Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 2209 ggr
SolidShinta
1/23/14, 1:18 PM

Flytt till annan katt

Hej!

Letade runt en del på forumet och hittade en hel del trådar om att introducera katter till varandra men ingen som riktigt sammanfattade min situation så jag skapar en ny tråd.

Jag har (som en del vet) bott utomlands i flera år, men kommer i Februari att flytta tillbaka till Sverige. Jag har en 9-årig kastrerad skogis-hona och hon ska ju såklart åka tillbaka med mig.

När vi flyttar till Sverige kommer jag att sambo med en kompis som redan har en annan katt. Den katten är ca 1,5 år (hittekatt från katthem så de vet inte helt säkert men det är åldern de fick från katthemmet.)

Hur kan man introducera dem som bäst?
Borde vi skärma av dem från varandra den första tiden?
Vi tänkte lite att det kanske var bäst att min hona fick bo i köket iaf första dagen. Men samtidigt så vet jag ju hur territoriella katter kan vara.
Min hona har alltid bott med andra katter tidigare och det har även kommit in andra katter efter henne ( i hennes revir) och hon har accepterat dem på en gång.
Men jag har ju aldrig satt in henne i en annan katts revir innan, så jag är lite orolig.
Sen vet ingen av oss riktigt hur kompisens katt reagerar på andra katter då han kommer direkt ifrån gatan. (Hon är stödperson och katten bodde aldrig på katthemmet utan fångades in och vaccinerades, märktes, kastrerades etc sen direkt till henne.)

Vill ju inte göra sammanförandet jobbigt för någon av dem.

Alla tips och råd är uppskattade!
Tack!

Annons:
OberonsMatte
1/23/14, 2:56 PM
#1

Hur stor kommer bostaden att vara?

Sajtvärd Katter iFokus

SolidShinta
1/24/14, 4:45 AM
#2

#1

Den är 48 kvm men vi kommer flytta till större när vi får tag på något. Letar efter ny lägenhet på 75-90 kvm. 

Kan även tillägga att kompisens katt är en väldigt lugn och snäll katt. Bara att vi inte riktigt vet hur han kommer att reagera på en annan katt.

Min katt är frisk som en nötkärna och rätt stabil, alltid jätteduktig när man tex gått till veterinär och sånt, men hon är ju trots allt 9 år. Inte för att det märks på henne. Hon beter sig fortfarande som en liten kattunge.

Anns
1/24/14, 5:34 PM
#3

Jag har alltid bara öppnat kattburen och sedan låtit katterna sköta sitt. Än så länge har det aldrig varit något slagsmål. En gång var en "gammal" katt rädd utan anledning och låg bokhyllan hela tiden. Han kom bara fram när han  var hungrig eller behövde gå på toa. Vi har dock alltid försökt att vara hemma de dagarna  för säkerhetsskull.


@nn

SolidShinta
1/25/14, 7:26 AM
#4

#3
Hur gamla var katterna då då?

SolidShinta
1/25/14, 7:28 AM
#5

Tänkte iaf ta med en liten kattbädd som luktar av "hemma" och henne själv. Så att hon kanske känner att det finns något där som luktar henne och känns tryggt.
Låter det som en bra idé?

OberonsMatte
1/25/14, 11:23 AM
#6

Eftersom det handlar om vuxna katter är nog det säkraste och minst jobbiga för katterna om ni förbereder ankomsten genom att dela av bostaden. Helst med kompostgaller eller liknande i dörröppningen så att de ändå har möjlighet att vänja sig vid varandra från sina fredade zoner.

Om honan får köket som sin trygghetszon kan det vara bra att redan innan flytta hankattens matplats från köket och ställa den strax utanför, så att köket som plats blir mindre värdefullt för honom revirmässigt.

Att honkatten accepterat andra katter på sitt revir tidigare är positivt, men risken finns ändå att hon känner sig väldigt osäker och rädd när hon hamnar i någon annans. Särskilt om hankatten blir upprörd och arg över hennes närvaro där.

Det är en bra idé att ta med honkattens välkända saker till den nya bostaden. Både kattbädden och transportburen (med sina välkända dofter) kan få väldigt viktiga trygghetsfunktioner i början när osäkerheten kommer att vara som störst.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
SolidShinta
1/27/14, 1:32 PM
#7

#6

Tack för ett jättebra svar OberonsMatte! :)

Upp till toppen
Annons: