Annons:
Etikett17-utställningar-resultat
Läst 994 ggr
lynxessan
2/20/14, 6:58 PM

nysande katt

Hej det är så att jag har en katt på ca ett halvår som ibland nyser. Hon är pigg, glad och leker som vanligt. Ibland är hon halvlös i magen men det tror jag beror på kattgodis. Hon har inga rinniga ögon eller uppvisar tecken på att vara sjuk. Hon är köpt av en seriös uppfödare och vaccinerad. Jag har tre andra katter och ingen av dom nyser eller verkar vara sjuka. måste hon testas för något om jag vill ställa ut henne? Jag tänkte så hon inte råkar nysa där och vi inte får komma in? Eller får vi inte komma in även om hon nyser och jag kollat upp det innan hos vet? Hon har nyst ibland ända sen jag hämtade henne

Annons:
OlgaMaria
2/20/14, 7:09 PM
#1

Hon kanske inte tål sin mat? Spannmål och foderkvalster kan bli problem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OberonsMatte
2/21/14, 7:35 AM
#2

Hur ofta nyser hon? Det troligaste är att det är ett kattsnuvevirus som orsakar nysningarna. Även vaccinerade katter kan smittas och bära på det även om symtomen då oftast blir väldigt lindriga (som i din katts fall).

Viruset måste läkas ut av sig själv och jag skulle vänta med utställningsplanerna tills nysningarna upphört om jag var du. Den stress som utställning innebär kan även göra att viruset bryter ut ordentligt så länge hon har det i kroppen.

Sajtvärd Katter iFokus

lynxessan
2/21/14, 4:03 PM
#3

#1 spannmål borde inte vara något problem då maten de får inte ska innehålla några spannmål. Foderkvalster, hur och var uppstår de och hur förhindrar man det? #2 ibland 3 gånger under en timme sen inget på flera dagar. Oftast om man hört henne nysa gör hon det ett par gånger under någon timme sen kan det vara lugnt i flera dagar. Det verkar komma i perioder.

EvaSe
2/21/14, 5:20 PM
#4

En så liten kattunge går mycket omkring och undersöker saker. Nya lukter kan göra att hon nyser av den ovana doften. Om hon inte visar några andra symptom så tror jag inte du behöver vara orolig.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

OlgaMaria
2/22/14, 11:32 AM
#5

#3 foderkvalster uppstår i torrfoder, men inte i färskfoder.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: