Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 1213 ggr
tallens
2013-11-23 18:05

Super- "morsan" födde

6 st helt underbara ungar! Helt fantastiskt, jag är mållös o trött.

Förlåt, jag satte mig i första rum; Hon är tröööt! Vilken kattmor! Hennes 1a kull, men såå duktig. Hon o ungarna har fått ny låda efter födseln (så blöt o blodig) + att jag matat mamman. Och torkat henne lite bättre torr. Vilka gener HON har! Är så tacksam, och hoppas på varje liv! Men, jag kommer inte lägga mig i, vad kattmor bestämmer.

Den som är för svag, kommer ev att dö. Sånt e livet.

Annons:
catcult
2013-11-24 05:04
#1

Det är ditt jobb att göra allt du kan för att de "svaga" ska kunna överleva, det är absolut inte något som den stackars trötta kattmamman ska behöva ta ansvar över eller besluta om!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Labolina_73
2013-12-02 17:52
#2

vilket resonemang----- :-(

[EmmiieErixon]
2013-12-03 22:06
#3

men bara för att de är svaga så ska de inte lämnas att dö när det finns hjälp att få?! Stack i hjärtat att läsa detta…

catcult
2013-12-03 23:58
#4

Jag avskyr människor som försöker dölja sin egen lättja bakom "naturens gång" eller "sånt är livet". 🤮

Min ena katt hade inte levt idag om inte hon fått hjälp vid födseln, hon fastnade på vägen och vi fick dra försiktigt i henne för att få ut henne. När hon väl kom ut andades hon inte och min pappa fick massera henne tills hon vaknade till liv - vi gav inte upp på henne! Efter det ville inte kattmamman tvätta henne (hon var trött och trodde väl att hon ändå var död) men jag gjorde allt för att hon skulle ta till sig den lilla, torkade henne torr med en handduk och hjälpte henne till en tutte. Detta krävde såklart oerhört mycket energi och engagemang, vi var tre personer som agerade barnmorskor (jag och mina föräldrar) och det var både psykiskt och fysiskt påfrestande men det var vår förbannade skyldighet!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

tallens
2013-12-04 20:43
#5

RE - SVAR till några: angående "super" morsan

Hon fixade det allt galant. Och alla kattungar är i dag levande. Visst har jag måst hjälpa några få till kattmors bröst. Genom att helt enkelt förflytta de starkare en bit bort. Och på så vis ge de svagare en rimlig chans. Men om kattmamman "lämnar eller övergiver" sin(a) ungar får man faktiskt överväga vad att göra!

Om man har gått G1-kursen - så måste man förstå:

att vi: människor INTE ska förmänskliga katten !

catcult
2013-12-04 20:52
#6

#5 Om mamman "lämnar eller övergiver" sin kattunge är man skyldig att hjälpa kattungen! Antingen genom att stötta mamman och föröska locka och trixa lite, eller i värsta fall flaskmata om inget annat hjälper. Flaskmatning är jobbigt, men det är något alla som får en kull måste räkna med om det behövs.

Att låta en katt självdö är djurplågeri och således också olagligt.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
Starfall
2013-12-05 10:39
#7

Sånt här gör bara folk upprörda! Om man låter sin katt få ungar så måste man ta sitt ansvar och hjälpa mamman om hon inte klarar sin uppgift själv. Om man inte vill lägga energi på detta borde man verkligen inte bli uppfödare..

SolgläntansDjurbäddar
2013-12-08 22:00
#8

Tallens om du själv födde barn och dom är svaga skulle du skita i dom då?

Upp till toppen
Annons: