Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 826 ggr
Linki
3/21/19, 1:31 PM

Orolig för våra älsklingar!

Hej!

Har inte varit aktiv  här på ett tag nu men känner att jag behöver er hjälp..

Tog ena av våra norska skogkatter till vet idag för hjälp med att raka då hans päls inte vill samarbeta.. Vi vet att han är rätt smal och liten för en norsk skogkatt men han väger alltså bara 3,5kg snart 4 år gammal! Vet reagerade på att han var så smal.. Brorsan hans väger 5,6kg så inte så mycket han heller..

Vi ger torrfoder fri tillgång Applaws kyckling och anka smak. Har ni några tips på hur man tjockar på dom? Iaf den tunnaste för känns som att han kanske inte mår så bra då av den maten eller? Det är torrfoder och vatten de får bara, godis ibland men blir lös i magen av blötmat.

Help med tips tack! <3

Annons:
Therese
3/21/19, 7:28 PM
#1

Vad rekommenderade veterinären? Tänker att man borde kolla så att allt står rätt till innan man mixtrar för mycket med katten.

Men, hur mycket äter de? Tänker om det är så att de inte äter tillräckligt eller om det är något annat som gör att de inte ökar i vikt.

Linki
3/22/19, 5:16 PM
#2

Ingenting utan sa bara att han har ju iaf inte magrat av på senaste och det var ju bra.. De har ju fri tillgång till torrfoder hela tiden och äter av det flera gånger per dag, men funderar på om man kanske ska byta sort? Ifall det är de som är anledningen?

Pia-69
3/23/19, 3:56 PM
#3

Har ni kollat tänderna på katten ? Om den har tandvärk (forl) kanske det är svårt för den att äta torrfoder! Våtmat är dessutom bättre för katter ur hälso aspekt.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Linki
3/23/19, 6:54 PM
#4

Veterinären kollade tänderna när han ändå var inne där och det var inget konstigt sa hon. Sen äter han ju torrfoder flera ggr per dag så han får ju i sig iaf. Vad för blötmat rekommenderar ni? 😊

Maria
3/23/19, 7:08 PM
#5

Katten måste röntgas för att upptäcka FORL. Det syns inte från utsidan. Vår ene katt var bara 5 år då han fick operera bort sina första angripna tänder.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Linki
3/23/19, 7:39 PM
#6

Jo fast eftersom han äter flera gånger om dagen torrfoder så tror jag inte det är några problem med tänderna. Det veterinären såg var helt normalt i munnen med så litar på det. Jag ville mest ha tips på hur vi ska tänka kring foder med märken osv eller om det är fler med lika små skogisar så jag inte behöver känna oro för hans lilla storlek.

Annons:
Pia-69
3/23/19, 11:05 PM
#7

#4 Mjau eller Bozita är enklast att få tag på i mataffärn, det är spannmålsfritt och det bästa som finns i hyllorna bland kattmaten, annars finns fler spannmålsfria sorter på zooplus.se. Vilka hälsotester gjordes hos vet? Det finns ju flera sjukdomar som gör att en katt magrar trots att de äter… Hypertyreos t.ex Och som #5 säger så kan endast röntgen utesluta forl , om katten sväljer torrfodret utan att "knapra" på det, eller endast tuggar på ena sidan av munnen så har den sannolikt ont i tänderna.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Therese
4/17/19, 11:08 AM
Upp till toppen
Annons: