Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1743 ggr
SolgläntansDjurbäddar
10/10/13, 5:55 PM

Tips innan man köper en Norsk Skogkatt

Hej!

Vad ska man tänka på innan man köper en Norsk Skogkatt?

Har hittat en http://www.sefursterikets.se/81719345 som jag ska åka och titta på i morgon. Så vill gärna ha tips Tack! :)

Annons:
Katzuki
10/10/13, 7:24 PM
#1

Hej,
Jag tror att det finns någon tråd där detta diskuteras, men det är inte alltid så lätt att hitta här tycker jag. 
Enligt mig är det viktigaste att kolla på alla katter som bor hos uppfödaren, hur de beter sig och om de verkar må bra. Se så att de du ska titta på verkar glada, sociala och lekfulla (men om de precis somnat kan det ju vara svårt) och se till så de ser friska ut. 

Verkar uppfödaren ha lite koll och är katternas miljö relativt ren och trevlig? Mår alla katter bra?
Är kattungarna vaccinerade/kommer att vara vaccinerade?
Hur ser uppfödaren på test av olika sjukdomar (tex HCM och GSD IV)?

Var inte orolig för att fråga för mycket heller, vi brukar bara bli glada när kattungeintressenter visar stort intresse och har läst på lite innan och vill veta massor :)

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Katzuki
10/10/13, 7:40 PM
#2

Ett till tips är att tänka efter vad du vill ha katten till, avel?, utställning?, sällskap? De flesta uppfödare brukar fråga om detta och se vad du har för intresse. Det går aldrig att garantera en bra utställningskatt eller avelskatt, men katterna ska alltid passa som sällskapskatter! :)

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Kronängens
10/10/13, 8:17 PM
#3

Jag hittade inga kattungar hos Fursterikets. Bara förstabilden från förlossningen…

Hon kanske inte uppdaterar hemsidan.

Man bör alltid kontrollera att kattungen är rasren och har stamtavla om den sägs vara en norsk skogkatt. Det är nog bra att ta för vana även om man köper katt, eller tror sig köpa katt av en uppfödare.  

Att föräldrarna är testade för HCM är ju bra, och att kattungarna är vaccinerade och chipmärkta är en självklarhet. Annars är det något lurt.

Håller med ovanstående att det är bra att tänka över och säga vad man vill ha katten till. Oavsett om man vill ställa ut eller bara ha katten hemma vill man att den ska vara frisk och sällskaplig, så att titta hur det ser ut hos uppfödaren och att katterna verkar friska, sociala och  trevliga är ju självklart. Vill man ställa ut så behöver katten ha ett rastypiskt utseende också.

Eftersom man betalar en del för katten tycker jag att man ska tänka på villöket stöda man vill ha av sin uppfödare, behöver man mer stöd och vill ha mer kontakt kanske man ska välja någon som är erfaren och har varit med ett tag. Det där kan ju samtidigt variera, alla äldre uppfödare är inte nödvändigtvis engagerade och alla nya inte okunniga så man får väl känna av det där litegrann. Jag har tyvärr träffat flera som blivit besvikna på sina uppfödare, att de liksom inte velat ha kontakt efter köpet eller inte haft kunskap själva eftersom det var deras första kull osv.

Lycka till med att hitta din kattunge!

Med vänlig hälsning Susanna

Upp till toppen
Annons: