Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1016 ggr
lynxessan
10/27/13, 8:54 AM

anledning till vetbesiktning inom en vecka?

när man läser på katterier och kennlar står det att de är vetbesiktade inom en vecka vid köpet men jag kan inte hitta orsaken till vetbesiktningen. så vilka är anledningarna till besiktningen? varför måste det ske senast en vecka innan de säljs? skulle köparen lika gärna kunna gå till vet och få djuret besiktat eller måste det vara säljaren? tack för att ni gör mig klokare :)

Annons:
OberonsMatte
10/27/13, 9:18 AM
#1

Det är för att både köpare och säljare ska få en professionell bedömning på att kattungen är frisk och inte har några medfödda fel som går att upptäcka då överlåtelsen görs. Det är för att man ska veta vad man köper (och säljer) helt enkelt.

Väntar man tills efter köpet är det svårare att avgöra om eventuella fel eller sjukdomssymtom redan fanns (och "borde" ha upptäckts) när köpet gjordes eller har uppkommit senare.

Sajtvärd Katter iFokus

lynxessan
10/27/13, 10:04 AM
#2

tack det var en jätte bra förklaring :) men det har alltså inget att göra med försäkringen att det måste göras? utan det är bara av välvilja och proffessionalism som alla uppfödare gör det

Torplyktans
10/27/13, 10:09 AM
#3

Det behövs även för försäkringens skull, och SVERAK kräver det också av sina medlemmar / Uppfödare.

Man måste besikta innan kattungarna har fyllt 12v även om man inte säljer de än (enligt min Agria ombud) och sen måste man ombesikta kattungen 7 dagar innan flytten.

www.torplyktan.se

blondifire
10/27/13, 2:09 PM
#4

#3 vad menar du med o besiktiga innan 12 v ?

en besiktning får aldrig vara äldre än 7 dagar oavsett vilken ålder katten du säljer är ( gäller alltså äldre katter oxå)

S*Winsnes Wilda

Torplyktans
10/27/13, 4:19 PM
#5

#4 kanske skrev jag lite konstigt, fast jag nämnde ju att de ska ombesiktas 7 dagar innan flytt…

Jag menar so det inte räcker att besikta 7 dagar innan om katten är äldre än 12v, då bli det att åka två gånger med kissen en gång innan 12v för Agrias skull så att försäkringen gäller (eller bättre sagt försäkringen ska gäller fullt ut när köparen överta) och sen en gång till veckan innan kattungen hämtas. Samt att man även måste besikta kattungar som man själv spara till avel innan 12v. 

Men det med försäkringens krav på besiktning kan ju såklart vara olika.

Självklart ska även vuxna katter besiktas. Men där slipper man ju åka flera gånger i alla fall ;-)

www.torplyktan.se

Upp till toppen
Annons: