Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1541 ggr
Therese
2015-10-09 21:09

Hur gör du, när katten gör "fel"?

Det finns ju olika sätt att fostra sin katt på, vattenflaskan osv. Jag funderar på om jag är för fjantig med mina katter. De får vara överallt förutom på köksbänkarna, när de ändå går upp dig kan jag antingen försöka sssh-a ner dem eller så går jag helt enkelt och lyfter ner dem.

Hur gör ni? Jag har fått en del tips men det är inga jag tycker om.. Nu är det inget problem för mig att de går upp på bänken men jag får ibland känslan av att folk kan tycka att jag låter katterna göra som de vill, och inte fostrar dem ordentligt..

Annons:
Aleya
2015-10-09 21:21
#1

Jag anser att när katter är ensamma så gör dom ändå allt dom inte får. så ser ingen mening med att försöka uppfostra en katt. Det kan ju vara trevligt om dom inte är på bordet då man ska äta, då är det bara putta ner.
För mig får katter vara på alla ställen, så länge det inte finns risk att dom skadar sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[LoveUnite]1
2015-10-09 21:22
#2

Jag ryter NEJ till katten, ibland klappar jag till med handen lr stampar med foten samtidigt - detta är när han kloar på mattorna vilket är ett stort NEJ!

När han varit riktigt jobbig har jag sprutat vatten på honom.
Det har han minsann lärt sig, inte för att det får honom att sluta permanent.

Ibland kör jag en töntig diskussion med honom 🤔

Allt hjälper för stunden. Men inte permanent.

Jag har gett upp nu, kör med sprayflaskan och säger bara NEJ ibland.

För det mesta gör min Hund jobbet, när han kloar på mattan springer hon på honom och säger till han , jupp d gör hon faktiskt. Hon har väl lärt sig att matte gillar inte när kise kloar på mattan.

Han lyssnar mer på hunden än på mig. 🥵

Therese
2015-10-09 21:25
#3

Ja jag tänker också lite så. Just det är mina katter väldigt bra med, de går aldrig på bordet när vi äter :) Där med köksbänkarna är väl just för att det ofta är mat där, och det är inte jättetrevligt om katterna tar för sig av det man tillagar om man lämnar rummet, inte för att de någonsin gjort det men ändå 👍

OberonsMatte
2015-10-12 10:54
#4

Eftersom det är jag som har valt att leva med katter och det är jag som begränsar deras tillvaro till mitt hem, tycker jag att det är självklart att det också är jag som måste anpassa mig och mitt hem efter deras behov och naturliga beteenden.

Det handlar om inställning, och har man anpassat sitt hem efter att det även bor katter där upptäcker man att det aldrig är katterna som gör fel, utan man själv. Det finns i stort sett ingenting katter kan göra fel som man inte kan förhindra genom att vara steget före och helt enkelt ta bort den möjligheten.

Ha inga ömtåliga eller farliga saker tillgängliga för katten är regel nummer 1. Acceptera att de kan ta sig upp på, och kommer att ta sig upp på, alla tillgängliga ytor som bord, stolar, bänkar, hyllor och skåp. Kattsäkra därför dessa.

Om katten är på bord och köksbänkar spelar det faktiskt ingen roll. Det går utmärkt att torka av ytorna innan man lägger mat där. Det går också utmärkt att utan större dramatik lyfta ner katten från bordet och hindra den från att hoppa upp när man ska laga mat eller äta. Är den alldeles omöjlig kan man stänga in katten i ett annat rum. Man hindra katten genom att ta bort möjligheten, inte genom att fya/skrämma/ spruta vatten och tro att man på så sätt "uppfostrar" sin katt. Det enda man skapar då är irritation och negativa känslor, både hos katten och inom sig själv.

Sajtvärd Katter iFokus

Therese
2015-10-12 11:56
#5

#4 Där satte du mitt i prick! Mina katter bryr sig inte om shhhh:ande, därför skrev jag att jag kan försöka med det. De kollar på mig som om jag slagit i huvudet 😂

Tride
2015-10-13 09:36
#6

Katter gör som de vill. Det fantastiska med dem är att de aldrig välter något, men kliver så nätt och försiktigt över alla prylar som kommer i deras väg. Alltså förstör de inget, hur de än rör sig. Dessutom verkar de kunna skilja mellan mitt och ditt. Alltså: det de vant sig uppfatta som mattes eller husses lämnas ifred.

en gammal möbel eller matta kan vara bra för klo-ing. Om gästerna inte finner detta snyggt, kan de ju tacka nej till att komma och stanna hemma hos sina egna möbler och mattor.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Therese
2015-10-13 11:04
#7

Vilka katter du har! Jag har en katt som älskar att riva ner saker. Antingen ställer hon sig på två ben och sträcker sig mot tvbänken och hittar något som måste ner, eller så hoppar hon upp, tittar på oss och börjar putta lite smått.. Hon är för söt med det där! Ska försöka fånga det på film någon gång :)

Innan hade vi ingenting på fönsterbrädorna, för det får inte vara kvar. Sen hade jag en orkidé den åkte i backen två gånger och sen fick den stå, då köpte jag tre till :D

Vi har en soffa på ett och ett halvt, kan säga att hörnen är ganska kloiga, men det gör inget!

Ja nej jag tänkte mest att eftersom jag fått någon pik så funderar jag på hur andra kattägare är, är jag konstig som låter mina katter göra lite som de vill?
 Men det känns inte riktigt så längre 🐱

Tride
2015-10-13 11:53
#8

Jag är en kreativ människa med mycket grejer, böcker och papper (skriver), pennor och datorer både här och var. Min Rosa (ca 4 kg randig katt) balanserar så nätt över alltsammans på de tomma ytor som finns. Hon kloar i tamburen på en oöm matta, och där sopar jag bara undan resultat. Om hon ibland gör något dum som jag ogillar, får hon veta det. Sen gör hon om det. 

Hon spinner vid mina fötter i sängen, ligger aldrig på min kudde. Det gjorde hon däremot som liten unge. När min stol är tom lägger hon sig där. Kommer jag själv, drar hon till nästa tomma stol där jag också brukar sitta. Hon förklarar aldrig sitt beteende, men det funkar bra mellan oss. Hur som helst: katter är som de är. Så är det bara. Många tror att katter går att fostra på samma sätt som hundar. Då får de att göra! :D

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

OberonsMatte
2015-10-13 12:02
#9

#7 Det där att medvetet putta ner saker är typiskt för katter som vill något. De märker väldigt snabbt att det är ett bra sätt att få mattes uppmärksamhet (särskilt om det är "förbjudet")!

Detsamma när det gäller att kloa på stoppade möbler (om det också är förbjudet). Hos mig är det inte förbjudet att kloa på soffan, mattorna och fåtöljen, och kanske just därför gör mina katter det väldigt sällan.

Att det finns gott om lämpligare klösalternativ i form av funktionellt utformade klösmöbler som är rätt placerade är också en förutsättning för att t.ex. soffor ska lämnas ifred. Så länge soffan är den bästa klösmöbeln i kattens ögon kommer den att användas som klösmöbel, oavsett om det är tillåtet eller inte. Själv hade jag i många år (för säkerhets skull) ett överkast över soffan till vardags som gjorde att soffan såg helt ny ut när man tog bort det.

Eftersom jag har katter är både soffan och fåtöljen är billiga Ikea-möbler med avtagbar/utbytbar och tvättbar klädsel. Det är nästan ett måste när man har katt! Mattorna är även de tvättbara och framför allt billiga eftersom jag räknar med att de inte håller för evigt. Jag har t.o.m. valt att enbart ha vita möbler p.g.a. att katthåren syns mindre då, så katterna finns med i beräkningen hela tiden när jag inreder mitt hem. När jag märkte att en av katterna tuggade av skosnören började jag genast ställa alla snörskor på hatthyllan (eller i en byrålåda) istället för på golvet, så var det problemet löst.

Har man bara anpassat miljön och sina "regler" är katter otroligt lätta att leva med. Jag har 4 katter och blir i stort sett aldrig irriterad på dem. Eller jo, lite irriterad kan jag bli när jag lite snabbt ska slå in paket, men då får de i värsta fall vara instängda i badrummet under tiden.😉

Sajtvärd Katter iFokus

Therese
2015-10-13 12:06
#10

Hej, jag har tre katter och de irriterar mig mig när jag blir rädd att jag ska skada dem, som när de springer vid fötterna :) De har flera klösmöbler i olika rum som de klöser på mest, men så har de ett speciellt hörn på soffan som alla tre tycker om 😂 Enda reaktionen hon får är väl att vi skrattar, för det är roligt när hon gör så :) "Titta på mig, se vad jag kan göra. Haha ja Tifa, vi ser" Typ så.

Therese
2015-10-13 12:07
#11

När orkidén har rivits ner har det varit på grund av lek, de är två stycken på ett år och en på två år, de har sina ryck flera gånger dagligen 😂

OberonsMatte
2015-10-13 12:12
#12

#10 Du får träna på den speciella kattägargångstilen som innebär att man hasar fram med små steg!😉

När det gäller soffhörnet kan du lägga en pläd eller filt över så går det sämre att kloa där. Du kan även ställa dit en flyttbar klösstolpe eftersom soffhörnet kan vara en viktig plats ur doftmarkeringssynpunkt.

Sajtvärd Katter iFokus

Therese
2015-10-13 13:45
#13

Haha ja den kan jag, men ibland glömmer man bort sig 😂 Ja det går ju att göra så, eller så får de klösa där, vi gillar inte soffan :P

Annons:
Therese
2015-10-13 13:55
#14

Men jag tänker på en sak. Nästa soffa blir förmodligen en skinnsoffa. Stämmer det att de flesta katter inte rycker om att kloa på skinnsoffor? Annars rotar jag fram filtar och små klösmöbler till dess 😊

[LoveUnite]1
2015-10-13 14:03
#15

Alltså egentligen får min katt göra vad han vill, gå vart han vill osv men eftersom jag har äkta persisk matta som är svindyr och gått i generation inom familjen så är jag väldigt strikt med den, soffan och andra möbelmang spelar inte så stor roll om han kloar på.

Likadant med min hund, hon for vara vart som i lägenheten, säng, soffa, tigga ja… allt. Mycket som vissa människor anser är en ouppfostrad hund.

Men så ser inte jag det som.

Jag älskar att ha mina djur hos mig, i sängen när jag ska sova och uppe i soffan för att mysa. Tiggning bryr jag mig inte om, även katten tigger när jag håller på med kyckling och djuren får lite smakbitar under matlagningens gång.

Min katt kan vara jätte smidigt men han välter saker, han kan titta på en grej och sedan kommer tassen fram och välter ner det. 😊

När han har jagat flugor hemma har han inte varit smidig haha, då har han vält en och en annan blomkruka.

Han är även uppe på diskbänken och vandrar ibland, jag kan inte lämna fisk på upptining för den går han och snor. Han sitter gärna på köksbordet men ligger även gärna på kökstolarna som har fasta dynor på (går alltså inte att ta av) så där blir fullt med päls, men dammsugaren fungerar bra och en sådan där roll grej.

Men han sover mest i min säng och i hans takhöga klättreställning. 😴

Therese
2015-12-16 13:43
#16

#14 Alltså jag har missat att svara, men du beskriver djuren så väl! :D Hahaha. "Oj är den här värdefull? Oups.. ;)"

De är underbara!

LaSadie
2015-12-21 16:09
#17

Jag vet att katterna gör det dom inte får när vi inte ser, men vi har uppfostrat dem med vattenspruta, klappar och höga ljud tills de förstår vad som är ok och inte. Nu räcker det med bara ljud som "psch" "äpp" "nej". De första katterna fattade grejen ganska omgående och går inte på bord och diskbänk. Vi låter dem sätta två tassar på tex vardagsrumsbordet för att kunna sträcka sig och dämpa nyfikenheten, en tass till och ett litet "psch" hjälper. Men vår yngsta hane är helt otrolig och helt omöjlig. Försökte med att lyfta nej och säga bestämt nej som många "kattpedagoger" anser att man ska göra men det funkar inte 😥 men den enda ovanan som vi inte blir av med är genandet över vardagsrumsbordet så det är alltid nått 😊 Men jag är inte naiv och vet att det gör det de inte ska göra ibland ☺

AnnaFagerell
2015-12-23 21:20
#18

Om inte mina barn sitter på köksbänken med en nybajsad gump ska inte katterna det heller 😊 Det räcker jag tittar på dem så går de ner. Dom är smarta! Vet vad dom får å inte får göra. Dom får vara i fönstren bland blommorna å ibland åker de ner. Ibland stjäl de mat från diskbänken men då ryter jag på dem. De får sitta i mitt knä vid köksbordet men inga tassar på bordet och näsan ska inte ta mat från bordet. Dom får mat under bordet dock å tigger väl en del. Jag plockar undan saker för katterna som jag vet de inte ska vara på helt enkelt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: