Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 3296 ggr
Carina_
6/5/15, 9:49 AM

FORL

Hej hur går det med era katter som har FORL?

Jag har två som skall in på röntgen innan midsommar pga misstänkt FORL och är orolig för dem och undrar hur era mår och om de blivit av med alla tänder.

Vad händer om de blir av med molarerna och premolarerna (kindtänderna)? Kan de tugga sönder rått kött och kyckling då?

Mina katter är unga hanen är 2,5 och honan 2 så fick mig en shock när de berättade vad de trodde. Dock väldigt skönt om jag kan få det svart på vitt då jag länge misstänkt  något är fel med hanens tänder men 4 veterinärer har sagt att de har fina tänder medans jag har uppfattat dålig andedräkt och att han är grinig ibland. Sedan så när jag kom till en ny veterinär för vaccination och intyg så hann jag inte ens nämna hans problem förens veterinären sa vad han tror det kan vara. Så måste säga att jag blev glad och nöjd med honom och kommer inte byta veterinär igen.

Men hur blir det om man tar bort alla tänder som är dåliga slipper de det på de resterande? Har läst massa artiklar men kan inte tyda om det hjälper mot själva sjukdomen eller om det "bara" tar bort smärtan och lidandet. Har det resulterat i att någon av era katter blivit helt tandlösa?

Annons:
Torplyktans
6/8/15, 11:36 AM
#1

jag var för några år sen på en föreläsning om Forl och det finns katter där dem tog bort alla tänder, det finns inget alternativ i dagsläget än att dra ut dem dålig för att katten ska slippa inflamationen. Men många äter till och med torrfoder  i alla fall det bli konstigt nog inget större bekymmer

www.torplyktan.se

Therese
6/9/15, 11:57 AM
#2

Jag har ingen erfarenhet om FORL alls, men hoppas det blir bra. Tänker dock att om de får svårt att tugga kan man ju göra röror med malt kött till katterna. Jag ska se om jag kan komma över lite info :)

Midtown Magic
6/9/15, 4:03 PM
#3

Jag har en katt med FORL. För ca tre år sedan ( jag har hunnit glömma, men jag tror det var 2012) drog han ut fyra tänder (de bakom hörntänderna både uppe och nere och på höger och vänster sida) plus att några framtänder lossnat självmant. Han får normalt BARF och det är inga problem. Nu får mina förvisso röror, men erbjuds han köttbitar så äter han det också utan problem.
Tror tyvärr att det börjar bli dags att dra tänder snart igen så jag får väl återkomma med en rapport om hur han äter med färre tänder, men jag tror att det ska fungera det med.

Carina_
6/12/15, 7:09 PM
#4

Tack så mycket för svaren förhoppningsvis är jag själv frisk nog så att jag kan få följa med och höra vad veterinären säger på måndag när de skall in. 

Jag har varit mycket orolig och funderat mycket på hur det skall gå för dem men nu börjar det sjunka in och så länge de inte har ont så antar jag att det bara är till att följa katterna och gå på regelbundna undersökningar. Och testa sig fram när det kommer till maten. Och som sagt var hålla koll på dem när de äter och kanske hitta ett bra ställe där de kan äta så att de får vara ifred så att dottern inte stör dem. 

Skall bli spännande att se om min hane Birk blir mera lekfull med sin kompis Izzie kanske är därför han varit grinig det senaste. Får återkomma efter besöket och berätta hur det gått för dem.

Midtown Magic Ja det vore intressant att få höra vad de säger om din katt. hur gammal var han då? Får kolla upp vad BARF är känner jag och se om det är något för mina katter.

Therese
6/13/15, 8:53 AM
#5

#4 Ett tips, det finns en bok som heter "Barf, mat för en riktig katt" :)

Carina_
7/3/15, 9:08 PM
#6

Hej igen det rök fyra tänder på varje katt och de skall tillbaka i september för att kolla upp de resterande. 

Veterinären ville bara dra 4 åt gången så att de skulle kunna äta och gå upp lite i vikt. De andra tänderna verkar mycket bättre med då de var så dåliga de som drogs så vill vi kolla upp det för att vara säkra på att de dras tidigare i fortsättningen.

Dock har Birk hunnit ligga inne på akuten i ett dygn pga svår diare så den stackaren är redan en liten stammis. Men de kallade honom för labrador för att han var så kelig och ville prata med dem alla =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: