Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 414 ggr
Mmaryy
2014-05-29 20:09

koppelproblem

Jag har precis köpt en vanlig sele till min 4månaders katt, de ör med vanliga remmar, en runt halsen o en runt magen så sitter dom ihop med en liten rem över ryggen. Den fungerar bra att ha på henne, men sen när jag sätter på kopplet som hör till selen så får hon tokspel, kastar sig upp i luften, ner i backen, flyger fram o tillbaks o vägrar gå med mig.. Hur övar jag på rätt sätt? Hon verkar verkligen lida, fast de vet jag att hon inte gör egentligen, men de ser verkligen så ut..

Annons:
LaSadie
2014-05-30 01:19
#1

Börja med att öva genom att låta henne gå omkring med selen inomhus, tror inte att det är kopplet som gör henne tokig. Kan vara så att hon inte är van att ha på sig sele? Vi har gjort så med våra kattungar att låta dem bara ha på sig sele, leker med dem och bara vänja sig vid känslan. Börja där så kommer det gå bra :)

ElinLindberg
2014-06-02 21:18
#2

Min erfarenhet är att när jag försökte öva inne med själva kopplet var att dem bara lekte med det (gör det fortfarande när jag sätter på kopplet innan utgång) men att dem inte brytt sig när dem väl är ute. Däremot så vande jag dem med selet lite då och då innan vi gick ut med dem första gången. Tror det är svårt för en 4månaders kattunge att inte jaga ett långt koppel inomhus ser ju ut som en leksak:) (om det är det hon gör)

Upp till toppen
Annons: