Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1789 ggr
Therese
5/6/15, 7:37 PM

Fråga till uppfödare & köpare.

Till uppfödare: Märker ni av blandrasaveln? Påverkas ni av de som säljer Norska skogSkatter? Har det blivit någon skillnad de senaste åren? Till köpare: Vad gjorde att du köpte en renrasig katt? Eller varför köpte du en blandraskatt? Vad är viktigast när ni köper en katt?

Annons:
ChristineL
5/6/15, 8:16 PM
#1

Jag är köpare.

Valde raskatt (efter att tidigare adopterat två huskatter från ett katthem) för att veta generna, jag ville ha en katt där jag kunde spåra sjukdomar och ha en garanti i form av stamtavlan. Och det är just det här som känns viktigt när jag köper katt, jag vill veta vad jag får för pengarna och i det här fallet är det att jag köper en katt från sverak-registrerad uppfödare som också har registrerat kullen, jag får stamtavla, dolda-fel-försäkring, grundvaccinering, chipmärkning, föräldrarna är testade. Hoppas jag inte glömde nåt nu? ;) Livslång support har jag ju också fått!

Huskatterna var lite mer impulsivt. Jag hade flyttat ifrån en pojkvän och ville ha sällskap så att adoptera från katthemmet kändes självklart då. Jag vill rädda någon och det blev ett skyggt syskonpar som var vaccinerade en gång (jourhemmets fel, jag fick ta dom till vet för andra vacc men katthemmet stod för kostnaden). Jag kan absolut tänka mig att adoptera från katthem igen, men jag har mer koll idag än vad jag hade då.

SFalkbring
5/7/15, 1:12 PM
#2

Jag är också köpare.

Vi valde raskatt, för att då vet man lite vad man får, både i form av trygghet genom att köpa från en seriös uppfödare (med allt som #1 så bra räknat upp :) ) och för att vi kunde välja en ras vi gillade egenskaperna hos. Sen har jag alltid varit svag för skogisar Hjärta

Jag är uppvuxen med en underbar huskatt, men sambon har lite dåliga erfarenheter (både av agressiv katt och katt som helst gömmer sig för allt och alla) och var länge skeptisk till det här med att skaffa katt. Därför ville vi vara så säkra det går på att få en mysig och social katt. Det kändes som större sannolikhet att få tag på det hos en seriös uppfödare, som både vet vilka föräldrarna är och även hur de är, och har valt att avla på dem av en anledning. Nu menar jag absolut inte att alla huskattsuppfödare är oseriösa eller att de katterna inte är mysiga och sociala eller att vi hade kunnat tänka oss ha en huskatt, men det var såhär vi resonerade inför vårt köp :)

En katt som passade oss var viktigare än priset, eftersom det är en engångskostnad, och en katt lever man ju med i 15 - 20 år.

Tusen
7/26/15, 1:02 AM
#3

Vi har både huskatt och Skogis. (Är alltså köpare) Jag är uppvuxen med katter (huskatter) och har alltid tidigare valt dessa framför raskatter. Vid ett tillfälle fick en nära bekant kattungar då hon hade avlat på sin hona och egna hane. Vi fick då möjligheten att köpa en av ungarna rätt billigt och då slog vi till. Vi fick en underbar hane som vi hade i 18 år innan han avlivades av åldersskäl. Innan dess köpte vi en till då vi kände att vi gillade rasen. Tyvärr är jag inte lika förtjust i denna hona som jag var i vår hane. Nu har vi en av hennes ungar ( pillermiss) samt honan, men vi kommer nog att fortsäta med skogisar även i fortsättningen då vi gillar rasen. Renrasigt är inte det viktigaste för mig men köper jag en renrasig så vet jag mer vad jag kan förvänta mig av katten.

Upp till toppen
Annons: