Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1201 ggr
Emmahallberg
4/28/15, 6:52 PM

Överpris?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hitta en annons på Blocket där de sälja "100%" Norska Skogkatter fast utan stamtavla. Är det bara jag som tycker 5000kr är ett överpris?!

Annons:
ChristineL
4/28/15, 6:57 PM
#1

5000 :- är absolut inte överpris, men annonsen är skum. Jag ifrågasätter varför inte föräldrarna står med, det står inget om registrering, vacc, chip osv.

Emmahallberg
4/28/15, 7:40 PM
#2

Jag förstår att 5000kr inte är överpris för en Norsk skogkatt som har stamtavla, men denna saknar stamtavla och föräldrars ev stamtavla står inte med…

Emmahallberg
4/28/15, 7:42 PM
#3

Det jag menar är att eftersom kattungarna inte är registrerade och innehar stamtavla borde de väl klassas som huskatter, vilket jag då ifrågasätter priset :)

ChristineL
4/28/15, 7:56 PM
#4

Frågan är vad man får för 5000:- då. För mig gör det ingen skillnad på om det är en katt med eller utan stamtavla, utan vad jag får för priset. Men antagligen gör den här säljaren ingenting och jag skulle då inte betala så mycket som stödjer huskattsaveln.

OberonsMatte
4/28/15, 9:23 PM
#5

Observera att det är Norska "skogskatter", inte rasen Norsk skogkatt annonsen handlar om. Färguppgifterna "chokladbrun" och "gråmelerad" avslöjar skoningslöst den här huskattuppfödarens brist på kunskaper och t.o.m.  intresse för avel och uppfödning.

Sajtvärd Katter iFokus

ChristineL
4/28/15, 9:28 PM
#6

#5 - Good piont! Reagerade också på färgerna.

Annons:
AgnetaB
4/28/15, 10:12 PM
#7

Ja 5000kr för huskatter som detta verkar vara är ju dyrt om man jämför med raskatten Norsk Skogkatt som kan kosta 6000-7000kr typ. Då har man ju betalt en del innan det blir en kull också som inköp av renrasiga föräldrar, hjärtscanning , övriga tester, försäkring, stamtavla, vaccinering  mm.

Therese
4/29/15, 9:36 AM
#8

Så länge man inte försöker lura en köpare att de köper en renrasig katt ser jag inget problem med priset, bara bra om fler försöker öka katternas värde. Nu står det ju Norsk skogskatt och bara det gör att jag inte vill läsa mer. Tycker synd om de som inte vet, de som tror att de köpt en raskatt, bara att den saknar en stamtavla. Jag hoppas och tror inte att en enda uppfödare "råkar" para sin raskatt med något annat. Varför en med en renrasig katt över huvud taget aktivt skulle para med en huskatt är för mig en gåta.

Kronängens
5/1/15, 4:11 PM
#9

5000 kr tycker jag är för mycket för en huskatt. Det är uppenbart att säljaren försöker luras att det är raskatter för att få mer pengar och jag  tycker färgerna visar att hon inte kan någonting. Man betalar ju för en frisk, social  kattunge och för en uppfödare man kan få hjälp av och ställa frågor till. Bland annat.

Jag tycker alltid det är misstänksamt att det inte finns stamtavla som kostar 200 eller 300 kr att införskaffa. Om föräldrarna nu ändå är raskatter. Antingen är det avelsförbud på dem, eller så är de släkt eller så är uppfödaren avstängd från avel pga att hon misskött sig. Någon skumt är det. Men troligtvis är inte föräldrarna äkta raskatter med stamtavla heller. Då borde hon vetat vad  rasen heter.

Therese
5/6/15, 5:50 PM
#10

Visst har du rätt i det du skriver #9 Jag tycker inte man ska "avla" på huskatter över huvud taget. Men har du som uppfödare märkt skillnad sen det blev stort med billiga SkogSkatter? Är det folk som säger att det är dyrt, försöker pruta eller så?

Kronängens
5/10/15, 11:01 PM
#11

#10 De som köper katt av mig vill köpa en raskatt. De försöker inte pruta. 

Jag visste inte att det blivit vanligare att sälja huskatter som raskatter. Det har nog varit samma sak under hela tiden jag varit uppfödare.  Det är ingenting jag märker av om jag inte går in på Blocket. Göra man det kan man ju bli lite ledsen av dem som försöker lura andra.

Therese
5/11/15, 5:46 PM
#12

#11 Okej, skönt att höra :)

Ja nej det är väldigt mycket sånt och speciellt på Blocket men också facebook, antingen en Norsk skogskatt utan stamtavla, eller en katt med 25% skogis, 25% maine coon och 50% huskatt eller liknande, och då gärna för 2-4500:- utan att de ens är vaccinerade.

Upp till toppen
Annons: