Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 1354 ggr
LaSadie
6/18/15, 10:30 AM

Byte av blötmat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått hem en ny kisse och undrar lite om blötmat. Man ska ju fasa över torrfoder långsamt för att undvika magkrasch, är det samma med blötmat? Hon har fått den mat hon är van vid de tre senaste dagarna men imorse åt hon och Stark av Bozita tetran jag hällde upp. Ska blötmat fasas över successivt som torrfoder?

Annons:
Therese
6/18/15, 10:37 AM
#1

Jag bara antar att man ska fasa över även blötmat, är dock inte säker. Jag tänker typ, foder som foder.

Själv hade jag fasat över för att vara på den säkra sidan eftersom kattens mage kan vara väldigt känslig, och speciellt efter en flytt :)

Torplyktans
6/18/15, 4:49 PM
#2

Efter en flytt brukar man rekomendera att ge i minst en vecka samma mat som den åt innan. Sen fasa man över sakta i minst en veckas tid. Även mellan olika torrfoder och olika blötfoder märken. Är katten van vid att äta massa olika sorter och märket blandat hela tiden är det lättare att byta. Jag har börjat att göra så med senaste kullen att de fick 6 sorters torrfoder och 3 sorters blötfoder för den skull.

www.torplyktan.se

Therese
6/23/15, 11:31 AM
#3

Hur har det gått med den lilla magen?

LaSadie
6/23/15, 12:06 PM
#4

Det går bra. Hon bajsade lite löst igår men det var första gången på en vecka sedan hon kom till oss.

Therese
6/23/15, 12:27 PM
#5

Men vad skönt! :D Hoppas det fortsätter så :)

AgnetaB
6/30/15, 9:04 AM
#6

Absolut lika viktigt med torr som blöt! De rutinerade uppfödarna (haft kullar i 20 år) läste jag skrev tom ge samma i 6 mån. De sa så till sina kattungeköpare läste jag då det diskuterades.  Jag säger iaf minst en mån o sedan ska det ju fasas över i flera veckor. Är ju väldigt viktigt o vara noggrann med nyinflyttade katter för kan bli superjobbigt annars o specielt en kattunge kan stanna upp i tillväxt om den måste gå på endast skonkost. Har sett o läst flera gånger om det o en del verkar bli känsliga jämnt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: