Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 1316 ggr
Eva Strandberg
2018-07-10 23:20

Glupsk skogis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en röd norsk skogkatt, Rozzo, 14 månader. Väger 6,8 kg. Han har växt upp med 11 syskon (2 honor som samtidigt fick 5 och 7 ungar) Har problem med att han är fullständigt tokig när mat serveras, håller tassarna om matskålen, så inte någon tar den. Verkar aldrig bli mätt. Var hos veterinären för en månad sedan och vaccinerade honom och hon tyckte att han var lite för stor. Har ni några tips på lämplig mat eller något som kan ändra på hans beteende?

Annons:
VargenCV
2018-07-14 12:32
#1

Kan det vara att han har haft mycket konkurrens om maten som liten?

Jag har haft några kullar som har blivit så där glupska, och några kullar som har varit mer småätna, men har dock inte riktigt listat ut varför. Jag delar upp kattungarnas färskmat på flera tallrikar, men specielt en av mina större kullar blev glupska. Jag tror att de fick lära sig att äta fort för att alla andra gjorde det, typ, och hela kullen blev katter som äter jättefort och springer fram så fort de tror mat skall serveras. Även som vuxna och ensamkatter har det fortsatt.

Veterinären tyckte han var stor, men det är ingen onormal vikt för en skogkatthane omkring året. Hur känns han; fin och muskulös i kroppen, eller är han tjock?

Therese
2018-07-15 10:44
#2

Du skulle kunna testa att lägga maten på en stor bricka och sprida ut den, det har jag gjort med glupska katter. Katterna jag har nu äter helst från en bricka.

Upp till toppen
Annons: