Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 5076 ggr
lynxessan
2013-10-03 00:10

utekatt eller innekatt?

ni som har uppfödning, jag är lite nyfiken på vilka era argument är för att inte vilja sälja kattungar till någon som kanske låter missen gå in och ut som den vill? der finns enligt mig några bra argument men många har väldigt konstig syn på det tycker jag. det är ett beslut som jag tycker borde tas i varje enskilt fall och inte bara ett absolut nej utan att ha hört omständigheterna katten kommer befinna sig i. så varför säger ni nej om den kommer få vara ute? :)

Annons:
FruFilur
2013-10-03 11:18
#1

Om köparen delar min syn på vad som är lämplig miljö för att ha utekatt, och synen på när/hur utelivet introduceras så har jag inga problem med att sälja en katt som kommer få gå ute "utan ytterkläder"

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Torplyktans
2013-10-03 13:33
#2

Mycket bra skrivet #1! Tänker likadant!

Gärna ute i skogen med grusvägar ;-) få grannar med katt, bra grannskap med kontakt och koll på om de andra katter är vaccinerad kastrerad etc. Den ska tränas på att komma på inkallning.

Jag själv gör så här med mina:

Inte ut och in som katten vill utan som ägaren (jag) bestämmer, gärna inne på natten (lodjur, varg ibland räv och bilar) inte ute när man själv är borta och jobbar etc.

Bero också på katten själv, vissa kan man försiktigt vänjer vid trädgården med ca 1år andra behöver bli två för att dem är så vilda och obekymrad om faror. Vissa individer går inte alls, det gäller att kolla och vandra runt med och efter sin katt om den stannar hemma eller går den för långt bort. Det tar extremt mycket tid och är en enorm ansvar att ha utekatt! Jag måste ju vara säkert varje gång när jag släpper ut katten att jag har tid att leta efter den hur länge som helst om den inte kommer när jag visslar. Det kan ju händer att den är skadat och behöver hjälp!

Vi har dessutom halsband med sändare på alla utekatter (en sån typ av radiosändare som man har till vilddjuren) så att vi kan hitta de i fall att dem har skadat sig eller helt enkelt är ovilliga att kommer hem på kvällen. Bra med grannar som ringer så fort katten plötsligt syns till på deras gård, då åker man och hämta! Ingen villa ha andras katter (eller hundar) på sin gård!

Förr oss går det åt vissa dagar lika mycket tid som om vi hade hund att gå med och vi har många spännande vandringar kors och tvärs genom skogen ;-) ibland på vintern med pannlampa om vi vissla in dem för sent och det hinner bli mörkt.  Men det är såklart värst med 2-3åriga katter bättre att vänta tills dem äldre då håller dem sig mer hemma.

Just nu är alla katter inne t.ex. för att grannen har upptäckt en främmande katt på sin gård. Han har ställd upp en fälla och nu hoppas vi att vi kan få tag på den med lite mat. Verka vara en sån sommarkatt som någon har dumpat, det händer ibland just så här års. Att någon släpper ut katter nära en gård i skogen, oftast om de inte går att få tag på så ta jägarna bort dem till slut. 

Facit är väll att det är bra mycket enklare och tryggare med kattgård ;-) Katter ha ganska stor revir och det skulle inte vara möjligt att ens en kastrerad hona fick ha sitt lilla revir i fred i något villa samhälle. Det bli snabbt för många katter och för mycket bråk och stress för katterna. Skulle uppskatta att vår bondkatt Zeb har ett revir av ca 10ha och då korsa han inte gränserna till grannens Freddi det går inte ens att bära över dem över i den andres revir så dem håller sams eller bättre sagt träffas aldrig ;-)

Lång utlägg ;-) men jag har funderat mycket kring det och alltid trott katter ska gå ute men jag har fått lära mig att det inte är så enkelt! Bondkatterna ha haft en hel del skador (ormbett, rävbiten, ben som sitter fast i stenmuren, bort frätate trampdynor, påkörd…)

www.torplyktan.se

lynxessan
2013-10-04 20:41
#3

det var härligt att höra både #1 och #2 :) jag är glad att höra så sunda inställningar, när jag pratat med vissa uppfödare och pratat om katter få gå ut utan koppel så har vissa sagt att nej dom får inte gå ut och säljer inte till folk som tänker låta dom gå ut för "man släpper inte ut 6 tusen bara sådär". det är riktigt hemskt tänkt tycker jag för katten vet ju inte hur mycket den är värd, då känns det som att den uppfödaren enbart föder upp för pengarnas skull och inte för katternas skull.

FruFilur
2013-10-06 14:20
#4

Jag hävdar med en dåres envishet att beslutet om utekatt eller innekatt inte har med prislappen på katten att göra, utan det har med miljön där man bor att göra…

En katt för en krona tassen lider inte mindre än en sextusenkronors-katt när den ligger påkörd med bruten rygg i diket och blir levande hackad av skator/kråkor…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

SE*Hosiboo's
2013-10-06 15:06
#5

Jag håller med tidigare kommentarer. Jag vill veta om köparen tänkt låta katten gå ut så jag kan se om vi tänker likadant kring lämplig utemiljö osv… Katten ska även vara kastrerad och introduceras till utemiljön på ett bra sätt..

VargenCV
2013-10-09 14:03
#6

Håller med tidigare talare. Säljer katt som inn-och-ut-katt om köpare bor på ett lämpligt sätt med trygg utemiljö. Mina egna katter går också ut när dem är kastrerade och färdiga i aveln - det trivs dem jättebra med :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: