Annons:
Etikett14-rasstandard
Läst 1849 ggr
Travis D
5/10/18, 10:26 PM

Stamtavla?

Hej!

Har ni alla stamtavla till era norska skogkatter? Eller har ni norska skogisar utan stamtavla (vet att många kallar dom huskatter men jag tycker det är mesigt att kalla en renrasig som man kan bevisa med DNA att dom är skogisar för huskatt, räknar dom som avundsjuka :P )

Annons:
OberonsMatte
5/10/18, 10:42 PM
#1

Det är att avel och uppfödning är registrerad och därmed godkänd av ett kattförbund och skett enligt kattförbundets regler som GÖR katten till raskatt.  DNA, utseende och föräldrar spelar ingen roll, är aveln oregistrerad är det en huskatt.

Mina Norska skogkatter har stamtavla och jag är inte avundsjuk på de som kallar sin huskatt för raskatt. Jag blir snarare beklämd över att de köpt en huskatt istället för det som de egentligen velat ha.

Sajtvärd Katter iFokus

Haztparken
5/10/18, 10:52 PM
#2

Hur kan det vara mesigt att kalla en katt för huskatt? Haha låter jättekonstigt? Och varför skulle folk vara avundsjuka på någon som har en katt utan stamtavla? Finns ingen logik i det du skriver? Känns som en väldig omväg att gå att testa dna (som iallafall på hund inte är särskilt tillförlitligt så antar det är samma med katt) när man kan göra rätt från början och sälja med stamtavla.

Travis D
5/10/18, 11:41 PM
#3

#2 kanske fattar inte ni eller så förklarar jag dåligt :) 

finns vist logik, jag undrar den super simpla frågan, har era katter stamtavla? Oavsett om man kan göra rätt från början så gör inte alla det. Min skogis har inte stamtavla (inte på papper) men är reggad. Men enligt 90% av katt.ifokus säger då att hon inte är skogis utan en huskatt vilket jag tycker är tråkigt eftersom jag tycker att 1. huskatt och bondkatt låter så nedlåtande då de är blandraser (är dom norsk skogkatt så är dom norsk skogkatt ingen huskatt) 2. när man vet om att dom är skogis så behöver inte någon säga emot och sedan kräva stamtavle bild bevis m.m 

iaf så spelar det inge roll eftersom i´det inte var frågan :)

#1 det handlar inte om att dom med ras katter blir avundsjuka det handlar snarare om att dom ska säga emot och absolut kalla dom huskatt utan att äns veta vad det är för ras. Är det en norsk skogkatt är det en norsk skogkatt inte en huskatt :)

Haztparken
5/11/18, 12:06 AM
#4

#3 Jag förstår visst, håller bara inte med dig. Nu har jag inga katter alls utan hundar men är sak samma, och som svar på din fråga, ja mina hundar har stamtavla. Köper jag katt någon gång så kommer den också ha stamtavla. Vad är din katt reggad i? Varför har den ingen stamtavla? Att du tycker det låter nedlåtande får stå för dig, jag ser det bara som ett annat ord för blandras, kanske t.o.m ett bättre ord än blandras om det nu skulle vara så att katten är renrasig fast utan bevis (stamtavla) då. Hur kan man veta att ens katt är den ras man tror den är utan bevis, stamtavla? För att den som födde upp sa det? Ja den personen kan hitta på vad som helst att säga för att få sålt och att det ska se bättre ut, finns ju inga bevis som styrker det den säger eller inte säger. Jag tycker det visst spelar roll. Det var ju du som sa att folk vart avundsjuka? Men om man inte vet vad en katt är för ras, vad tycker du då att man ska kalla den?

Travis D
5/11/18, 12:17 AM
#5

#4 ja okänd ras, blandras , det man tror den är,  vad man vill?

Men om man vet vad det är för ras men inte har stamtavlan på papper så varför ska det plötsligt bli en huskatt/ okänd ras/ blandras? 

Ja man kanske vet att det är en norsk skogkatt jag vet inte jo kanske om man kollar vart den är reggad / vad den är reggad som? Varför är den en okänd/Blandras/huskatt bara för att stamtavlan inte är på papper? Vi skulle väl kunna skriva ut stamtavlan om vi skulle para henne (dock är hon kastrerad så den skulle vi nog inte men kanske för en uppvisning eller något) men varför ha den på papper när den finns på datorn? Sålänge hon inte ska visas upp så är det bara onödigt att ha ännu ett viktigt papper att hålla reda på när man kan ha den på datorn och så vet man ju i hjärnan att det är en skogis så :)

Haztparken
5/11/18, 12:25 AM
#6

#5 "Ja okänd ras, blandras, det man tror den är, vad man vill?" Ja men så bra, då kan ju folk få säga huskatt eller bondkatt då. Då behöver du inte reagera mer på det ju. Men hur VET du att en katt är av just den rasen utan att ha något bevis för det? En stamtavla är just det - ett bevis på att katten är av den rasen man säger att den är. Vart är det du menar att mm reggar katter utan stamtavla som man kan gå in och kolla på? Hade gärna sett den hemsidan. Nu säger du ju att ni har en stamtavla fast på datorn? Det är ju bara att skicka en länk isåfall till folk som vill ha bevis. Är dock väldigt nyfiken på vad det är för hemsida man kan se detta på.

Annons:
line84
5/11/18, 1:43 PM
#7

TS, undrar verkligen vart hon är reggad, utan stamtavla :-)

Travis D
5/11/18, 5:11 PM
#8

#7 Svara hellre på frågan :)

Och så har hon stamtavla men vi vet inte vart den är då den försvann i flytten

Haztparken
5/11/18, 6:07 PM
#9

#8 varför svarar du inte på någon av mina frågor? Och varför säger du att din katt inte har stamtavla men att den nu helt plötsligt har det? Bara för att man har tappat bort den i en flytt så har den ju ändå en, man kan säkert beställa en ny.

OberonsMatte
5/11/18, 6:42 PM
#10

#8 Är det en Sverak-stamtavla? Då behöver du bara komma ihåg vad hon heter (eller delar av namnet) eller när hon är född så hittar du stamtavlan i FindUs.  http://stambok.sverak.se/

Sajtvärd Katter iFokus

Travis D
5/11/18, 6:53 PM
#11

#9 det är ju det jag säger, hon har stamtavla på datorn men vi har den inte på papper, för den är borta

OberonsMatte
5/11/18, 7:05 PM
#12

#11 Finns din katt med i Sveraks stambok så har din katt stamtavla, så varför skriver du att hon inte har det? Att "vara reggad" kan betyda vad om helst, t.ex. att huskattens id-märkning är registrerad i Sveraks kattägarregister, men är kattens stamtavla med i Sveraks stambok så är själva aveln registrerad och katten därmed en raskatt med stamtavla.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
5/12/18, 8:46 AM
#13

#11 Vad heter katten?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
hername
5/12/18, 11:33 AM
#14

Det går inte att DNA testa och få fram ras på katten!!!

Travis D
5/12/18, 11:38 AM
#15

#14 du behöver inte skriva med massa utropstecken.

hername
5/12/18, 12:24 PM
#16

Jag använder precis hur mycket utropstecken jag vill😃 Du Travis D skriver så mycket felaktigheter, men jag förstår att du är mycket ung och har inga kunskaper om raskatter,seriös avel eller katter över lag,  Hoppas du läser vad andra skriver,tar åt dig och vill lära mer!!

Therese
5/12/18, 12:37 PM
#17

En anledning till att det är viktigt med stamtavla är just det att många lurar folk att det är en raskatt utan stamtavla (stamtavlan kostar inte speciellt mycket), och sen tar man mycket pengar för katten för att de säger att det är Norsk skogskatt (Ja, de kan oftast inte stava rasnamnet ens). Jag köpte raskatt för att jag ville ha en katt uppfödd på ett seriöst sett. Med ett tänk på att det ska bli en bra katt, inte bara att det skulle bli söta lättsålda kattungar. Har idag, snart fyra år senare fortfarande kontakt med vår uppfödare.

Nettis!
5/12/18, 2:53 PM
#18

Självklart har min Norsk skogkatt stamtavla.

Upp till toppen
Annons: