Annons:
Etikett05-pälsvård
Läst 14370 ggr
Fridborg
2013-11-09 21:22

Flottig päls, vad göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår fick jag hem en stor fin kille på 4 år som är en blandning mellan Norsk skogkatt och Main coon (velade vilket forum jag skulle skriva i, men tycker han är mer lik en skogis så det fick bli detta :P ). Han räknas väl antagligen som huskatt då han inte har stamtavla, men jag tänkte att han ändå har både lynne och egenskaper efter dessa två raser trots att han är en huskatt.

Han har väldigt flottig päls, det känns som att handen blir skitig när man klappar honom och den är ojämn och inte så fluffig. Har borstat en hel del men han är inte överdrivet förtjust i detta så jag får ta lite i taget.

Han behöver antagligen tvättas med schampo, men jag vill att han landar här ordentligt innan jag sätter igång med sådant. Har en annan katt sedan innan så jag "lägger ner energin" på att de ska få bli kompisar innan jag börjar laborera med honom. Han har inga tovor eller något sådant.

Han är ganska fet också så vi får se om han går ner lite av lightfodret och hur han reagerar på det, annars får jag köpa annat. 

Slänger upp en liten bild på min fina Leif :)

Annons:
OberonsMatte
2013-11-09 22:59
#1

Är han kastrerad? Är det flottiga extra mycket vid svansroten och på ovansidan av svansen kan han ha något som kallas fetsvans/fettsvans och som oftast drabbar okastrerade hankatter.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridborg
2013-11-09 23:01
#2

Han är kastrerad :) Detta är över hela kroppen. På magen är håret krulligare, men det kanske bara är så han ser ut. När han sitter/ligger blir det som stora "jack" i pälsen, den är inte jämn och fin alls.

Var länge sedan jag hade semilånghår, men han såg inte ut så alls i pälsen, men detta kanske är rastypiskt?

Eller så är han fet och inte kan tvätta sig ordentligt…

OberonsMatte
2013-11-09 23:07
#3

#2 En päls "ska" aldrig vara skivig, men kan bli det ifall katten är smutsig, okammad och/eller i dålig kondition av andra orsaker.

Har han vistats utomhus (och kanske blivit extra smutsig p.g.a. det) eller har han endast varit innekatt tidigare?

Vilket foder har han ätit?

Är pälsen tovfri? Går det att kamma honom?

Sajtvärd Katter iFokus

Fridborg
2013-11-09 23:10
#4

#3 Nä det var det jag misstänkte… Han var utekatt förr men har varit innekatt i ett år. Flyttade till mig så han har chansen att komma ut, men såg ut såhär när jag hämtade honom helt enkelt. 

Det han ätit var Royal Canin för main coon enligt tidigare ägaren, men när jag va där hade hon panikköpt ett skitfoder från Hemköp, men hon hade en RC-fodertunna så jag tror på den historien. 

Pälsen är tovfri men det tar emot lite när man kammar, som att pälsen är vääääldigt tät.

OberonsMatte
2013-11-09 23:28
#5

Nu är ju din katt en blandras, men en Norsk skogkatt känns ofta lite sträv över rygg och svans p.g.a. att pälsen har (eller bör ha) ganska grova täckhår där. Även om katten har tydliga täckhår ska en päls i god kondition dock kännas fluffig och spänstig.

Om hela pälsen känns fet behöver katten troligen shamponeras och badas/duschas för att bli fin.

Att pälsen blivit fet och skivig kan delvis bero på fodervalet och överdriven talgproduktion, men också på att katten av någon orsak inte själv ägnat sig tillräckligt åt pälsvård. En del katter är helt enkelt sämre än andra på att hålla efter sin päls, men det kan också vara ett tecken på att katten inte mår bra (både fysiskt och psykiskt).

Sajtvärd Katter iFokus

Fridborg
2013-11-09 23:36
#6

Svansen känns väldigt len och fluffig, jag tycker att det värsta är på ryggen och sidorna. Magen har jag inte klappat så mycket än. Ska pälsen på ryggen gå åt samma håll eller kan den vara lite lurvig? Kanske svårt att veta med en blandras. 

Jag kör IAMS for sterilized nu (mest för att det är det enda fodret min tidigare/andra nuvarande katt gillat och det enda som hållit vikten på henne), behöver jag ge honom något specialfoder på sidan?

När är det ok att duscha honom, är det akut? Vilket kattschampo är bäst?

Om jag nu duschar honom, kammar en hel del och inväntar vad fodret gör för skillnad och han fortfarande har en flottig päls tar jag honom till veterinär, eller är det något jag borde göra väldigt snart?

Annons:
OberonsMatte
2013-11-09 23:51
#7

Jag är tyvärr dålig på foder och schampon, men förhoppningsvis finns det andra här som är bättre på det. När det gäller foder vet jag dock att sterilized och dietvarianterna av torrfoder inte är bra och har dålig effekt mot eventuell övervikt.

Eftersom han är ny hos dig tycker jag dock inte att du ska experimentera för mycket med foder ännu, utan hålla dig till det han är van vid ett tag till. Likaså när det gäller bad, särskilt om han inte är van vid att badas/duschas regelbundet.

Pälsen på ryggen ligger i riktning mot svansen, och på sidorna går den snett bakåt/nedåt, så det är åt de hållen du ska kamma honom.

Att endast ha flottig päls är inte ett akut läge, men håll koll på om han uppvisar eventuella andra symtom som t.ex. ovanligt stor törst eller ovanligt stor och frekvent urinmängd, eller dålig/överdrivet stor aptit, viktnedgång, slöhet, tand- eller munproblem etc.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridborg
2013-11-09 23:56
#8

#7 Tack för dina tips :)

Får se hur jag gör med fodret sedan, för de är så himla olika. Min andra katt är en liten kastrerad huskatthona, korthårig. Hennes vikt är perfekt så något som passa båda skulle vara bra, men förstår om det inte går. 

Hur ofta behöver jag kamma honom? Jag gör det nu lite då och då eftersom han mest accepterar att man gör det en liten stund innan han blir sur.

OberonsMatte
2013-11-10 00:05
#9

#8 Hur ofta man behöver kamma katten är väldigt olika, men om pälsen är skivig känns risken stor att det även bildas tovor, så i ditt fall helst en liten stund varje dag för att undvika det.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridborg
2013-11-10 00:07
#10

#9 Då gör jag det vid varje tillfälle som ges, tack!

[Hen]
2013-11-10 01:24
#11

Är pälsen flottig på ryggen, eller på hela katten? Är han såpass rund om magen att han har svårt att nå ordentligt när han tvättar sig? Det händer att runda katter får fettig päls av det skälet… En vän till mig har en huskatt vara ena förälder var skogkatt, och hennes katt har en tufsig och tovig päls just för att den inte är rasren. Katten går på fri tass ute och när han kommer hem är han full av löv och pinnar och barr typ. :) De klipper honom kort på sommaren för att pälsen är så knasog, ocjh Min kompis säger att det är pga blandras.

Fridborg
2013-11-10 01:50
#12

#11 Han har inte tvättat sig alls så mycket sedan han kom, men är väldigt rund (gissar på 7-8 kilo) så det kan nog vara det för det är värst just på ryggen.

Torplyktans
2013-11-10 08:12
#13

Det är nog bra att ta det lite lugnt i början. Mycket motion och ett bra foder om han är lite för tjock. Jag tro att motionen gör jätte mycket för att katten ska komma i form. Mina kastrerade huskatter äter rätt mycket kattungefoder när vi har en  kull hemma. Men klara vikten förvånansvärd bra. Dem är mest ute hela dagen och fånga möss i och runt stallet ;-)

Det kommer ju ta lite tid. Går det att bada honom efter att han har bott in sig hos dig är det ju bra.

Det här schampo skulle kanske passa för dig (din katt) http://www.supercat.se/palsvard-katt/k9-competition-aloe-vera-schampoo.html

Det är kanske inte det billigaste men även för husbehov vill man ju ett schampo som är bra för pälsen och katten. Det finns säker mycket annat son fungera också. Ta gärna även balsam för att förbygga tovor.

www.torplyktan.se

Annons:
AgnetaB
2013-11-13 00:04
#14

Min gamla katt med fel på sköldkörteln fick väldigt fet o tovig päls som han aldrig haft. behöver ju inte alls vara det på din katt men nämner det iaf.

Upp till toppen
Annons: