Annons:
Etikett05-pälsvård
Läst 1917 ggr
Nenujap
2014-04-21 19:39

Tips för strävare päls

Som rubriken indikerar, skulle jag vilja ha lite tips på hur jag kan få mina tjejers päls lite strävare. Två tjejer, 8 och 6 månader, med väldigt silkig päls. Har badat dem med rw terrier. Vet att det finns texturizerspray av olika märken. Något speciellt märke som ni rekommenderar? Andra tips för att få strävare päls? Passar även på att fråga om schampon för olika färger? Har sett att det finns schampon anpassade för olika färger. Någon som använder sig av det? Min ena är röd och vitt den andra är bruntabby med lite vitt. Tack på förhand!

@Mpajunen på Instagram

Annons:
Kronängens
2014-04-24 22:15
#1

Jag använder inte färgschampon. Det bästa schampot tycker jag är ett som heter Texturizer. Det är en hund på schampot. Kan inte hundraser så bra… men det är säkerligen en strävhårig. Det är en vit flaska med lila text. Ditt schampo är säkert något liknande.

Texturizer-sprayer kan man ju ha på utställning om man vill göra pälsen lite strävare, men hemma är det nog ingen större vinst med att använda dem. Vet inte vilket märke min är just nu.  

Mjuk päls är väl mer ull än täckhår och antagligen tunn kvalitet på de täckhår som finns. Förhoppningsvis blir pälsen bättre efter första pälsbytet, men det hela beror ju mycket på vilken pälskvalitet föräldrarna har.

Nenujap
2014-04-25 17:37
#2

Det är inför utställningen jag funderar :) Här hemma får de vara hur silkiga de vill. Spelar mig inte så stor roll. Schampot använde jag för länge sedan. Det var det jag berättade för dig om när du var här, Susanna. Tycker det är roligt att höra hur andra gör med sina skogisar och deras pälsar. Finns mycket att läsa och ta in. När det sedan kommer till hur jag själv preparerar mina har inte riktigt landat. Får se… Troligtvis frågar jag er uppfödare vad ni tror passar bäst. Men det är spännande med tips från många håll och att spana och läsa om olika varianter. Vetgirig ;)

@Mpajunen på Instagram

Kronängens
2014-04-28 22:34
#3

Vi hjälper gärna till på utställningen.

Hoppas det är någon annan som vill svara med. Vet inte hur många uppfödare här är. Fråga gärna de som har bur intill dig på utställningen med. Då kan du säkert få fler tips.

Upp till toppen
Annons: