Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 1427 ggr
Zekina
2014-08-17 14:06

Min första skogkatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag skickade jag in bokningsavgiften på vad som kommer bli min första innekatt, raskatt och norsk skogkatt, och jag längtar så tills jag får ta hem henne. Just nu är hon bara 6 veckor så det dröjer ju innan hon får flytta, men jag är nästan redan lite nervös 😉 

Så nu har jag några frågor angående de första dagarna.
1. Jag funderar på att köpa Feliway och spraya i lägenheten någon dag innan hon anländer. Har läst lite om det men är fortfarande osäker på hur det fungerar?
2. Sedan hade vi en provkatt i början på våren, allt funkade bra i början, men sen började hon kissa på mattan och fick åka hem igen (vi kom fram till att hon var missnöjd över att vara ensamkatt) Vi tvättade då rent mattan med vanlig såpa, bör vi lämna in den på kemtvätt eller finns det ett bra husmorstrick man kan använda sig av?

Tacksam för svar! :)

Annons:
Jacama
2014-08-17 19:00
#1

Ofta känner katterna mer än vi tror. ifall någon kissat någonstans så vet de det även om vi tvättat och prayat med diverse ämnen. Jag skulle kanske lagt undan mattan den första tiden tills katten känner sig trygg. Jag har själv inte feliway när jag introducerar nya katter men visst kan det vara värt att prova. Dock tror jag din nya misse kommer anpassa sig bra i sitt nya hem. Lycka till!

Hon var väldigt söt och är hon utan vitt med?

Ska du ställa ut henne något?

Zekina
2014-08-17 19:50
#2

#1 Hon är helt utan vitt och enligt uppfödaren ev också silver. Jag kommer ställa ut henne om hon blir allt för stor, hon är näst störst i kullen på ca 650g. Bara några gram mindre än den största hanen och de andra i kullen ligger på 500-600g, men det kanske inte är så ovanligt?

Jacama
2014-08-17 22:49
#3

Ganska ok vikt vid den åldern för en hona. Hon ser inte ut som silver på bilden.

blondifire
2014-08-18 08:28
#4

vill du använda mattan sen ( tycker oxå du ska ta bort den i början) är ättika bra o använda. Lycka till med din söta tjej

S*Winsnes Wilda

Zekina
2014-08-18 16:51
#5

#4 Ja, mattan vill jag gärna använda. Men jag har funderat på att kanske spraya ättika/vatten på den gamla kissfläcken redan nu, det är ju ändå några veckor kvar och låta den ligga framme när hon kommer hem? Doften av ättika bör väl ha lagt sig såpass att hon kanske inte känner det tills dess?

blondifire
2014-08-19 06:45
#6

absolut :-)

S*Winsnes Wilda

Annons:
cattisa
2014-08-30 22:23
#7

#0 Zekina

Jag har använt Feliway flera gånger och tycker att det fungerar bra.

Det finns 2 sorters Feliway.
Dels finns det en sort som är en adapter som man sätter i vägguttaget. Den kan man sätta i några dagar innan katten kommer. Sedan kan den sitta i ett par veckor eller så länge man vill.
Dels finns en sort som är i en sprayflaska. Den använder man oftast för att spraya t ex i en transportbur en liten stund innan man släpper in katten där. Sprayen sitter inte i så länge, och behöver förnyas flera gånger per dag.

Jag har använt både väggadaptern och sprayflaskan. Väggadaptern täcker mer ett rum eller flera rum under en längre tid. Sprayflaskan använde vi när vi fick hem en hundvalp och katten inte blev så glad. Vi hade en gallerdörr mellan två rum. Jag sprayade på gallerdörren på kattens sidan morgon, middag och kväll under några dagar. Tanken var att katten skulle förknippa gallerdörren och den busiga hundvalpen med något positivt.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Upp till toppen
Annons: