Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 566 ggr
gunillapower
3/13/14, 3:19 PM

ras på kattherre?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej vi övertog för en tid sedan denna hankatt. Han är ca 8 månader. Förra ägaren visste inte vad hans mor och far är för raser. Är lite nyfiken. Kan han vara en norsk skogskatt/ nån blanddning?

Annons:
Alwyn
3/13/14, 3:26 PM
#1

Svårt att säga utan profilbilder mm men jag skulle säga semilånghårig huskatt.

gunillapower
3/13/14, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hittade en bild till här:)

Nenujap
3/13/14, 3:49 PM
#3

Väldigt fin är han oavsett! Tycker väl att han ser ut lite som en skogis eller iaf med lite skogisi sig. Vet dock inte hur stor han är och så. Men alla katter utan stamtavla är ju huskatter, rent officiellt. Off-topic, men relevant… Något jag undrat över är om det finns genetiska tester att göra för att få lite "reda" i vad för ras/raser det finns i en huskatt. Kan ju vara intressant att veta om man får en kattunge. Veta lite vad man kan "förvänta sig". Finns det såna möjligheter? Ha de gött!

@Mpajunen på Instagram

gunillapower
3/14/14, 8:19 AM
#4

Nu känner jag mig väldigt osmart men fattar inte det där med genetiska tester:) vill du förklara för mig. Hihi

Nenujap
3/14/14, 8:33 AM
#5

Jag vet inte om det är möjligt. Men jag menar att det vore kul om man kunde kolla kattens gener och DNA och så, och utifrån det kunna avgöra vad för raser det finns i en katt. 

Tänker att det borde finnas skillnader mellan olika rasers DNA, precis som man kan se skillnader i en västerländsk människas DNA och en österländsk.

Kan tänka att sånt är intressant att veta om man köper en huskatt, framför allt om det är en unge. Intressant eftersom man vet lite hur en raskatt är i temperament, beteende och storlek.

Om man inte vet något om föräldrarna till en katt, skulle man då kunna kolla i DNA:t för att kunna få lite mer information om vad det är för katt och hur man kan förvänta sig att den utvecklas.

Som sagt, jag vet inte om det är möjligt. Och även om man vet att en katt har lite av en viss ras i sig, så är ju alla individer ändå.

Det är bara spekulationer från min sida, eftersom jag inte vet något om sånt  egentligen. 

Hade mest vart kul att veta :)

@Mpajunen på Instagram

gunillapower
3/14/14, 8:44 AM
#6

Ja nu förstår jag:) ja det är mest därför jag är nyfiken med. :) för han är väldigt lugn och snäll vi har 3 barn den minsta är 2 och är vell inte alltid så försiktig. Men det bekommer honom inte. Jag har inga ambitioner att ställa ut eller så. Bara precis som du säger veta lite kur han fungerar.:)

Annons:
Alwyn
3/15/14, 9:56 AM
#7

Genetiska tester skulle aldrig kunna visa vilka raser som ligger bakåt i ledet. Jag tycker inte det skulle vara så väsentligt att veta heller eftersom alla katter är individer, inom en ras skiljer sig katterna jättemycket åt i temperament och så vidare även om det finns en standard som uppfödarna strävar efter. Genetiska sjukdomar går ju över rasgränserna med och det är nog onödigt att förvänta sig något specifikt av en blandraskattunge, utifrån ett rasperspektiv alltså. 

#0 Han liknar min honkatt som är hälften Norsk skogkatt och hälften perser, men många katter ser ut så :) jättesöt.

gunillapower
3/15/14, 10:07 AM
#8

Ja efter att ha läst På lite mer har jag fått lite mer koll😊 trodde att huskatter var blandningar från olika raser. Men så var ju inte fallet. Älskar våran lilla misse men snöar gärna in på ämnen som intresserar mig o Bryter ner i molekyler:)

Joohannah
3/16/14, 5:38 PM
#9

Jättefin katt du har! Jag skulle kunna tänka mig att han har lite skogis i sig men det är ju omöligt att säga… Men ser riktigt härlig ut iaf! ;)

ellen1960
3/17/14, 9:36 AM
#10

Han er fin. VVil tippe han er "Domestic LH"

hubbewille
3/17/14, 1:38 PM
#11

Så fin! :)

Upp till toppen
Annons: