Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 1370 ggr
Nenujap
1/19/14, 9:00 PM

Skillnad i ålder

Funderar och funderar. Min katt Kiara är 18 veckor gammal. Jag vill att hon ska få en kompis. Uppfödaren tycker att det ska vara en viss skillnad i ålder för att minimera risken för maktkonflikter. Har ni något att säga om detta? Finns det någon "gräns"? Tumregel? Jag vill att hon ska ha en kompis. Och jag själv vill självklart också ha en katt till. Jag har tittat på en kul som i nuläget är 7 veckor gamla. Alltså leveransklara om en dryg månad. Är de för nära i ålder? Någon som har haft en "stor" unge och sedan skaffat en liten unge? Hur har det funkat? Vill verkligen ha en katt till. Men jag vill ju att det ska funka bra för katterna. Är otroligt tacksam för alla svar och tankar om det här! Gärna snabbt, då ungarna som jag tittat på kanske blir plockade av någon annan :) Ha de gött!

@Mpajunen på Instagram

Annons:
ellen1960
1/19/14, 11:28 PM
#1

Jeg synes det er fint med to på omtrent samme alder

Hadde det vært 5 på samme alder hadde det vært dumt, da de blir gamle samtidig, men en klarer å hanskes med to….

Og de får glede av hverandre når de er på samme modningsnivå

OberonsMatte
1/20/14, 11:24 AM
#2

Att båda är kattungar när introduktionen sker, men att nykomlingen är ett par månader yngre tycker jag låter som idealiska förutsättningar!

Att vara först på reviret och äldre/större gör att den befintliga katten automatiskt kommer att få ett naturligt övertag i relationen, men de är båda så unga att de kommer att vara jämspelta både när det gäller aktivitet och lekbehov. De kommer också att följas åt genom åren när det gäller mognad och aktivitetsnivå.

Visst finns risken att den yngre katten ser en chans att utmana den "äldre" statusmässigt vid könsmognad eller när den sociala mognaden infaller eftersom de är så nära varandra i ålder, men lite gruff emellanåt får man alltid räkna med när man har fler än en katt. Det är mycket sällan det leder till olösliga konflikter.

Sajtvärd Katter iFokus

Kronängens
1/20/14, 11:53 AM
#3

Jag tror inte heller att åldersskillnaden spelar så stor roll.

OurPrecious
1/21/14, 11:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag är övertygad om att åldersskillnaden inte kommer göra något. På mina två här så skiljer det ca 3mån & det funkar hur bra som helst! Så lycka till & njut! Mvh //Malin

hubbewille
1/21/14, 12:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det skiljer sex månader emellan mina, fungerar fantastisk bra!

Nenujap
1/22/14, 7:34 AM
#6

Tack för era svar! I just det här fallet skulle det skola lite drygt 2 målade mellan katterna. För tätt? Ha de gött!

@Mpajunen på Instagram

Annons:
OberonsMatte
1/22/14, 10:22 AM
#7

#6 Som jag skrev tidigare är 2 månader stor skillnad för kattungar, så den äldre kommer med all sannolikhet få ett övertag i relationen redan från början, särskilt med tanke på att den äldre även är "först på reviret".

Att åldersskillnaden inte är flera år är bara positivt eftersom för stor åldersskillnad kan göra att de även befinner sig för långt ifrån varandra aktivitetsmässigt vilket kan skapa frustration hos den yngre och irritation hos den äldre.

Sajtvärd Katter iFokus

LaSadie
1/22/14, 2:35 PM
#8

Vi köpte katt nummer två när katt nummer ett var ett år och starkt präglad av oss och att vara ensamkatt. Det fungerade inte jättebra tyvärr utan jag tror att de är bättre om katter förs samman vid ung ålder då de har samma aktivitetsnivå och inte lika starkt präglade av människor som enda sällskapet. Men det är faktorn personlighet som man får ta i beräkning ;) Katt nummer ett är mer en ensamkatt medan katt nummer två och de som kom efter det har mer acceptans mot kattvänner.

Upp till toppen
Annons: