Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 1240 ggr
Therese
4/12/15, 1:42 PM

Foderfråga

Hur många är det som barfar sina skogisar tro? :) Och om inte, vad äter dina katter?

Annons:
LaSadie
4/12/15, 2:38 PM
#1

Jag delbarfar. Har och kan inte gå över helt. Men när jag har gjort mina blandningar så uppskattar dom det enormt.

Therese
4/25/15, 12:55 PM
#2

Vad innehåller dina blandningar? Jag försöker och försöker med min huskatt men hon är sisådär. Kan smaka på kycklingfilé och på grytbitar i småbitar, annars håller hon sig till torrfoder och lite mjau blötmat. Mina två Skogisar barfas :)

LaSadie
4/25/15, 1:12 PM
#3

Det beror lite på vad som finns på Citygross. Men jag väljer ofta fläskbitar, oxhjärta, kotlettspill, om det finns och jag vill kosta på mig så väljer jag nått med lamm, lever brukar jag ta kalv eller kyckling. Jag lägger i kycklingvingar och ibland kycklingmage. Jag lägger till benmjöl i blandningarna med. Njure har jag testat ibland men tyckte att katterna valde bort det så skippar det numera.

Therese
4/25/15, 1:27 PM
#4

Mm, mums :P Testa lunga, det älskar mina katter :) Lammlunga

LaSadie
4/25/15, 1:51 PM
#5

Ska se om CG har det. Speciellt när det börjar sig närma sig lammsäsong.

Midtown Magic
4/25/15, 2:22 PM
#6

Här kör vi BARF så gott som alltid. Det blir blötmat om vi glömt tina BARFen och i nuläget blir det lit torrisar till den dräktiga honan de dagar hon vägrar äta annat.

Vi gör blandningar på hjärta, lever, ägg, benmjöl och köttkorvar (från Emzo eller Musch).

Annons:
Therese
4/25/15, 2:26 PM
#7

Emmzo är bra! Jag kör på detsamma, mest Emmzo, ibland musch (ren med ben är poppis där)

Torplyktans
4/25/15, 4:13 PM
#8

Jag vill börja nån gång  med delvis barf men än så länge försöker jag att få katterna att äter blötfoder ;-)

www.torplyktan.se

Therese
5/9/15, 1:37 PM
#9

#8 Hur går det då, är det någorlunda populärt? Hos mig går det framåt, huskatten Tifa står nu på två ben och tigger efter blötmat! Hon vill dock fortfarande ha torrfoder.

Torplyktans
5/11/15, 9:16 AM
#10

Jag har just nu 6 katter i olika ålder och det går lite olika med dem.  Jag har äntligen hittat ett blötfoder som huskatten äter!  De tre vuxna Skogisar äter alla tre blötfoder men har lite olika smak och sorter dem gillar. Emil är växt upp på Ziwi Peak blötfoder som han älskar men det är lyx blötfoder gjort av Hjort eller lamm. De har tyvärr nästan dubblat priset så nu fick jag söka andra alternativ till honom och han vill helst ha vildsmak nu ;-)  Huskatten ska däremot har bara kyckling / Kalkon utan fisk och annat.  De två vuxna honor äter olika sorter blötfoder.

Dem två små är kräsen och äter helst torfoder särskild en av dem den andra äter lite grann med kyckling smak.

Bozita är ett problem då det är så mycket gris i och det verka dem inte gillar. men har hittat nu att dem små Bozita special för stora katter, och kitten har ingen gris i och dem verka gå ner. Måste kämpa på och bli lite mer konsekvent också ;-)

www.torplyktan.se

SFalkbring
5/11/15, 9:42 AM
#11

Jag halv-barfar än så länge. Köpte på mig lite olika Emmzo-korvar för att testa igenom vad Samson gillar, tänkte att det ska bli i princip helbarf så småningom. Kycklinghjärtan, fläskkött och lammlunga var mycket gott, övrig har fått trugas ner så jag har varvat lite med mat jag vet att han gillar. Han är inte jättekräsen så det är nog bara att jag ska vara lite mer uthållig :)

Annars blir det spannmålsfri (eller iaf med minimalt med spannmål) blötmat av olika slag (det han äter mest och helst) och torrfoder (som han knaprar på om blötmaten är slut eller han inte tycker den är så värst god).

ChristineL
5/15/15, 9:51 PM
#12

Barfar inte, är sugen på det men har inte tagit mig tid att läsa på ordentligt. Mina katter får Orijen, och så blandar vi med Hills Specific Metabolic då vi har en kille med känslig mage. 50/50 funkar för honom.

Therese
5/16/15, 11:35 AM
#13

#12 Nej det är ju en del man ska kunna, jag har en sån tur att jag har en uppfödare som hjälper mig med scheman. Dessutom handlar jag barf i butiken hon arbetar i så då får man ännu mer tips :)

Synd med känslig kille men bra att du hittat det som fungerar hos er!

Annons:
Therese
5/16/15, 11:40 AM
#14

#10 Haha, att just huskatter ska vara så kräsna då! Hos mig är det endast Mjau med smak av kött? som fungerar. 

Intressant med så många katter med så olika smak! Då undrar jag, hur ser tänderna ut på en katt som endast äter blötmat? Jag vet ju att torrfoder är som knäckebröd och inte hjälper att hålla tänderna rena men hur ser det ut hos dina? =)

Therese
5/16/15, 11:44 AM
#15

#11 Emmzo är vad jag kör med mest också. Köp hem lammlunga, mina katter blir som galna! Perfekt att blanda ut en barfröra med! Annars gillar mina Mush - Ren med ben, det är ju sååå gott! Enligt katterna då, jag har inte smakat :D

Men vilken tur du har med din katt! Har du testat att köpa hela hjärtan och lever? Både gris och lammhjärta är jättepoppis hos mig, och även lammlever.

SFalkbring
5/19/15, 9:15 AM
#16

#15 Ja lammlunga gick hem! Ren med ben ska testas :)

Jag har provat kycklinglever, var inte nån favvo, men kan säkert fungera om jag blandar ut med (ganska mycket) annat. Har provat oxhjärta, gick ner men inte mer. Sen är Samson generellt mindre förtjust i oxkött, gris däremot är mums! Så grishjärta borde gå hem :) Gäller att hitta vilka smaker som funkar bäst.

Men jag har klart tur i att han är generellt ganska enkel med maten, Bara några få saker som inte har gått alls att få ner. Sen är såklart inte all mat lika god ;)

Tror förresten att det är din uppfödare som jag har pratat en hel del barf med och handlat hos :)

Therese
5/19/15, 9:33 AM
#17

#16 Så härligt! Det enda mina katter verkligen inte äter är fågel, förutom kycklinglever och kalkonhjärta haha. Vet du vad, då tror jag det med! Hon är en klippa! Får alltid bra tips när man åker dit och handlar :)

Upp till toppen
Annons: