en väldigt bra info om utställning för nybörjare. Gå in under Utställningar och Nybörjarinfo, så hittar ni den mesta infon om utställning, t ex hur man gör anmälningen, hur man förbereder katten, och vad som händer på utställningen.

Jag är ingen expert själv, har ställt ut på 3 utställningar än så länge (fler lär det bli Glad). Jag lär mig hela tiden ngt nytt för varje gång. Den 1:a gången jag ställde ut hade jag inga förväntningar alls på placering etc, utan jag såg det helt och hållet som ett läropass, hur allting fungerar. Nu hade jag lite tur den gången att min uppfödare till Babette också fanns på plats, så jag kunde få mkt hjälp av henne, t ex hur jag skulle prepparera Babette på bästa sätt, vad alla förkortningar betyder etc.

För varje utställning lär man sig ju ngt nytt och som jag ser det ska man inte se den negativa kritiken (om man får ngn sådan) som enbart ngt negativt, utan ngt som man lär sig av, har nytta av, ngt som fyller på sin kunskapsbank och för en vidare framåt. Glad

Om det är så att vi ska på samma utställning ngn gång, så är det bara att höra av dig, så kan jag hjälpa till med det jag kan Glad

Poppy13
4/1/11, 9:54 AM
#9

Vad beträffar din fråga 2 (burskynken), så beror det på hur många katter man ska ställa ut.

Om man har en katt som ska ställas, så blir man tilldelad en enkelbur och då krävs det ett enkelt burskynke.

Har man däremot t ex två katter som ska ställas ut samtidigt så kan man fylla i på anmälninsblanketten för utställningen att man vill att katterna ska dela bur och då blir man tilldelad en dubbelbur, vilket kräver ett dubbelt burskynke.

Vad jag vet, så kan man inte bli tilldelad en dubbelbur om man enbart har en katt som ska ställas ut, utan då är det enkelbur som gäller.

line84
4/1/11, 11:25 AM
#10

#9 Kan man inte få en dubbelbur till en katt om man betalar för två katter? Onödigt kanske men omöjligt? :)

Mona22
4/1/11, 11:57 AM
#11

#10 Känns väldigt dyrt Flört

Du kan anmäla två katter och inte ta med den andra till utställningen.Då får du dubbelbur för en katt men dubbelt så dyrt.

Upp till toppen
Annons: