Annons:
Etikett14-rasstandard
Läst 6030 ggr
mizzm
2013-07-30 14:54

Norsk skogkatt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För snart ett år sedan köpte jag och min sambo vad vi trodde var en Norsk skogkatt.

Det visade sig ganska snart att vi blev lurade då vi inte fick med någon stamtavla. Hur som helst, det viktiga är eegentligen inte om våran katt är en renrasig skogis eller ej, utan vi är mer nyfikna på om man kan se likheten på något sätt? Vi har googlat enormt mycket på Norska skogkatter och tycker att våran är väldigt lik på många sätt, både vad det gäller utseende och psyke. Idag är han 10 månader och jättestor, större än våran andra huskatt som är 9 år. Så frågan är hur stor han blir när han har växt färdigt? Några funderingar bara :)

Annons:
OberonsMatte
2013-07-30 15:11
#1

Varför trodde ni att det var en Norsk skogkatt ni köpte om ni inte fick någon stamtavla? Vad kostade katten?

Han är iallafall jättefin och är han bara 10 månader nu lär han växa lite till, hur mycket får man bara vänta och se.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2013-07-30 15:17
#2

Var han chipmärkt, dubbelvaccinerad och veterinärbesiktigad vid överlåtelsen? Skrev ni och uppfödaren under ett köpeavtal?

Sajtvärd Katter iFokus

mizzm
2013-07-30 15:26
#3

därför att alla människor inte har en sådan bra koll på hur det går till att köpa en renrasig katt. vi har aldrig ägt en renrasig katt och har därför ingen erfarenhet utav det. vi skulle självklart ha kollat upp det bättre och man blir lätt efterklok efter ett sådant köp. för oss spelar det i dagsläget ingen roll om han är renrasig eller ej, det var mer lite funderingar vi hade bara :) han var inget utav det du frågade om, bara vaccinerad. Vi har dock sen vi köpte honom, vaccinerat ytterligare en gång samt kastrerat och Id-märkt honom hos veterinär.

SolidShinta
2013-07-30 15:38
#4

Han är jättefin!

Har ni fler bilder? Svårt att se på bara en bild. :)
Vilka än hans föräldrar är så räknas han ju som en huskatt utan stamtavla. Men jag förstår din nyfikenhet. Skulle också varit nyfiken. ;)

mizzm
2013-07-30 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

ja absolut :)

mizzm
2013-07-30 15:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

här är båda våra katter :)

Annons:
mizzm
2013-07-30 15:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

för några månader sedan :)

SolidShinta
2013-07-30 17:10
#8

Ja, jag tycker ju helt klart att han liknar en skogis! Men tycker att det är väldigt lustigt att du fick någon stamtavla om han nu är renrasig. :/

Är lite svårt att se eftersom han är så ung också, men det är någonting med huvudet, framför allt öronen som jag tycker inte ser helt rastypiskt ut för en skogis. Men det kan ju å andra sådan finnas helt renrasiga med stamtavla som inte ser helt rastypiska ut heller.
Tycker bara som sagt att det är lustigt att du inte fick någon om han nu är renrasig. Det kostar ju trots allt inte mer än 200 kr för en stamtavla och är inte så mycket jobb att skaffa.

Väldigt fin är han iaf! :) Är svag för blå katter.

mizzm
2013-07-30 21:57
#9

Ja jag håller med. Vi blev som sagt grundlurade. Men för våran del spelar det ingen roll i dagsläget om han är renrasig eller ej. Vi är väldigt glada att vi köpte honom då han är en väldigt go katt, våran andra katt blev väldigt glad över att få en kompis också eftersom han var själv innan. Ja hans päls torkar väldigt fort alltså den är väldigt vattenavvisande, han har samma färg på alla fyra trampdynor som pälsfärgen, samt tofsar mellan tårna. Så nåt är det. Eller bara en slump. Även om han klassas som huskatt har han väldigt många likheter med en skogis. Sen kan man ju bara vara efterklok med varför vi inte kollade upp mer innan vi köpte honom. Men hur som helst är han ett riktigt litet busfrö som bara växer och växer. Han är ju som jag skrev tidigare, större än våran andra katt redan som är nio år, och själv är han tio månader nu drygt.

ellen1960
2013-07-31 11:13
#10

HAn har skogkattens strekantede hode, semi lange pels osv, så at det er mye skogis i ham, eller det kan være mye skogis i ham.  #8 det er det er dessverre en del skogkatter med tavle som har slike smale litt rundede ørene, syns også at han har litt vel dominante øyne

Ja det kan være flere årsaker til at han ikke har stamtavle. Kasnkje har mamma katt hatt for mange kull, kanskje er det en parring mellom nære slektninger osv, men så har oppføderen villet tjene penger på kattungene og solgt og lur mennesker…

Men som trådstarter sier, for akkurat henne betyr det ingen ting

EvaSe
2013-07-31 15:02
#11

En fullvuxen skogishane väger mellan 5 pch 9 kg, även om det finns både tyngre och lättare. Så har du en vikt att jämföra med :)

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

mizzm
2013-07-31 18:34
#12

Ja med tanke på att våran väger runt 4 kilo redan och är större än våran andra katt på 9 år, så lär man väl anta att han blir större :p

Kronängens
2013-08-01 13:16
#13

Det trekantiga huvudet är ju likt skogkattens, men öronen och  ögonen tycker jag inte är särskilt rastypiska. Det finns nog någon skogkatt bak i leden, men det är förstås svårt att veta.

Katten ser hur som helst jättefin ut, men det är tråkigt med folk som luras.

Annons:
mizzm
2013-08-01 15:35
#14

Håller med. Har dock sett flera ''renrasiga'' skogisar inne på denna sidan som inte heller har speciellt stora örontofsar. Knappt några alls. Dessutom är det väl svårt att se exakt hur han kommer se ut när han är fullvuxen, då han bara är 10 månader ännu.

mizzm
2013-08-01 15:40
#15

Tilläggas kan, att han har päls emellan alla tår, samma färg på alla fyra trampdynor som pälsfärgen. som jag skrev tidigare torkar han extremt fort när man har duschat pälsen. han klättrar alltid i ''sick sack'' från katternas klätterträd, osv osv. Har läst på om skogisar efter att vi köpte honom och allt det jag beskriver, beskrivs ju som rastypiskt just för den norska skogkatten. Även om han inte har en stamtavla så är det oerhört många likheter mellan honom och en renrasig. så är helt säker på att han har rasen i sig på något vis, lite för mkt likheter för att det ska vara en slump.

OberonsMatte
2013-08-01 17:26
#16

#15 Pälstofsar mellan tårna och trampdynornas färg är dock inte något som kan kopplas till en specifik ras. Inte heller hur katten klättrar.

Många huskattuppfödare har fått för sig att långhåriga katter kan kallas för "skogskatter" (med s) eller "norska skogskatter", oavsett om de har stamtavla eller inte.

Det man kan säga säkert är att båda föräldrarna antingen var långhåriga själva eller korthåriga bärare av långhårsanlag. Den lite längre nosen ser skogis-aktig ut men sådana nosar kan slå igenom från helt andra rasinblandningar (även korthåriga raser kan finnas i släktledet) eller helt enkelt komma från långnosiga huskatter utan någon rasinblandning alls. Utan stamtavla kan man bara spekulera i varifrån katten fått sitt utseende och det finns många möjliga varianter på en helblå semi-långhårig katt.

Han är dock väldigt fin!

Sajtvärd Katter iFokus

mizzm
2013-08-01 18:43
#17

Jo jag vet. Jag försöker inte övertyga någon om nåt annat heller. Bara konstaterade att det finns många likheter.

SolidShinta
2013-08-02 07:12
#18

#14

Det jag och vissa andra skrev om öronen tror jag inte är just att han inte har örontoffsar. Iaf I mitt fall var att öronen är väldigt smala och avlånga, samt ser ut att sitta ganska långt ifrån varandra.

Han är hur som helst väldigt fin och ser definitivt ut att ha skogkatt i sig. Jag kan tänka mig att kanske 1 av föräldrarna var skogkatt och den andra halv-skogis eller något sådant. Men det är omöjligt att säga.
Jag kan dock se många likheter precis som du själv säger. :)

Kan även tillägga att alla renrasiga skogisar inte alltid följer rasmallen, även om man önskar att det vore så.
Min egna hankatt blev inte så värst stor tex. Han vägde bara 5,5 kg som mest när han var fullvuxen. Det är, iaf i mina ögon, lite litet för en skogis.

Upp till toppen
Annons: