Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 912 ggr
Therese
10/13/15, 9:24 AM

Dags för kastrering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På torsdag ska Zelda kastreras, och vad nervös man blir. Varenda gång! Jag blir nervös över de burdusa lekar de kan ha, tänk om såret går upp.. Tänk om något går fel. Osv osv.. Ge mig alla supertips ni har :)

Annons:
kara_murray
10/13/15, 5:47 PM
#1

Det kommer att gå jättebra! Sedan är det ju en större operation för honkatter så hon kommer ju att vara väldigt trött och tagen vilket de andra katterna kommer att känna av. Så de kommer att vara försiktigare i början,och Zelda känner ju av hur mycket hon orkar. Men när du kommer hem med henne från veterinären så stäng in henne ensam i ett mörkt rum tills hon piggnat till lite efter narkosen och även vilat i lugn och ro. Det brukar ibland hjälpa lite för dem att kunna få en liten återhämtning, det brukar räcka med ca 2 timmar. Men det är också olika från katt till katt. En del vill inte vara i ett mörkt rum utan de vill vara i närheten av sin ägare men det talar Zelda om för dig hur hon vill ha det. Och det kommer att gå jättebra! !:-) ;-) En stor kram från mig och Jamie till Zelda! !

Therese
10/13/15, 6:09 PM
#2

Jag har så kasst minne att jag inte minns hur det var med Tifa. Minns mest att hon var väldigt söt i tratt :) Tycker det känns som att Zelda kom i löp väldigt sent, 1år och 2månader gammal. Tifa var väl 6-7 månader tror jag, men så är det ju en stor ras som växer länge, systern började löpa nästan samtidigt :))

kara_murray
10/13/15, 6:42 PM
#3

Javisst är de söta i tratt! !😋

Torplyktans
10/13/15, 7:28 PM
#4

Det som är så bra numera är att såren är så liten och veterinärerna brukar inte längre skickar hem katter som inte har piggnat till helt och hållet. Förr sov de ju ibland när man hämtade dem! Och man fick inte ställa fram vatten att dem inte skullexdtänka sig mm. Jag har inte haft tratt ens på Fiona när hon kastrerades förra året. Det gick jätte smidigt. Man lämnar in dem på morgonen och hämta på eftermiddagen när dem redan är pigga.

www.torplyktan.se

kara_murray
10/13/15, 7:46 PM
#5

Vad menar du med mindre sår? ? Jag kastrerade en hona förra året och det var ett normalstort sår. Ja de skickas hem först ner de piggnat till men de kan ändå behöva vila en stund i ett mörkt rum.

SFalkbring
10/14/15, 9:37 AM
#6

Precis, ofta klarar de sig bra utan tratt. Mina föräldrars katt (som iofs är nästan 10 nu)  fick tratt när hon kastreraders, men blev deprimerad så de plockade av den, och det var inga problem med sår eller läkning. Men det är ju väldigt olika hur de reagerar. Samson stod ju snällt ut med sin tratt i nästan 7v :)

Det kommer säkert gå bra! Men man blir ju alltid lite orolig såklart. Vi håller tummar och tassar ❤️ Så får du se hur hon vill ha det efter, få vara i fred eller inte.

Annons:
Torplyktans
10/14/15, 3:57 PM
#7

#5 Min huskatt som kastrerades för över 10år sen, då var hela buken uppskuren på hela längden och sytt med ganska tjocka styng som behövdes ta bort. Nu hos Fiona var det bara ca 2cm lång sår och styngen satt inifrån så att det inte syntes alls. Sen satt det ett tejp bit över såret som satt så hård att det inte kunde slikas bort men luftades tillräckligt genom tyget. Hon fick dessutom lite metacam och var i stort sett helt normalt när jag hämtade hem henne. Förutom kanske att hon själv var lite försiktigt och inte hoppade fullt så mycket och högt och sov lite mera. Hon ville var med oss och dem andra lämnade henne i fred så då fick hon vara med som vanligt men jag var ju hemma också.

Kan dock tänka mig att det är skillnad om man kastrerar en kattunge som vill hoppa och fara runt eller en vuxen katt som Fiona som redan var 4 och hade fått två kullar innan. Samt hon förblev chefen över de andra katterna även efter kastration ;-)

www.torplyktan.se

Therese
10/15/15, 9:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack alla! Jag lämnade henne 8:15, så nu gäller det bara att vänta. Hon ska hämtas i eftermiddag 14:30-17:00. Hon la sig själv i transportburen så jag behövde inte bråka med henne, men på bussen var det inte lika roligt :( Hon var så snäll så hos veterinären när jag lämnade henne :) På hållplatsen träffade vi en kvinna med ett barn. Kvinnan blev så glad, Zelda liknade tydligen hennes gamla katt och hon bad om att få ta en bild på Zelda för att visa maken. Barnet gillade också Zelda, men inte lika mycket 😊

SFalkbring
10/15/15, 1:45 PM
#9

Då håller vi tummar och tassar att allt går bra!

Therese
10/15/15, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vi är hemma igen sen en timme och Zelda är nästan sig själv. Hon ligger och slappar i vardagsrummet och har inte behövt tratt än :)

SFalkbring
10/16/15, 8:29 AM
#11

Åh, skönt att höra! Och skönt att slippa använda tratten :)

Therese
10/16/15, 9:05 AM
#12

Ja :) Jag har faktiskt inte sett henne vara på såret alls!

kara_murray
10/16/15, 6:42 PM
#13

Skönt att höra att det har gått bra med kastreringen! ! Det är skönt när det går då bra! ! #7 katten jag kastrerade var 9 år gammal förra året (jag tog över henne så gammal) och såret var inte lika stort som för 10 år sedan det håller jag med om men såret var fortfarande större än 2 cm. Men den gick bra ändå.

Annons:
Therese
10/16/15, 7:13 PM
#14

Ja, jätteskönt verkligen! Hon var precis som vanligt när vi hämtade hem henne. När Link kastrerades var han liksom omtucknad när han kom hem, det var inte Zelda 😃

Hon fick även med sig en leksak hem, en prasslande mus, de är hennes favoriter 😊😂

kara_murray
10/16/15, 7:21 PM
#15

Mutor när de får göra otäcka saker är jättebra! !!!;-)

Therese
10/16/15, 7:29 PM
#16

Åh, jag menade att hon fick en leksak av veterinären :D

Upp till toppen
Annons: