Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 2639 ggr
JenniferFahlander
2014-03-25 15:34

brunstiga katter

Hejsan, runt förra v så smet min Katt bebis ut på äventyr i 2 dygn,

Brunstig o inte steliriserad

nu har hon varit hemma i en v ungefär och har slutat mjaua så som de brukar göra när dom är brunstiga och vill paras, Mamma säger att chansen är stor att hon har bebisar i magen, ja själv har ju aldrig haft en katt som varit dräktig/fått kattungar förut så tänkte om ni kanske hade några tips/råd hur man märker om hon nu skulle ha små bebisar i magen, annorlunda beteende? mindre lekfull kanske ? ja kan ju dock inte så mycket om dräktiga katter så vore kul om ni hade nåt o komma med :) Har märkt på min katt bebis att hon har blivit mycket lugnare dom senaste dagarna o hon vill knappt inte alls leka längre som hon älskade förut, förut kunde hon springa runt i timmar o busa o leva loppan men nu föredrar hon hällre att ligga i soffan o sova än att springa o jaga ett snöre osv. :) Har ni några goda råd så dela gärna med er :)

Annons:
rudyC
2014-03-25 15:45
#1

första säkra tecknet på att hon har ungar är att don börjar att slicka sig mycket på magen och att tuttarna blir mer tydliga

JenniferFahlander
2014-03-25 15:48
#2

#1 Okej, hon slickar sig ju nästan hela tiden, visst katter gör ju så men så mycket som hon har gjort de nu har hon inte gjort förut, men kan de märkas på bara en v ?

rudyC
2014-03-25 15:52
#3

jo det går fort =) dom går ju inte så länge

LaSadie
2014-03-26 17:31
#4

Det vore bättre att kastrera din katt då det finna huskatter i överflöd och behöver späs på ännu mer. Men om ni behåller så ska kattungarna avmaskas, vaccineras, märkas och besiktas innan leverans.

AgnetaB
2014-03-26 19:05
#5

#4 menar att det EJ behöver späs på mer. Saknades ett ej där.

Det finns faktiskt redan mer än 100 000 hemlösa katter som lever i misär tyvärr😭

LaSadie
2014-03-26 19:31
#6

#5 ja just det. Huskattbeståndet behöver EJ späs på mer.

Annons:
JenniferFahlander
2014-03-26 20:49
#7

#4 ja har tänkt på o kastrera henne men har varit osäker på om ja vill ha ungar efter henne eller inte, hon är ju norsk skogis men utan stamtavla, hon har ett fint temperament o har aldrig visat aggrisivitet mot något annat djur eller människa hon vill bara kela varesig de är en människa, katt eller hund, o ibland till o med mammas häst när hon fått följa me till stallet. hon älskar allt o alla o just därför ja vill ha kattungar från henne o hoppas på att de får samma goa personlighet som Bebis för ja har aldrig någonsin träffat en katt som är så go o kelig o pratglad o kärleksfull, sånna tycker ja att de borde finnas fler av :)

nu va de ju inte riktigt tänkt att hon skulle springa ut o para sig om hon nu har gjort det, annars brukar hon bara få va ute när jag är med för då går hon efter mig hela tiden men de har hänt nångång att hon hoppa ut genom fönstret eller så men då va hon ju inte brunstig o då har hon ju kommit hem efter nån timme, men nu smet hon ju ut igen vilket inte riktigt var meningen men får se vad som sker :) är de så att hon får kattungar nu så e de klart ja ska vaccinera o märka osv de borde man göra på alla katter men tyvärr så finns de ju vissa människor som inte gör det :/

OberonsMatte
2014-03-26 21:37
#8

Det är fint att hon har ett bra temperament och jag är säker på att hon är helt underbar, men utan stamtavla är hon en huskatt och de ungar hon eventuellt föder kommer att vara huskatter som i sin tur kan ge upphov till ännu fler huskatter som i sin tur kan ge upphov till ännu fler huskatter…osv.

Det finns ingen brist på underbara katter, så gläds åt din fina katt och bespara henne den stress och hälsorisk som dräktighet och förlossning innebär.

Sajtvärd Katter iFokus

JenniferFahlander
2014-03-26 21:50
#9

#8 Men ja förstår inte vad ni/du tycker är så fel på huskatter, huskatter är väl minst lika mkt värda som renrasiga katter med stamtavla? ja tycker att huskatter har minst lika stor rätt o leva som alla andra katter me stamtavla. men de är vad jag tycker  sen får ju ni/du tycka något annat.

om ni inte tycker att huskatter ska paras så borde inte hundar utan stamtavla  paras, inte heller svarta o vita människor.. för allt de där är ju rasblandning.

OberonsMatte
2014-03-26 22:08
#10

#9 Jag tycker verkligen inte att det är något fel med huskatter, men jag är väl insatt i vilka tragiska öden överflödet på huskatter leder till - och därför anser jag att det är fel med huskattavel. Det finns helt enkelt för många huskatter, och de goda hemmen som värdesätter huskatter och är villiga att ge dem de omsorger de är behöver räcker inte till.

Jag bidrar till huskatternas väl genom ekonomiskt bistånd varje månad till Stockholms katthem. Det är bara ett av alla katthem som går på knäna i sina försök att hitta hem till de huskatter som "blivit över", oavsett hur underbara och fina de (eller deras mamma) är/var.

Sajtvärd Katter iFokus

JenniferFahlander
2014-03-26 22:13
#11

#9 de du skriver om tragiska öden överflödet på huskatter leder till kan väll hända för vilken katt som helst ? O vad skulle de va så tragiskt för om man parar en huskatt än om man parar en med stamtavla? Lixom vad är skillnaden ? sorry om ja låter lite spydig, men kom inte på nåt bättre sätt att skriva de på, inte meningen o va sån :)

OberonsMatte
2014-03-26 22:19
#12

Hur många raskatter hittar du här?: http://www.katthemmet.nu/katter/aktuella-katter/

Jag hittar en, bokad såklart.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2014-03-26 22:34
#13

I akuthem finns några huskatter till placerade i väntan på ansvarsfulla nya ägare: http://www.katthemmet.nu/katter/katter-i-akuthem/ Om de råkar ha en och annan raskatt i släkten eller inte spelar inte längre någon roll.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
JenniferFahlander
2014-03-26 22:35
#14

# jadu är inte så bra på andra raser än skogskatt ragdoll o birma men ja ser ju skillnaden på en bondkatt o en renrasig, ja vet inte om ni kanske säger huskatt elr så men ja säger bondkatt något ja lärde mig som liten, men iafl, om folk nu ska ha huskatter o få kattungar på dom så får de väll se till att ta väl hand om dom o ge dom ett bra hem men vissa slänger ju ut dom, jag skulle aldrig någonsin göra så mot katter, om min katt nu har bebisar i magen så ska ja då se till att de kommer te bra hem o ja har redan 3 st av mina bästa vänner som är intresserade om de skulle bli kattungar, så länge man ser till att katterna hamnar i ett bra hem o har tak över huvudet tills dagen den lämnar oss så tycker jag att de inte borde va nåra problem, o en sak som ja alltid brukar säga när ja lämnat bort ett husdjur är att om de någon gång skulle hända något som gör att du inte kan ha kvar husdjuret, hunden eller katten så ska denne komma tillbaks till mig, men sen så finns de ju sånna som skiter i o säljer eller lämnar vidare till nånannan men alla de som tagit hand om mina hundar tex när ja va höggravid, dom kände ja väldigt väl förutom en av dom som ja håller kontakten med än idag, så ja vet att hon fortfarande har kvar de djuret hon fick av mig. jag är väldigt noga med vart mina djur hamnar någonstans för de värsta ja vet är att folk bara kan slänga ut eller lämna bort djuren till vilken idiot som helst, o så skulle ja aldrig någonsin göra, o sen är ja också noga med att där hunden/katten hamnar, där ska den stanna livet ut o om inte så ska den komma tillbaks till mig igen, för ja tycker det är viktigt att djuret vad de nu än är för djur att den får en fast punkt så de inte slutar med att de bott i 10 olika familjer.

OberonsMatte
2014-03-27 06:46
#15

#14 Att låta en katt få kattungar är ett enormt ansvar och hur noga man själv än är, är tyvärr risken för att katter far illa i kommande generationer stor när det gäller huskattavel. De kattungar du säljer kanske också råkar bli dräktiga (mer eller mindre medvetet från ägarens sida). Har dessa kattungar också goda och livslånga hem som väntar på dem?

De av dina vänner som säger att de vill ha din katts eventuella kattungar idag, vill de ha dem även 12 veckor efter att kattungarna väl är födda? Är de medvetna om att kattungarna med all sannolikhet kommer att vara korthåriga och alltså inte se ut som din katt? För att kattungar ska kunna bli långhåriga måste de ärva långhårsanlaget från både mamman och pappan. Kommer det bara från den ena föräldern blir kattungen korthårig.

Vill de verkligen ha katt finns det hur många redan födda huskatter som helst att välja på. Gillar de utseendet och temperamentet på din katt finns det även många norska skogkattungar med stamtavla till salu.

Sajtvärd Katter iFokus

JenniferFahlander
2014-03-27 07:36
#16

#14 ja dom är medvetna om att de kan bli korthåriga kattungar o de gillar min katt pga hennes temperament osv o därför vill de ha en kattunge från henne, o de kan ju bli långhåriga kattungar ändå även om min katt parat sig med en korthårig katt för så blev de för mamma när hennes katt parade sig med våran andra hankatt som vi hade o mamman va långhårig o pappan korthårig. 

men de spelar ju ingen roll egentligen om den är kort eller långhårig.

dom vill ha en katt av mig bara för att min katt har ett sånt bra temperament och inte för utseendets skull.

OberonsMatte
2014-03-27 07:46
#17

#16 Korthåriga katter kan få långhåriga ungar ifall de har ärvt en långhårsgen från en av sina föräldrar och paras med en katt som antingen är långhårig själv eller också bär på långhårsgenen. Långhår måste ärvas från BÅDA föräldrarna för att bli synligt.

Temperament ärvs också från båda föräldrarna. Har katterna olika temperament kan man inte på förhand veta vilket som kommer att framträda hos avkomman. För att förvänta sig ett skogistemperament måste avelsdjuren vara Norska skogkatter med stamtavla, dvs ha ett rastypiskt temperament i flera generationer.

Sajtvärd Katter iFokus

JenniferFahlander
2014-03-27 13:32
#18

min katt Bebis som hon heter, båda hennes föräldrar är långhåriga o dom är ju renrasiga också för den delen med stamtavla men efter som min katt inte har stamtavla så är ju hon bara en huskatt som du sa o egentligen spelar de ju ingen roll för mig för ja skulle älska henne precis lika mycket även om hon hade stamtavla :)

de e väl bara o hoppas på att dom får de bästa egenskaperna :) Man kan ju inte veta de förns dom kommer om hon nu har ungar imagen,

sen om de blir lång eller korthåriga spelar ingen roll :)

Upp till toppen
Annons: