Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1262 ggr
mizzm
2016-04-15 15:31

Utställning 1a ggn, behöver tips/råd

Hej!
Nu är det så att jag ska ställa ut vår norska skogkatt-kille i klubbens KM (klubbmästerskap) i juni och senare i höst blir det en internationell utställning.
Har köpt alla nödvändiga saker såsom, låda, skålar, burskynke etc.
Men när det kommer till pälsvården är jag lite lost..
Är det någon som har tips på vad man ska använda sig utav för produkter?
Och hur brukar du/ni förbereda era skogisar för utställning?

tacksam för alla tips! =)

Mvh Matilda

Annons:
[Ellenwennberg]
2016-04-17 15:14
#1

Det är bra att använda diskmedel för att få volym på pälsen ( någon dag innan) sedan finns det bra balsamspray som vi brukar använda som får pälsen mjuk och silkig, vet dock inte om det ska vara så på norsk skogskatt. Och vi använder även något volymspray. När man ska ta sprayerna sprayar man det lite i handen, masserar in, och borstar sedan med en mjuk borste uppåt tills det är torrt, så gott det går. Vet dock i te riktigt om det här med diskmedel är bra för norsk skogskatt då deras päls har lättare att tova sig än Ragdolls ( jag har bara ragdolls) Slutligen vill jag tipsa om att testa att fixa katten några veckor innan så att man vet att det funkar och att katten inte blir grön eller något…

[Ellenwennberg]
2016-04-17 15:18
#2

Jag vet inte vilken färg din katt har men om den är ljus vill jag tillägga att ta bort halsbandet när man duschar katten. Våran katt som är ganska vit blev rosa runt halsen när vi glömde att at av halsband innan badet…

Nenujap
2016-04-17 21:39
#3

Diskmedel funkar på skogisar också. Grön Yes ska det vara, utspädd med vatten. Jag har använt det på min utställningskatt. Då blir katten helt ren. Schamponera två-tre gånger och skölj noga. Min katt är lite mjuk i pälsen, så till henne använder jag även ett schampo som heter Anju Beauté Vitalité poils durs, efter att jag schamponerat med Yes. Balsam är, för skogisar, inte nån jättebra idé inför utställning. De ska inte vara silkiga i pälsen, utan ha kvar sin struktur i täckhåren. Det finns en hel uppsjö av schampon att välja på, om man vill. Men välj ett som är för sträva pälsar, de brukar heta något med "texture" eller "texturizer". Jag vet inte om du har badat din katt innan och vet vad den tyckte om det. Min ena är jättelätt att bada, står still och väntar. Den andra får femton tassar och sprattlar mycket. Jag brukar ha ett sele på henne när hon badar. Blir mycket lättare att hålla i henne då. Som ett handtag på ryggen istället för en blöt, hal och sprattlande ål. Efter badet är det fönen sin gäller. Viktigt att få torrt pälsen på magen och i byxorna, så att de inte blir lockiga där. På utställningsdagen har jag i lite texturizer spray,som även motverkar att katten blir statisk. Sprayar i handen och klappar ut över rygg och sidor. Brukar även ha i lite babypuder i kragen och bakom öronen. Ibland lite i byxorna.

@Mpajunen på Instagram

EvaSe
2016-04-18 19:39
#4

Jag håller inte med om att Yes är bra. Det funkar som nödavfettning för riktigt feta pälsar, men används det för ofta så blir pälsen torr och spröd. Skogisen har 3 lager med päls och de översta täckhåren ska vara lite "oljiga" och vattenavstötande.

Men som #3 säger, så välj ett schampo för sträva pälsar och spä ut det ordentligt, gärna mer än som står på flaskan. Arbeta in schampoblandningen ordentligt i pälsen, t.ex. med en tvättsvamp. (Jag använder den mjuka delen av en scotch-brite, river bort den sträva delen). Skölj ordentligt och schamponera minst 3 ggr. Efter sista sköljer du bort allt schampo och löst hår, och sen sköljer du 5 minuter till.

Fön är bra, men inte alla accepterar det. I så fall får du kamma flera gånger tills katten är torr.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

mizzm
2016-04-21 14:37
#5

Våran skogis är svart och vit, alltså bicolor.
han har väldigt mycket vitt i pälsen, mer vit än svart..
Rent spontant så känner jag att Yes diskmedel inte är något vi ens kommer testa då vi människor faktiskt blir irriterade och uttorkade på händerna utav det (iallafall jag) så det får bli ett bra kattschampo. 
Det går bra att bada honom och att borsta honom är inga problem, han är innekatt så något halsband har han aldrig på sig.
Det jag mest ville veta var om nån kunde tipsa om bra schampo till just skogis?
Nåt märke som är bättre och vart kan man köpa det isåfall?

tack för alla svar =) Mvh Matilda

Torplyktans
2016-04-26 12:46
#6

K9 är en serie som tillverkas i sverige, är med aloe vera och verka väldigt bra det finns ett schampo som är för just sträv hår som skogis har. Färgen spelar ingen roll det funkar för alla färger.  Det går att beställa hos dem flesta online shop som har kattsaker.

Sen finns det ett annan märke som heter sumerwind som många som har skogis använder.

Glöm inte att även använder balsam (väldigt lite och mycket utspädd) det behövs för alla pälsar har jag lärt mig. Så att inte håret torka ut och får rätt ph värde efteråt och inte dra åt sig mer smuts. Hos skogis ska man ha mest balsam i krage, på magen och på byxorna, på ryggen bara lite grann till slut och sen en sekund senare redan sköjler med vatten det ska inte sitter på länge alls. Men utan kan det bli tovor om man ha otur.

Förresten heter alla katter bicolor som har 50% vit oavsett om dem är svart röd eller brun mönstrat ;-)

www.torplyktan.se

Annons:
Nenujap
2016-04-28 13:49
#7

Jag gillar K9s balsam när ena katten (Rafiki, min ickeutställningskatt) är tovig i pälsen. Skulle dock inte använda den inför utställning eftersom hon, som egentligen är ganska grov i pälsen, blev jättesilkig. Trots att det var den som var menad till sträva pälsar.

Till Kiara, min mjukis, använder jag Anju Beauté Vitalité poils durs. Jättebra!! Jag har köpt det på utställning och vet tyvärr inte om man kan köpa det någon annanstans.

Har också hört mycket bra om Summerwind, men aldrig testat själv.

Testade en gång ett som hette KW terrier. Ganska nöjd med det. Ett stort plus var att det inte doftade så mycket parfym. Jag köpte det i butik, Huveröds, men det finns att beställa lite varstans om du googlar.

@Mpajunen på Instagram

mizzm
2016-05-22 14:40
#8

Tack för alla tips! Fått summerwind av en i klubben nu och det var superbra schampo och balsam! =) Han vart len i pälsen som bara den, men frågan är om den vart föör len. Svårt för mig att avgöra hur pälsen ska vara i kvalitén inför utställningen. Var på en utställning igår när domaren drog fingrarna genom pälsen på en skogis-hane och pälsen la sig ganska snabbt igen, han sa då att pälsen var fin. På våran katt står den liksom kvar lite fast han är badad med summerwind. Vad tror ni? Har köpt K9 antistat spray, nån som har erfarenhet av den?

EvaSe
2016-05-22 17:01
#9

#8 Len är OK men inte silkig  :)
Det är bra om täckhåren är lite sträva, och om du spryar lite grann med K9 antistat och borstar ur det efter 5 minuter så kommer det bli toppen!

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

mizzm
2016-05-22 22:44
#10

Okej, vad gör man om den blir silkig? Sett att många använder puder och massa olika grejer.. vet liksom inte vad som passar just våran..

Upp till toppen
Annons: