Annons:
Etikett17-utställningar-resultat
Läst 1127 ggr
Zekina
7/28/16, 3:57 PM

Utställning, hur är era katter?

Ja, som rubriken lyder.

Hur är era katter på utställning?
Ställde ut min fröken två gånger förra året (hel helg), och jag har nog aldrig sett henne så upprörd.
Arg känns som fel ord, då hon inte gjorde några utfall eller sådant utan mest morrade och spottade lite.

Skulle gärna vilja ställa ut henne igen då hon fick super fina kommentarer, fick ett cert båda dagarna men inget mer pga av hennes temperament då.
Vi är ute med henne väldigt mycket. Åker till olika ställen och promenerar. Hon följer med till mina föräldrar osv. Hon är dock ensamkatt, än så länge.
Är det smartast att vänta med att ställa ut henne till en kompis flyttat hit kanske?
Finns det annat sätt att miljöträna på? Ta med henne till en utställning utan att ställa ut?

Annons:
LaSadie
7/28/16, 4:40 PM
#1

De katter som vi har ställt ut har bara legat i buren och varit allmänt missnöjda. Den katten som fräste och morrade på utställning lät vi stanna hemma efter två utställningar . Upplever att det inte riktigt går att träna bort utan det är något funkar eller inte funkar.

burmamys
7/28/16, 5:07 PM
#2

Nu har jag inte norsk skogkatt utan burma, men jag tänker också som LaSadie att en katt som inte trivs på utställning bör få stanna hemma. Den miljöträning som kan hjälpa handlar mest om att låta olika människor hantera katten, lyfta och hålla ungefär som domarna gör på utställningen. Men det som är mest stressande för de flesta katter är nog närvaron av många andra katter. En del finner det spännande och blir nyfikna medan andra tycker det är stressande och skrämmande. Saga var glad och nyfiken i buren och i min famn, och kråmade sig när hon var på domarbordet. Simon tyckte det var läskigt och försökte hela tiden krypa närmare mig när han var på domarbordet, och gömde sig i igloon när han var i buren. Ändå är båda väldigt sociala med alla som hälsar på, och vana att åka på utflykter. Jag tar gärna med mig Saga till fler utställningar, men Simon ska få stanna hemma! Om din katt inte trivs och domare har valt att inte nominera av den orsaken, då skulle jag låta henne slippa den stressen.

VargenCV
7/28/16, 5:37 PM
#3

Mine er veldig håndterbare på utstillinger. Hanen kan være litt blyg på morgonenen, men bare han har fått tittet litt, og tatt frem for å bli kammet, så er han hvor kul som helst med publikum som vil hilse eller på dommerbordet. Dog kan han tycka det er litt otäckt med store affischer (t.ex RCs reklam med store, stirrene katten på) eller om det er tribune over dommerplasseringen der det springer mye folk opp og ned.

Ellers er de veldig pratsomme og nyfikne når de sitter i buret, litt blandet med bare aksept eller veldig sjarmerende på dommerbordet (avhengig av katt og dagsform), og på ettermiddagen ligger de stort sett bare og sover.

Jeg har hatt en katt som har vært sint på utstilling. Hun fikk pause, prøvde igjen etter noen år, like sint, og dermen pensjonert. Å ta med henne alle andre steder var helt ok, men på utstilling ville hun ikke. Trives de ikke skal en ikke dra med dem, synes jeg.

Upp till toppen
Annons: