Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 3283 ggr
Therese
2015-04-25 14:16

Transportbur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken transportbur rekommenderar du?

Den jag har nu känns inte pålitlig alls och jag har tejpat den med silvertejp för att jag är rädd att locket ska gå upp, den fungerade bättre med mindre katt i men jag har alltid burit den i famnen och aldrig i handtaget.. 

Bilden är lånad från Hemfoder.se

Skulle vilja köpa en ny transportbur innan nästa utställning  i maj :)

Annons:
Midtown Magic
2015-04-25 14:29
#1

Jag använder den här oftast http://www.zoo.se/produkter/katt/kattburar-vaskor-transporter-for-katter/transportburar-plast-canvasburar-for-katter/aran-marchioro-transportbur-beige-rod-nr-1.html

Den är stadig och jag gillar att man kan öppna och ta ut katten från ovansidan av buren. Tycker det är lättare än att försöka få ut dem via den vanliga luckan.

Emellanåt använder jag en sån här http://sturdiproducts.com/collections/pet-carriers-totes/products/sturdibag-cube-large Den inköptes främst för att jag älskar lila och den matchar vår utställningsbur från Sturdi 😉

Plastbur är bra för att den går att stapla tillsammans med utställningsgrejer på en pirra. Ställer man två katter kan man ju dessutom ställa burarna på varandra. Tygburen är ju smidig för att den går att hänga över axeln och passar bra om man bara ställer en katt eller om man t.ex. ska till veterinären.

Therese
2015-04-25 14:32
#2

Den första ser ju bra ut, jag är bara så nojig just över öppningar i taket, även om det är praktiskt :) Den sviktar inte alls om man skulle försöka bära den i handtaget?

FruFilur
2015-04-25 17:54
#3

Oj, jag har massor med olika transportburar av olika de slag, som funkar för olika ändamål och katter…

2 stycken Dogman Canvasburar
Funkar jättebra till mina båda kastratkillar, för de lägger sig bara och softar lugnt
Mina andra katter är ibland bökiga, och håller på och trycker på dragkedjorna så att de går upp = lös katt = inte bra, så det är endast för väldigt korta resor jag använder denna bur till dem, t ex när jag ska köra mammakatt och en kull till veterinär!
Lite opraktiska i och med storleken, det funkade bra så länge som vi bara hade två katter.

1 styck hårdplastbur, Pet Voyageur 200
Lite för liten för mina största grabbar, men funkar för de nättare tjejskogisarna. Bra såtillvida att den känns väldigt  säker; det är inga snäppfästen som kan gå upp. Nackdelen är då att det tar tid att ta av toppen om man skulle behöva det…

1 styck hårdplastbur, Petmate Kennelcab
Även den, gränsfall till för liten för mina största grabbar (de gillar iofs att ligga och sova i de små burarna, men för resor vill jag ju gärna att de ska kunna röra sig lite mer obehindrat). Nackdelen med denna är att den skramlar i luckan, måste alltid se till att stoppa något emellan som dämpar vibrationerna. Snabbt att ta av taket om man vill, lite osäkert med snäppfästen.

1 styck hårdplastbur, Atlas 30
"Bruksburen n:o 1", ska på sikt skaffa flera av denna och pensionera de andra hårdplastburarna. Här får även "storpöjkera" plats utan problem, och det går att peta in 2-3 kattungar om man vill. Även här snäppfästen mellan botten och tak för snabb delning, så jag säkrar gärna upp med ett spännband runt buren för säkerhets skull

2 stycken kombinerad trolley/ryggsäck i tyg
Strålande praktiskt… Om man har små fjuttkatter! Dessa köptes när vi skulle åka gotlandsfärja med katterna, för att frakta dem från bildäck till hytten, och vår största kille (som då ändå vägde två kg mindre än vad han gör idag) såg ut som om han hade en två nummer för liten ytterrock på sig. Med andra ord, ingen bur som jag skulle låta någon fullvuxen katt åka i någon längre stund, men praktisk att flytta över i för en kortare transport t. ex från bilen in till utställningslokalen för att ha armarna fria till annat.

Sen har jag en transportväska som delades ut från Royal Canin på nån utställning, som storleksmässigt möjligen skulle kunna fungera att transportera ett dvärgvuxet marsvin i, begriper inte riktigt hur de (RC) tänkte där… 🤔

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Upp till toppen
Annons: