Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 1315 ggr
SFalkbring
2016-04-27 19:18

Hjälp med hårboll?

Jag misstänker att Samson har fått en hårboll som är svår att få upp. Han har sen igår ibland gapat och gjort lite "kräkrörelser" sen igår och är inte riktigt lika pigg som vanligt. Men han äter och har varit på lådan. Dessutom har han slutat att kuttra och låter mer som ett får eller en anka… Jag vet iofs inte om det är relaterat. Han har fått lite såna antihårbollgodisar och maltpasta och lite essensiella fettsyror. Finns det något annat som kan hjälpa honom att få ut den (ena eller andra hållet)? Tror ni jag behöver åka in till veterinären? Har hittat massa skräckhistorier när jag googlar, så blir ju lite orolig… :(

Annons:
Therese
2016-04-28 10:08
#1

Jag tycker du ska ringa och rådfråga veterinär om du är orolig. Jag har hört om katter som fått in ett grässtrå som fastnat och sånt, kan ju vara något sådant som irriterar honom kanske om ingen hårboll dyker upp. Jag håller tummarna att det släpper för honom snart.!

SFalkbring
2016-04-29 08:58
#2

Har fortsatt preppa med anti-hårbolltillskott och han har inte gjort några mer tendenser att behöva kräkas, och är pigg igen så det var nog mest matte som är lite harig :)

Sen är det svårt att veta om han är hängig för att det är en omställning med att få en ny kompis.

Får bli fortsatt flitigt borstande och tillskott åt honom.

SFalkbring
2016-05-02 12:09
#3

Samson har gjort ett par tendenser att "luftkräkas" igår igen, så jag ringde veterinären och har fått en tid imorgon på morgonen så får de titta på honom. Förhoppningsvis är det helt i onödan.

Therese
2016-05-06 18:13
SFalkbring
2016-05-09 08:40
#5

Det gick bra, hon hittade inget som satt och retade, men sa att det kunde delvis vara stress över en ny familjemedlem som även gör att magen blir lite i olag och sen kan det vara mask, som tydligen kan påverka stämbanden. Så vi hr köpt in Feliway, skonmat och avmaskningstabletter. Tycker att han iaf låter lite mer normalt nu.

Therese
2016-05-09 08:47
#6

Vad bra! :) Då hoppas vi han att blir sog själv snart!

Annons:
Upp till toppen
Annons: