Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 1864 ggr
Nenujap
4/16/14, 10:26 AM

kragen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Kiara är drygt 7 månader. Hon har fått jättefin svans, men någon krage ser jag inte skymten av. Hon har lagt av sig kattungefluffet och som sagt, svansen är gigantisk. När är det vanligt att kragen kommer? Hon är född i september, kan det ha med årstider att göra? Tittat på bilder på andra katter i hennes ålder och de har oftast fina kragar. Kan det vara så att det kommer med vinterpälsen? Nyfiken. Hur var era katters kragar vid 7 månader? Ha de gött!

@Mpajunen på Instagram

Annons:
OberonsMatte
4/17/14, 5:35 PM
#1

Det är inte ovanligt att kragen är i stort sett obefintlig på ungkatter. Att det tar tid innan pälsen och utseendet är färdigt är jättespännande och roligt tycker jag.

Hur lång kragen blir när den väl är färdig är också något man inte kan veta på förhand. Min Moltas har bara tydlig och långhårig skogiskrage på sommaren(!), men på vintern är den relativt kort. Hans svans är alltid långhårig, men den kan inte mäta sig med din katts fluffsvans!

Mitt pälsmonster Oberon (som visserligen är en ragdoll), fick en enorm krage först vid 2,5 års ålder. Innan dess var han korthårig.

Sajtvärd Katter iFokus

embla2
4/17/14, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så här såg mitt pälsboll ut vid 7 månader

DjupbackensJosefine
4/20/14, 1:38 AM
#3

Min ungkatt är nu 9 månader och hon har också en sån där fluff svans men ännu ingen krage(:

embla2
4/20/14, 1:45 PM
#4

Min första katt fick ej krage förens han blev kastrerad vid 1 års ålder

Kronängens
4/24/14, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Om hon är lik sin mormors mor och många av hennes avkommor så kommer inte kragen på ett tag. Den brukar nästan komma sist av den långa pälsen. En del kattungar är fluffiga och har mycket päls, andra har inte så mycket att komma med i början. Pälsen på svansen brukar komma först.

Här är en bild på mormors mor Kastanj. Hon är nio månader på bilden. Ser att Kastanjs krage är lite längre, så det finns kanske hopp. Det är ju två månader senare. Kiara är väl sju månader på din bild.

Upp till toppen
Annons: