Annons:
Etikett05-pälsvård
Läst 1383 ggr
Therese
7/10/18, 8:23 PM

Behöver tips

Har ni en katt som varit svår att få borsta? Jag har tre katter varav två är väldigt enkla att sköta pälsen på. Den tredje, Zelda går med på att borsta ryggen när HON vill. Hon är hal som en ål och slingrar sig lätt om man försöker hålla i henne, och hon får tovor på magen. Hur ska jag få henne att låta mig sköta hennes päls? Hur gör ni?

Annons:
kara_murray
7/12/18, 5:29 PM
#1

Jag har oxå tre katter var av 2 avskyr kamning men jag har inte gett dem något val. När de var små tyckte de verkligen inte om kamning och inte heller Vilhelminna gillade det så. Men jag kammade Dorothea och Gemma varje dag och Vilhelminna fick kamning varannan dag och det gjorde jag i 3 månader… Nu går det oftast bra att kamma alla tre, de gillar inte det men accepterar det för de vet att de inte kommer undan… Vore jag du så skulle jag kamma Zelda varje dag och att inte ge sig… Visa att det inte hjälper att åla och slingra sig… Det gäller att ha tålamod och vara konsekvent. Zelda kommer kanske aldrig älska att bli kammad men det här kan hjälpa henne att acceptera det iallafall…

kara_murray
7/12/18, 11:10 PM
#2

Plus att du ger Zelda något extra gott varje gång du kammat henne så kommer hon nog lära sig acceptera kamning…

Therese
7/14/18, 4:59 PM
#3

#1 och 2 :D

Grejen är den att när hon slingrar sig är det omöjligt att hålla kvar henne, hon är hal som en ål och lyckas man hålla kvar ändå så har hon sån fart i baktassarna att man blir rejält riven, bara för att hon får panik. Jag försöker sköta pälsen såklart men det tar sån tid och ofta får jag klippa om det blir tovor då det inte går att reda ut. Hur lyckas du med magen? xD Link och Tifa lägger jag ju på rygg och då är det väldigt enkelt att kamma igenom, Zelda får fullständig panik om jag försöker. Kan lyfta upp henne så hon står på bakbenen och hinner då kamma lite men ja, det tar tid xD Försöker muta med godis men det går sådär :P

kara_murray
7/14/18, 10:44 PM
#4

#3 Jag börjar med frågan angående magen. Där gör jag precis som du gör med Link och Tifa. Lägger dem på rygg och håller i framtassarna och kammar. Och lyfter även så de står på baktassarna fast det funkar bäst på Vilhelminna och Dorothea. Sedan kanske om du har möjlighet att kamma henne i ett mindre utrymme där du kan stänga in er så hon inte kommer så långt om hon lyckas ta sig loss, tex toan eller sovrummet. Och till huvud problemet… Jag tar för givet att du klipper klorna på baktassarna (?). Jag var för något år sedan kattvakt åt en katt på 10 år som inte var van vid kamning eller kloklippning överhuvudtaget … hon slingrade sig, bet och rev mig. Jag gjorde så att jag lindade in henne i en handduk och tog och klippte klorna på en tass i taget. Vid kamning lindade jag in huvudet(hon kunde andas) och baktassarna i en handduk, ibland en till huvud och en till baktassarna. Så kammade jag. Först rygg och sidor och svans. Sedan magen. Med magen tog det tid men det gick. Så fort vi var klara släppte jag henne lös så hon kunde sura i sitt hörn… Efterhand kunde jag ta bort handduken och kamma henne utan. Hon lärde sig aldrig älska kamning men acceptera det. Och det är fortfarande så att jag har lättare att kamma henne än hennes ägare. I början tog det väldigt lång tid att få kamningen genomfört men efter hand gick det snabbare och snabbare. Och det gäller att ha en stor dos tålamod…. Jag vet att jag är ganska hård med kamning men det är för att underlätta för katterna och mig. Även så att andra ska kunna hantera dem utan att bli bitna av mina katter. Jag hoppas att de här svaret hjälper dig något iallafall!!😊😊😊

Therese
7/15/18, 10:41 AM
#5

#4 De är så fantastiska, jag behöver inte ens hålla i dem, Tifa ligger och småmorrar bara för att visa att hon minsann är missnöjd men hon ligger kvar självmant 😂 Link ligger kvar men utan att morra, han är mest nöjd över att få vara nära haha! Är sån skillnad på dem och Zelda.

Angående klorna, jag har klippt dem ett par gånger men det kräver tid och tålamod, de klorna slipar hon tack och lov ner väldigt bra själv, framtassarna går fint att klippa bara hon får stå upp :) Tar jag en klo i taget går det bäst men det tar en väldig tid innan man är klar då.

Ja man måste ju tyvärr vara rätt hård, det är fruktansvärt hur pälsen kan ställa till det ifall den inte blir kammad. Jag får fortsätta ha tålamod helt enkelt. Skulle kunna testa handduk kanske, eller ringa hit min mamma, hon är bra på att hålla dem i ett bra grepp, men hon bor tio mil här ifrån :P

Tack för ditt utförliga svar!!

kara_murray
7/16/18, 3:19 PM
#6

Haha Zelda har dresserat dig väl…

Annons:
Therese
7/16/18, 5:27 PM
#7

Ja det är hon bra på 😂 Har idag fått kamma hennes mage! Hon stod på bakbenen och var faktiskt lugn tills jag släppte ner henne!

kara_murray
7/16/18, 8:57 PM
#8

Du ser, små framsteg!!! Nästa gång håll i henne lite längre och öka för varje gång!!!😊😊😊

kara_murray
2/1/19, 7:58 PM
#9

Hur har det gått med kamningen av Zelda?? Har det blivit lättare eller är det fortfarande lika svårt???

Therese
2/7/19, 10:26 PM
kara_murray
2/7/19, 11:05 PM
#11

Men vad skönt!! Det hjälpte att raka henne och börja om på nytt eller gjorde du något annat för att det skulle bli enklare???

Therese
2/7/19, 11:54 PM
#12

Nej men hon har väl blivit äldre och visare och tycker mer om att man grejar med henne. Sen händer det snabbt att det dyker upp hemska tovor snabbt (vid fällning) så att jag fått raka henne, men hon tycker om att vara kortklippt, blir mer lekfull och mysigare med oss. Nu har hon full päls dock och jag hoppas att vi ska kunna hålla den, för hon är ju vackrast med såklart =)

kara_murray
2/8/19, 12:01 AM
#13

Vad skönt att hon har blivit lättare!! Sedan har nog det att du rakat henne hjälpt för då har det blivit en ny start!! Hoppas att det funkar att ha henne långhårig nu men annars kan man ju försöka att hon är rakad på sommaren och långhårig på vintern!! Går det bättre med klorna oxå??

Annons:
Therese
2/8/19, 12:07 AM
#14

Jag har lyckats klippa alla klorna i en sittning, vid två tillfällen!! Innan har det ju fått bli en klo här och en där :D Hon är så duktig😍

kara_murray
2/8/19, 12:16 AM
#15

Ja då har det verkligen gått framåt!!😊😊😊 Vad roligt att höra att det gått så bra!!😊😊😊

Upp till toppen
Annons: