Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 1487 ggr
Nenujap
2/2/14, 8:04 AM

skilja på bråk och lek

Sedan tidigare har jag min Kiara som snart är fem månader. I förrgår fick jag hem lilla Rafiki som är 13,5 vecka. I början fräste och morrade Kiara så fort hon såg den nya. Hon började även slå till den lilla när den kom för nära. Igår gjordes, i mina ögon, framsteg. Kiara slutade fräsa, men morrade en del. När båda var trötta och/eller keliga har de inte haft något emot att ligga nära varandra. När Kiara har morrat och fräst har Rafiki backat, när Kiara har klappat till henne,har hon ibland"viftat" tillbaka. Idag är det brottning som gäller. Ingen morrar eller fräser, men den lilla piper till ibland. Vet att Kiara, till en början, kommer leka lite för "våldsamt" för att det inte ska vara några tvivel om vem som är starkast och därmed bestämmer. Så till frågan, Är det någon som kan tipsa om hur jag skiljer på lekbrottning och bråkbrottning? Tacksam för svar. Ha de gött!

@Mpajunen på Instagram

Annons:
OberonsMatte
2/2/14, 10:41 AM
#1

Om det är riktigt bråk finns det ingen tvekan om att det är bråk det handlar om. Den intensiteten och spänningen går inte att ta miste på. Undrar man om katterna bråkar eller leker är det i stort sett alltid lek (eller möjligen lek med inslag av osäkerhet och statusuppgörelser).

Att Kiara har slutat fräsa betyder att hon inte längre är rädd för den lilla. Hon har insett att Rafiki inte innebär något hot och morrandet är bara en markering och en signal om att Kiara bestämmer och ännu inte accepterar Rafiki fullt ut. När Kiara slutat morra kan det säkert hända att hon fräser igen mot Rafiki i vissa situationer då och då, men inte för att hon är rädd utan mer som en uppfostrande markering/tillsägelse.

När katter lekbrottas med varandra anpassar de hela tiden styrkan i tänder och klor så att de håller fast utan att skada, men visst händer det att den som är i underläge protesterar ibland. Det behöver inte vara för att det gör ont utan mer för att det inte är roligt att sitta fast i ett grepp när man försöker brottas. Om man kommer till undsättning brukar den som pipit kasta sig in i brottningen igen utan betänkligheter. Ett annat tecken på lek är att båda katterna är avslappnade efter en brottning, t.ex. lägger sig ner och börjar tvätta sig, går i sakta mak för att äta lite eller sätter sig med ryggen till och tittar ut genom ett fönster.

Om någon av katterna istället springer och gömmer sig och är spänd och vaksam mot kattkompisen efter en brottning är det tecken på att leken varit lite för allvarlig och skrämmande.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: