Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 570 ggr
krisw
2013-08-05 10:13

Undran över meriter

Som ni nog sett letar vi efter en katt elller två av raserna Norsk skogkatt o Maine coon.

Jag vill poängtera att jag INTE VILL GÖRA NÅGON UPPRÖRD MED FÖLJANDE FUNDERING utan hoppas på att ni vill svara.

Jag har tidigare fött upp "stora djur" och för mig har det varit viktigt att välja flickor med meriterade föräldrar och då även att mamman har meriter INTE bara pappan.

Därför nu när vi letar kattflicka läser jag stamtavlor noggrant.

Något jag sett genomgående (inte alla uppfödare men många) vid jämförelse på de ungar vi kikat på (obs vi har kikat på katter utanför sverige)

Är att norsk skogkatt oftare har showmeriter på mamma o pappa medans Maine coon har det först flera led bakåt.

Undrar nu varför och tänkte att ni här på forumet kunde ge en föklaring.

Är det så att folk med Norsk skogkatt oftare visar sina katter? Eller är det så att en Maine coon går alltid att sälja oavsett om meriter finns?

OCH ÅTER IGEN ÄR INTE UTE EFTER ATT RETA UPP NÅGON bara undrar. Och vill ni inte svara offentligt här på forumet svara med meddelande. Jag befinner mig INTE i Sverige så det är "riskfritt" att svara med privat meddelande

Annons:
FruFilur
2013-08-05 12:16
#1

Jag har Norsk Skogkatt, och kull just nu, efter en omeriterad hona och en meriterad hane…

Anledningen till att hon är omeriterad är helt enkelt att hon inte höll att ställa ut i vuxenklass. Och med att hon inte höll menar jag inte att hon skulle vara en ful och skev katt, utan att skogis (såväl som coonis) är långsamma raser, och att då ställa en 10-12 månaders tonårsskrangelkatt mot både 3, 4 och 5-åriga fullt utvecklade honor är lönlöst då det endast finns ett certifikat som man tävlar om, dvs katten blir inte - till skillnad från andra djurslag - "meriterad på sina egna kvaliteter" utan det är ett tävlingsmoment i det hela där bara en av katterna får certifikatet, alldeles oavsett om samtliga är superfina katter…
Ofta när man är på utställning och det är unga honor uppe för bedömning i vuxenklassen så är kommentaren från domarna att "hon behöver en kull"

Min hona är alltså omeriterad, men en förbaskat bra hona ändå med korrekt typ, fantastiskt temperament och - har det visat sig - excellenta avelskvaliteter, men utställd som vuxen kommer hon inte bli än på ett tag (nu ska hennes bebisar bli stora och flytta hemifrån först, och sen ska hon få växa på sig och komma i form)

Att hanar oftare är meriterade kan ju bero på att de oftare kan ställas ut; när en hona ska ha kull är hon borta från utställningssvängen minst ett halvår i stöten (2 månader dräktighet + 3 månader ta hand om bebisar, och då är det totalt utställningsförbud och sen minst en månad att komma i form igen, kanske betydligt mer) och väljer man då som jag att inte sätta honan på p-piller utan istället ta en tidig parning (för hon löpte så tätt och hårt att hon gick ner sig i kondition) kommer det dröja innan det blir några titlar tagna…

Så uppriktigt sagt, att titta efter titlar i stamtavlan är ganska lönlöst, det säger egentligen absolut ingenting; den absolut bästa avelskatten kanske aldrig ens sätter sin tass på utställning, och katten med högsta titeln och mängder av Best In Show kan vara en usel avelskatt.

Att hanen jag valde till min hona råkade vara Supreme Champion (= högsta meriten) hade ingenting med det valet att göra, jag valde honom för att han kompletterade min hona på den svagheten hon faktiskt har.
Hanen : Stark, kraftig benstomme och fin storlek, och jämnbra tekniska kvaliteter.
Honan : Medium benstomme och storlek, starka tekniska kvaliteter.
Bebisarna : Verkar mycket lovande och synes ha fått både stomme och typ.

Det här var väl egentligen inte svar på din fråga varför det är fler skogisar än coonisar som är meriterade, men det svarar iallafall på varför det nog är färre meriterade honor än hanar i stamtavlorna…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

krisw
2013-08-05 12:47
#2

Tack för ditt svar, mycket lärorikt.

 Men jag tror nog jag får förtydliga lite vad jag sett.

Hos många Maine coon vi kikat på finns showmeriter först hos exempelvis morfars far och mormors mor .

På Norsk skogkatt hittar man dem direkt alltså ÄVEN på mamman såväl som pappan.

Denna stora skillnad (obs inte alltid men tillräckligt ofta för att notera som skillnad) har gjort att vi fundera varför.

Beror detta på att fler ägare av Norsk Skogkatt visar sina katter?

Visar färre Maine coon ägare sina katter?

Eller varför denna skillnad ( som faktist finns om man kikar runt)

Eller är det så att jag bara "lyckats" komma i kontakt med uppfödare av Norsk skogkatt som visar sina katter och med Maine coon uppfödare som avlar utan meriter på sina katter (återigen INTE alla men faktiskt flertalet. Dock funnit ett par som även visat/visar sina katter)

Återigen tack för svaret

Torplyktans
2013-08-05 17:12
#3

Jag vet inte svar på din fråga men håller med #1 helt och hållet vad hon skrev. Att utställnigsmeriter inte säger så mycket om kattens alla kvalliteer. Det finns många andra meriter som inte kan mätas på utställning, som enkla födsalar, bra modersegenskaper, frisk, temprament etc…

Det är ett stort plus för kattvärlden att man inte behöver först vara på utställning för att avla det inger stort förtroende att man titta på so mycket mer än utställningar.

Men vill du kolla på fler stammtavlor behöver du ju inte ens ha kontakt med någon utan kan fritt gå in till Pawpeds eller Sverak där ligger alla stamtavlor samt div hälsointyg online att titta på för alla.

www.torplyktan.se

Upp till toppen
Annons: