Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 1689 ggr
OurPrecious
2014-02-09 14:10

Onödigt nojjig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ber jag er uppfödare/väldigt kattkunniga om tips & råd. Då jag helt enkelt tappar huvudet & blir livrädd vid minsta lilla, det har sin förklaring i att vi i december förlorade familjens älskling efter mycket veterinärvård i omgångar & sen när vi trodde faran var över så fick hon hjärtsvikt! Tilläggas bör att hon bara var 11månader & fått all vård som var möjlig att ge av duktiga veterinärer. Frågan gäller om jag själv har blivit (vilket jag antar) överdrivet orolig för mina fyrbenta. Jag har S*Fridalas Graze 8månader i familjen - frisk, stark & pigg. Och sedan familjens "nykomling" S*Silvernalles Grimhild som vi hämtade hem vid drygt 12v. ålder den 31/12. Hon har varit pigg, glad & frisk sedan dess MEN För 3timmar sedan kräktes hon flertalet ggr & drabbades av rejäl diarre i två omgångar. Nu har hon sovit under värmefilten (inbäddad som en bebis) i 1,5timma. Själv sitter jag som på nålar - blir ju livrädd, minnet av förlusten i decembers mitt sitter ju kvar & oron med det. Hur orolig bör jag vara? Hon är 4,5månad normalviktig ca 2,5kg. Lekte senast i morse - pigg, glad & matsugen. Kan hon ha åkt på någon form av "magsjuka"? Hon var ute i sele för två dygn sedan för första gången men hon åt inte på nåt. De är under strikt uppsyn när de är ute, alltid. Vad bör jag göra? Jag är hemma & har henne under uppsikt precis hela tiden. Att tvinga i henne vätska just nu känns lite tidigt, speciellt när sömnen nog är viktig för henne. När bör jag isf tillföra vätska? Hon är avmaskad för 2v sedan bör tilläggas men också att hon testade en ny sort av märket "Applaws" ett märke hon älskar & tålt hela tiden dock var detta en annan "mix". Är det troligt att det är maten? Graze är pigg & glad, bra i magen & lekfull. Så jag ber er om alla tips, råd & kunskap då min egen oro hindrar hjärnans sunda tänkande!

Annons:
Katzuki
2014-02-09 15:06
#1

Det kan vara maten men också något hon ätit ute utan att du märkt det. Det är bra att blanda ny mat med den gamla. Med vissa katter måste man ta det mer långsamt än andra. Om hon är pigg i övrigt behöver du nog inte oroa dig jättemycket men om hon fortfarande mår dåligt imorgon kan det vara en bra idé att ringa veterinären och se vad de tycker. Hoppas att allt går bra! En av mina katter är känslig mot fisk så om hon får mat med fisk i blir hon dålig i magen direkt. Det kan vara nåt sånt som din lilla är känslig mot också.

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

OurPrecious
2014-02-09 17:43
#2

Tack Sara! Det jag gav var tonfisk med räkor så det skulle ju mycket väl kunna vara det! Hon har varken kräkts eller haft diarre sedan sex timmar tillbaka utan det verkar bara som att hon behövde få upp just den maten ordentligt. Så det tycker jag tyder på att hon liksom din lilla är känslig mot fisk. Kokade kyckling & gav en portion med ganska mycket spad för vätskans skull & det har hon behållt. Även en liten portion med i/d veterinärfoder gastrohealth åt hon upp & behöll utan problem & det var drygt en timma sedan. Så skippar fisken ett tag & känner mig lugnare nu för hon har ingen feber, äter & dricker igen. Leker & är kelig men lite trött - inte så konstigt. Kram //Malin

blondifire
2014-02-09 18:28
#3

tänk oxå på att en sån liten kan bli kall om magen denna årstiden ute o det kan oxå påverka.

S*Winsnes Wilda

Torplyktans
2014-02-12 12:00
#4

Vid diaree ger jag alltid Diarsanyl det båda bromsa upp diareen och ger mineraler. Det är ingen risk med det att det bli förstoppning det är baserad av en sorts lera som är mild mot magen inte som kol som ofta gav förr och kunde orsaka förstoppning vid för mycket.

Jag har numer alltid en tub hemma, man ger morgon och kväll och är det ingen allvarligt orsak so försvinner det på en dag. Och man slipper att katterna går ner sig som vid flera dagar dålig magen anas.

Sluta det inte efter 24 timmar så skulle jag ringa vet.

www.torplyktan.se

OberonsMatte
2014-02-12 13:25
#5

Katter kan, precis som människor, bli lite småkrassliga ibland under 1-2 dagar. Det kan vara virus eller något de ätit som ger tillfällig obalans i tarmfloran (med kräkning och/eller diarré) och ibland även lite feber.

Det viktiga är att se till att katten inte blir uttorkad, utan får i sig tillräckligt med vätska. Om diarrén eller kräkningarna blir långvariga eller är väldigt intensiva (och om kattens allmäntillstånd är kraftigt påverkat) måste man förstås ta sig till veterinär, men i de flesta fall går det över av sig själv.

Sajtvärd Katter iFokus

OurPrecious
2014-02-14 09:38
#6

Hej & tack för era svar! Jag köpte Fortiflora (goda magbakterier) & problemet försvann på mindre än en dag! Så nu mår "lilltufsa" super på alla sätt & vis. //Malin

Annons:
Upp till toppen
Annons: