Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1737 ggr
Killen
2014-03-13 23:01

Pratglada?

Jag har för mig att jag har läst någonstans att norsk skogkatter är pratglada , stämmer det? Är de mer pratglada än andra raser?

kissmekate.blogg.se

Annons:
ellen1960
2014-03-14 07:33
#1

Mine prater ihvertfall i stedet for majau blir det prr mm ee😂

Jeg har ikke hatt ndre rase

ElinLindberg
2014-03-14 08:42
#2

Vet inte om dem klassas som pratglada men min gamla tant som dog i somras pratade hela tiden, nu har jag två kattungar ena pratar lite och den andra pratar hela tiden:)

Nenujap
2014-03-14 17:04
#3

Jag har också hört att Skogkatter är pratglada, dock inte högljudda. Mina pratar väldigt mycket. Inte heller så mycket jamanden, bara om de vill något speciellt. De gör för det mesta ett prrrr-ljud. Låter lite som att de kuttrar som duvor, fast i lite högre tonläge. Har fått höra att det är det typiskt skogisljud. Ha de gött!

@Mpajunen på Instagram

EssieL
2014-03-14 19:30
#4

Min katt pratar väldigt mycket om man jämför med de katter vi hade i familjen när jag bodde hemma. Det är mysigt när de svarar när man pratar med dem tycker jag!

Killen
2014-03-15 10:55
#5

Okay! För min 50% han pratar ganska mycket,. men han är även högljud av sig

kissmekate.blogg.se

DjupbackensJosefine
2014-03-17 16:09
#6

Det är väldigt olika, vissa pratar jätte mycket och vissa mindre. Jag skulle inte säga att den här rasen pratar mer än andra raser. Siameserna är dock väldigt pratglada om det är det man letar efter. :)

Annons:
Killen
2014-03-18 14:41
#7

Nej jag letade inte efter någon ras som var, undrade bara om min kille som är 50% norsk skogkatt, om hans prat kom frå de generna. Mina ex perser säger typ aldrig något

kissmekate.blogg.se

OberonsMatte
2014-03-18 17:34
#8

Min erfarenhet är att norska skogkatter använder många ljud för att kommunicera med sin ägare, men de brrpar och knorrar mer än de jamar, och de kan variera sina läten/jamanden/brrp-ljud väldigt mycket efter situation. Ibland säger de "långa meningar", men oftast är det bara ett kort "brrp!" som betyder "hej!" eller "brrp?" som betyder "vad är det där?"/"vad gör du?". I jämförelse med skogisarna kan jag ibland tycka att mina andra raser är lite stumma eller iallafall väldigt restriktiva och onyanserade i sitt prat. Min ragdoll säger mest bara "Määäh!", och varierar bara ljudstyrkan.

Sajtvärd Katter iFokus

JenniferFahlander
2014-03-25 15:19
#9

Haha ja du de stämmer nog väldigt bra in på min skogis iallafall.. Hon pratar hela tiden.. Speciellt när jag pratar me henne så brukar ja alltid få ett svar tillbaks, o när hon vill att ja ska vakna på morgonen så mjauar hon ända tills ja går upp :) Bra väckarklocka! :), o varje gång ja varit borta o när ja kommer hem så mjauar hon samtidigt som hon kurrar o ska kela hehe så de stämmer nog väldigt bra in på henne iallafall, men sen vet ja andra som har norska skogskatter som inte alls e lika pratglada o keliga men pratar gör dom allt :)

CatchFatch
2014-03-27 11:46
#10

Mina äldsta katters mamma var renrasig skogskatt - hon pratade/skrek ibland förut men nu "pratar" hon tyst. Alltså hon rör på munnen som om hon jamar men det kommer inget ljud. Eller så kommer det ytters ytters svagt litet ljud - men då får man lyssna otroligt noga för att höra det. :P

Hennes ungar pratar en hel del dock ( de är alltså 50% skogskatt 50% okänd) och innan hanen kastrerades så SKREK han - sjukt jobbigt!

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

IdaHugo
2014-04-04 10:25
#11

Dom brukar vara pratglada. Dock pratar bara min när han vill något (Få mat, gå ut, komma in) :)

Therese
2015-05-16 18:22
#12

Mina är rätt pratglada, speciellt om de vill ha mat. De är dock inte högljudda, hanen kan låta mer än honan men det är ändå inget som stör. Förutom när han står på balkongen och pratar med hela omvärlden, jag misstänker att grannarna kan tro att han är utestängd då xD

Upp till toppen
Annons: