Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 1528 ggr
emmaasorensen
2017-07-30 16:49

Hjälp!

Har en hane som precis fyllt 1 år. Han har alltid varit världens gosigaste, skulle alltid vara så nära som möjligt, ligga o gosa i timmar i soffan.. när jag flyttade ihop med min sambo så har han blivit väldigt aggressiv, kan attackera ens armar och händer. I början tänkte jag att han kanske bara behövde vänja sig vid en ny miljö och en ny människa, men nu har det gått flera månader och det blir inte bättre. Min sambo kan inte ens klappa honom försiktigt utan att han attackerar, han ligger endast i soffan med mig när jag är själv hemma. Förra veckan kissade han i sängen och ännu en gång i förrgår.. jag vet inte hur eller vad jag ska göra! Har köpt en sån doft sak till katter som ska vara lugnande och ge en känsla av "hemma" men det hjälper inte heller..

Annons:
OberonsMatte
2017-07-30 17:34
#1

Är katten kastrerad?

Hur aktiverar och leker ni honom? (är det någon av er som leker fysiskt och med händerna?)

Är katten ensam hemma mycket?

Hur är ert förhållningssätt till katten, försöker ni uppfostra honom och i så fall hur?

Angående kissandet, hur ser lådsituationen ut? (hur många lådor, vilken typ av lådor, vilken sandsort och hur ofta rensas sanden?)

Sajtvärd Katter iFokus

emmaasorensen
2017-07-30 17:47
#2

Ja han är kastrerad! Vi leker med honom med kattleksaker men han är bara intresserad av dom i ca 5 minuter sen lägger han sig bara ner! Innan har jag bara jobbat ca 3-4 dagar i veckan ibland kväll ibland dag. Nu jobbar jag 7-16 och min sambo har alltid jobbat 7-16. Vissa dagar är han ensam rätt mycket o andra dagar är vi hemma hela dagen. Ja det försöker vi, vi visa tydligt när han gör något han inte får. Men när min sambo är hemma gör han saker han vet att han inte får och ska vara allmänt stötig mot honom om man kan säga så. Vi har låda på toaletten, ser alltid till att den är ren och tömd, och byter sanden ofta! Använder mig av evercleans kattsand för långhåriga katter, har alltid gjort och har aldrig varit ett problem innan med att varken ha en låda eller sanden.. detta problemet har ju uppkommit nu i veckan.. Jag vet inte om de kan va så att han behöver någon katt att leka med, busa av sig på sitt sätt lixom!

OberonsMatte
2017-07-30 18:30
#3

Jag anser att man är fel ute om man försöker uppfostra en katt. För att undvika oönskade beteenden är det inte katten utan kattens människor som behöver ändra sitt beteende och/eller förändra den miljö som katten vistas i.

En katt är ett djur med instinkter och naturliga beteenden och den har ingen naturlig önskan om att vara till lags (som jag antar att t.ex. en hund kan ha). Att uppfostra en katt med fyanden(?) eller andra negativa handlingar gör bara katten osäker och kan även ha som effekt att katten känner sig utmanad/hotad av den som försöker "uppfostra".

Eftersom din sambo är en kille är det förmodligen extra känsligt om han "uppfostrar" din katt. Dels är han inte din katts första människa och dels är män  ofta lite skrämmande för katter bara för att de är större och har en mörkare röst.

Vad är det din katt inte får göra (förutom att bitas)? I vilka situationer attackerar han/ börjar han bitas? Hur reagerar ni och vad gör ni när katten bits?

När det gäller felkissandet kan man nog utgå ifrån att det startat p.g.a. stress, och då gäller det att förbättra lådsituationen till det optimala för att stressen inte ska yttra sig i fler felkissningar. Fler lådor (även på andra ställen än i badrummet), lådorna bör vara stora och öppna (absolut ingen svänglucka!). Sanden behöver rensas från klumpar både morgon och kväll (+ när ni märker att han har bajsat).

Sajtvärd Katter iFokus

blondifire
2017-08-09 20:53
#4

en låda till kan hjälpa o låt din kille ta hand om allt positivt runt katten som o ge mat o godis,leka m vippa. köp aktivitetsleksaker där han får använda hjärnan,använd ättika när du tvättar det han kissat på men främst e nog en kompis det han behöver.

S*Winsnes Wilda

Upp till toppen
Annons: