Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 2617 ggr
SolidShinta
2014-01-07 10:51

Vad väger era katter?

Jag satt bara och funderade lite över Skogkatten och vikt. Det anses väl vara en ganska stor ras om man kollar på rasstandarden men är de verkligen så stora nu för tiden?
Min hona på snart 9 år har jag alltid sett som en ganska liten hona för att vara skogis. Just nu är hon lite överviktig och är satt på att gå ner i vikt, men i vanliga fall väger hon runt 4,5 kg.

Vad väger era honkatter respektive hankatter?

Annons:
OberonsMatte
2014-01-07 11:27
#1

Mina skogisar är 9,5 år och honkatten väger 4,8 (har jag för mig) och hankatten 6,1 kg. Det är inga extrema vikter, men jag anser ändå att de är större än en genomsnittlig (hus)katt.

Vad som räknas som stort får ju lite snedvridna proportioner nuförtiden när det jämförs med ovanligt stora exemplar av t.ex. Maine coon (som ju får betecknas som en ännu större ras än Norsk skogkatt). När det gäller sk. "storvuxna" raser är det oftast de extrema vikterna som framhålls och inte de mer genomsnittliga, tycker jag att det verkar som.

Sajtvärd Katter iFokus

Torplyktans
2014-01-07 19:13
#2

#1 håller med :-)

Mina skogis honor 3år och nästan 2 år väger ca 4,2kg

Och hanen som bara är kattunge med 8 månader väger 5,3kg just nu

Det känns som om skillnaden mellan hanar och honor är rätt stor.

www.torplyktan.se

Mona22
2014-01-09 12:09
#3

Våran skogishane vägde 6,5 kilo och har var väldigt stor om man jämförde med andras på utställning. men har var av den äldre stammen där tyngd var viktigare än längd.

-Tinis-
2014-01-09 12:28
#4

Mina hanar väger 6,3 respektive 7,2 kg. Honorna väger 4 kg, 5 kg och 6,5 kg.

VargenCV
2014-01-09 23:02
#5

Honorna 5.1 kg (fertil 3 år), 5.2 (7 år) kg, 5.5 (6 år) kg och en överviktig på dryga 6 kg. Hon bör väga ungefär som den andra storleksmässigt, och är även mamma och dotter till två av dem andra vikterna :p

Min hane (2 år) väger 5.5-6 kg antar jag när jag jämför med dom andra.

SolidShinta
2014-01-10 12:25
#6

Men då är de flesta ganska stora ändå då. 😃
Min hane var ganska liten han också. Bara 5.5 kg. Han var dock flaskmatad som liten så det kanske hade lite med det att göra också.

Finns det en skillnad på skogisarna  förr och nu storleksmässigt?

Annons:
OurPrecious
2014-01-10 12:26
#7

Min hona som är 6mån. väger 3,3kg & min lilla som bara är snart 14veckor väger redan 2,2kg! Håller med föregående talare, det känns som att många storleksmässigt tänker sig Maine Coon. Man ser ju vissa gigantiska exemplar även av den rasen, inte minst på utställningar! Så länge de mår bra & ser fina och friska ut i kroppen så tycker iaf jag det är OK. Smaksak också om man föredrar längd eller tyngd. Verkar som många har olika åsikter gällande just det. kram //Malin, S*Fridalas Graze & S*Silvernalles Grimhild

SolidShinta
2014-01-10 12:41
#8

#7
Ras-standarden kan ju ha ändrats, men i en gammal kattras-bok jag hade hade Norsk skogkatt och Maine Coon samma standard vikt vet jag. Som sagt har det kanske ändrats, Maine Coons kanske blivit större med åren? Man har ju iaf intrycket av att Maine Coonen ska vara större.

LaSadie
2014-01-11 17:20
#9

Mina tre skogisar väger från 5-6 kilo alla tre. Två fertila honor och en kastrerad hane. De är inte feta utan är bara stora och kraftiga. Hanen är bara muskler (och päls) inte ett gram överflödigt fett

OurPrecious
2014-01-12 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 - Underbar vikt! Min ena hona miste jag ju i december, vidrigt nog. Men hon var bara 10mån. när hon vägde ca 4,5kg så hon hade blivit i dina katters storlek. Det är ju lite olika med deras benstomme och om de blir långa, väldigt höga eller både och m.m. En uppfödare sa att man brukar kunna få en okej vink om man tittar på kattungens föräldrars storlekar. Oavsett så är det en underbar ras både på ut & insidan ♥ Vår lilla dam 14v. Vikten ökar snabbt nu 2,4kg :)

SolidShinta
2014-01-14 05:07
#11

Okej, då har jag fått ett hum om vad folks skogisar väger. Tack så mycket! 🙂

Min slutsats är att min hona nog inte är ovanligt liten, men lite i minsta laget för en skogis. Samt att min hankatt nog var lite liten. 😃 Men det visste jag sedan innan då han var minst i kullen och stödmatad som liten.

Börjat fundera lite på en till skogis i framtiden och skulle då vilja ha en riktigt stor en. Man får väl bara kolla på föräldrarna antar jag, men inte så ofta uppfödare skriver ut vikten på föräldrarna vad jag har sett.

OberonsMatte
2014-01-14 10:00
#12

#11 Jag tycker inte att en 5,5 kilos skogishane är "lite liten", men allt är förstås relativt.

Hur stora ungarna blir kan också skilja sig åt ganska kraftigt inom kullen. Min Oberon (som visserligen är en ragdoll) har en (vad jag tror) normalstor pappa och en liten mamma. Oberon är normalstor (5,7 - 5,8 kg med lite övervikt), men hans brorsa väger tydligen över 9 kg enligt uppfödaren. Så olika kan det bli!

Sajtvärd Katter iFokus

SolidShinta
2014-01-14 10:12
#13

#12

Jo det kan jag tänka mig. Shintas syskon blev alla rätt stora tror jag. :)

Nej, förfärligt liten tycker jag inte heller att han var. Stor om man jämförde med de flesta huskatter, men lite liten för att vara skogis menar jag. Alla som svarat i tråden har ju haft större hanar. (då räknar jag på att de som är under 5 år kommer att växa till sig ytterligare)

Världens bästa var han i alla fall. ;)

Annons:
OberonsMatte
2014-01-14 10:34
#14

Apropå det där att skriva ut avelskatternas vikter på hemsidan kanske man undviker det just för att fokuseringen på vikt inte ska bli för stor? Andra kvaliteter, som är minst lika viktiga, är ju svåra att sätta en siffra på. Många avelskatter är ju dessutom extra slanka både p.g.a. sin fertilitet och ungdom, vilket gör att siffrorna kan uppfattas som väldigt blygsamma jämfört med äldre matglada kastrater.

Sajtvärd Katter iFokus

kulanturbo
2014-01-15 17:41
#15

Jag har sett många hemsidor med vikten på avelskatterna. Annars kan du ju fråga uppfödaren.

SolidShinta
2014-01-16 04:05
#16

#14

Jo, jag håller helt med om att vikten inte är det viktigaste. 🙂
Dock vill jag iaf försöka att få en likvärdigt fin men litet större misse nästa gång. Om det blir en nästa gång. (Det antar jag att det blir iaf någon gång i framtiden) :)

#15

Det kanske är jag som är dålig på att hitta bara. hehe
Ja, man kan ju alltid fråga antar jag. :)

kulanturbo
2014-01-16 09:09
#17

Hon är väldigt fin på bilderna. Sen kan ju vikten kvitta. Killarna är ju ofta större. Precis som hos oss 😊

SolidShinta
2014-01-17 03:26
#18

#17

Tack så mycket!
Ah, bilderna i mitt fotoalbum antar jag? :)

Ja, hon är jättefin tycker jag. Absolut inte missnöjd med min vackra kisse. ❤️

(kollade in på ditt album nu också)
Vilken mysig färg din skogis har! (den på de senare bilderna) Och vilka toffsar! 😍

kulanturbo
2014-01-17 09:29
#19

Ja han är så fin liksom din. Han blir nog stor. Väger 5 kg nu. Han är 7 månader.

FruFilur
2014-01-17 19:13
#20

Det jag undrar över ibland är hur kvalitetssäkrad vägning är; väger man sig själv med o utan katt på badrumsvågen kan det nog slå både ett och två kg från egentlig vikt… Min fertila hona är liten, och väger ~3kg nu vid lite drygt 1.5 års ålder. Hon kommer aldrig bli nån jätte, men jag gissar att hon kommer sluta vid 4-4.5 när hon är färdigväxt. Fertila hanen väger just nu ca 5kg, men då är han åt "staket med stort huvud"-hållet. Hans fullkonditionvikt är strax under 6kg, och han är färdigväxt. Kastratpojken väger in på 7.7kg vilket är för mycket, idealt skulle han väga nånstans mellan 6-6.5kg för att vara lagom.

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Annons:
ellen1960
2014-01-18 08:14
#21

Det spørsjo litt på hvor lange kattene er i kroppen. Hunnkatten jeg har nå veier 5,2 kg(på vågen hos veterinær) Hun er veldig lang, men ikke noe kraftigere enn en hunnkatt jeg hadde før som var 4,1 kg

Torplyktans
2014-01-18 11:16
#22

Ja det med längden har jag också tänkt en del på. Mina två honor (mor och dotter) väger nästan samma men är helt olika i hullet och typen! Mamman är en rätt lång Skogis, en hel del muskler men inte extrem kraftig stomme. Dottern är har mycket kraftigare stomme och är mera kompakt typ med mycket gott hull trots att hon är fertil. Jag mätte dem sen hur lång dem är (från skulderbladen till svansroten) och då visa det sig att mamman är hela 5cm längre! Båda är matglad av sig ;-) fertila och väger ca 4,2kg. Samt att dem älskar att racer runt i huset och busa.

So jag är mycket nyfiken hur lång era skogisar är :-) om ni orka mäta dem skulle vara skoj att jämföra! Även om det i sig själv inte säger mer än vikten, men tillsammans få man kanske lite mer att gå efter.

www.torplyktan.se

LaSadie
2014-01-18 12:38
#23

Jag har försökt att mäta dom en gång men då var det roligare att leka med måttbandet 🥵

OberonsMatte
2014-01-18 12:48
#24

#23 Ja, samma här när jag försökte nyss!😃

Sajtvärd Katter iFokus

Torplyktans
2014-01-18 14:01
#25

Hihi 😃inte so lätt, jag tog en tumstock 😉 men det var ju tur att dem stod stilla!

www.torplyktan.se

FruFilur
2014-01-21 10:59
#26

Jag måste revidera mina siffror… *suck* Det droppar fort…

Fertile Jansson väger in på 4.3 kg, han har alltså tappat 1.4 kg sedan i september enbart på hormoner…

Fröken Betty har glädjande nog gått upp litegranna och väger 3.2 kg, så hon är på väg i rätt riktning, om än lite för långsamt i mitt tycke…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

kulanturbo
2014-01-21 14:35
#27

Det med höjden och längden är intressant. Hundars mank höjd anges ju alltid. På hästar mäter man även skenbensomfång på premieringar av avelsdjur. Men de är bra mycket större än katter

Annons:
VargenCV
2014-01-22 11:02
#28

#26 Min yngsta hona verkar vara en sånn liten en, som din. Hon är snart 8 månader nu, och väger endast 2,9 kg. Mycket mindre både i vikt och storlek än vad jag är van vid. Hennes mamma har jag född upp, och även hon var liten; större i storlek men ungefär samma i vikt. Hoppas min lille växer på sig och blir stor; bredvid mina andra ser hon pytteliten ut :p

SolidShinta
2014-01-23 12:59
#29

#22

Min 9-åriga kastrerade hona är ca 76 cm från huvudet till svantippen och ca 34 cm från skulderbladen till svansroten. (Och 32 cm från tass till skulderblad.)
Hur långa var dina då? :)

(Ja, det var roligt att leka med måttbandet tyckte Cortana också. :D)

CaptainMorgan
2014-01-23 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Min fertila hane Heads or Tails Captain Morgan på snart 10 månader väger 6,3kilo.

Torplyktans
2014-01-24 11:34
#31

Om jag mins rätt so var Fiona 35cm från skulderblad till svansroten och Freja 30cm. Måste nog kolla om Freja har växt något sen jag gjorde det ;-)

www.torplyktan.se

Upp till toppen
Annons: