Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 1548 ggr
Therese
2015-06-10 09:19

Uvi

Vad har ni för erfarenheter av Uvi?

En jag känner blev rekommenderad ett torrfoder (royal canin för kastrater) för att skölja ur och motverka en eventuell uvi. Jag tycker det känns konstigt att skölja ur något med hjälp av det torraste vi kan ge…

Annons:
MaxFlickan
2015-06-10 09:24
#1

Verkar lite märkligt… Kanske denna person menar att katten dricker mera då den äter det?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Therese
2015-06-10 09:28
#2

#1 Förlåt, jag menar att hon ringde veterinär som rekommenderade det fodret. Vad galet det kan bli när man skriver ett snabbt inlägg.

MaxFlickan
2015-06-10 09:35
#3

Ah. Okej… Undrar varför? Torrfoder vid UVI låter ju sannerligen lite… märkligt.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

kalindas
2015-06-10 10:09
#4

Veterinärerna är väldigt snabba på att skriva ut torrfoder både till katter med uvi eller andra problem med njurar och urinblåsa.
Burkmat av bra kvalitet är alla gånger mycket bättre då ett djur med dessa problem än torrfoder. Om det är något där man ska höja syrahalten i urinen finns det även tillskott att ge.

/Elisa

Therese
2015-06-10 10:26
#5

#4 Ja det är min tanke också. Nu köpte min vän det fodret men jag sa att hon ju kan komplettera med blötmat i alla fall, och det skulle hon göra. Mycket märkligt ja!

LaSadie
2015-06-10 10:46
#6

Börja med att ge katten blött varje morgon för veterinärers foderutbildning ges av foderföretag som RC. Trovärdigt, nja.

Annons:
kalindas
2015-06-10 10:46
#7

#4
Säg till henne att välja bra blötmat som innehåller mest kött. Sen kan hon hälla i lite extra vatten i blötmaten. Brukar funka bra.

/Elisa

kalindas
2015-06-10 10:52
#8

Skulle rekommendera att hon går över helt på blötmat eller t.o.m. barf. 
Köpa bra mat som ZiviPeaks, Mjau och Bozita mm

/Elisa

Therese
2015-06-10 10:52
#9

#6 Ja det är lite min tanke :o

#7 Det har jag gjort, tipsade om mjau, berättade också att min katt tycker bäst om det mosat med vatten :)

Therese
2015-06-10 10:55
#10

#8 Jag har berättat om barf, tror inte hon är så intresserad av det. Hennes andra katt blev jättedålig på blötmat så hon vågar inte ge den katten det, men hon skulle skärma av och ge "uvikatten" blötmat i alla fall.

kalindas
2015-06-10 11:07
#11

#10
En del katter kan bli lösa i magen av Mjau, men funkar på t.ex. Zivipeaks. 
Hon kan prova som jag gjorde innan. Köpa påsmat i sås på ICA och sen blanda i vatten i den. Eftersom de flesta katter är väldigt glada i såsen så dricker de glatt upp det extra vätskan. De borde även hennes med magkänslige katt klara.

/Elisa

kalindas
2015-06-10 11:10
#12

Vill hon fortsätta med torrfoder så välj nåt av bra kvalitet. 
Om det går så undvik de som innehåller potatis, majs eller vete.  Köp foder med hög köttinnehåll. 
Tycker själv bra om Orijen, även om jag barfar mina katter nu.
Sen ge blötmat med extra vätska, då kanske njurarna klara sig.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: