Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 5804 ggr
[Mustangcab]
2013-07-27 17:52

Korthårig norsk skogkatt?

Det finns en inne på katter i fokus som hävdar ett hen känner en person som har en korthårig norsk skogkatt med stamtavla. Detta är inte praktiskt möjligt då långhår är ett recessivt anlag. Eller har jag fel?

Annons:
ellen1960
2013-07-27 18:10
#1

egentlig er det ikke mulig nei, men for mange år siden ble det født en hos redtails, det ble mye bråk da, men det ble visst gjordt en gentest osv, er det muligens denne katten personen du kjenner har?

[Mustangcab]
2013-07-27 18:29
#2

Det var 12 år sen som denna katten föddes.

OberonsMatte
2013-07-27 19:43
#3

Min syster köpte en Norsk skogkattunge med stamtavla född 1991. Jag var med och såg båda föräldrarna och kattungens mormor som alla var innekatter. Föräldrarna var unga (1,5 år) och hade ganska outvecklade pälsar, men det syntes på svansarna att de var semi-långhår. De var inte heller typade på det sättet som skogisar är idag, med rak profil etc, men det var ju inget ovanligt på den tiden..

Oskar som kattungen fick heta blev dock aldrig det minsta långhårig. Uppfödaren hörde av sig några gånger för att höra sig för om att allt var bra och angående pälsen sa hon varje gång: det kommer!! Men det gjorde det alltså inte iallafall.

Oskar hade 3 bröder som redan var sålda när min syster var där. Jag undrar så hur de såg ut…

När jag kollade på Findus (Sveraks stambok) ser jag att Oskars pappa fick ytterligare en kull med Oskars mamma och 2 kullar med Oskars mormor.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
2013-07-27 19:52
#4

Jag förmodar att de inte gick att dna-testa då? Men om svansarna var semilånghår så väl resten av katten det också😃

OberonsMatte
2013-07-27 20:09
#5

#4 Ja, eftersom svansarna var semi-långhår var de som påstods vara föräldrar semi-långhår, så hur Oskar kunde förbli korthårig är ett mysterium… Jag tror inte att uppfödaren själv misstänkte att det var något lurt med Oskars tillblivelse och kanske var det faktiskt helt omöjligt att någon annan katt än skogis-hanen kunde ha varit pappan.

Tyvärr förlorade min syster kontakten med uppfödaren med tiden så hon kunde aldrig berätta att han förblev korthårig under alla sina 16 år.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
2013-07-28 19:26
#6

# 5 Men man undrar om det inte fanns någon annan fertil hankatt där också för det är gentisk omöjlighet😃

Annons:
OberonsMatte
2013-07-28 19:45
#7

#6 Ja, när det gäller Oskars härkomst kan man förstås inte veta eftersom det inte gjordes någon gen/dna-test, men i det fallet som #1 beskriver gjordes ett gentest som bevisade att de långhåriga skogisarna faktiskt var den korthåriga ungens föräldrar. Så det kan hända genom att det uppstått en slags mutation, även om det är väldigt, väldigt ovanligt.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
2013-07-28 19:48
#8

Men varför avlar folk på dessa "defekter"?🤔

OberonsMatte
2013-07-28 20:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Ja, jag skulle ju aldrig göra det.

Det "lustiga" är att ingen veterinär någonsin ifrågasatte att Oskar verkligen var den registrerade norska skogkatt som försäkringen gällde för.

Bild på världens finaste Oskar som var en stor kille på nästan 9 kg, (att öronen inte heller är rastypiska beror på att han fick blomkålsöron p.g.a. blodöra):

Sajtvärd Katter iFokus

AgnetaB
2013-07-28 20:18
#10

Oj ja ser ju inte ut som en skogis ,så här helt spontant.

[Mustangcab]
2013-07-28 23:05
#11

Nej alldeles för lite päls😂

OberonsMatte
2013-07-28 23:37
#12

#11 Näe, skratta inte åt den här fina raskatten! Han var en one of a kind på många sätt! 😉

Sajtvärd Katter iFokus

erspers
2013-07-29 07:49
#13

Det är fullt möjligt att man kan få en kort-hårig skogis..runt 2006-2007 så var det en rätt känd uppfödare på den tiden som fick en hona i en kull som var korthårig..ägaren som köpte den var tom på katt-utställning med den o den blev totalt utdömd av en norsk domare o sen blev det gen-testar osv o föräldrarna var dom som stod i stamtavlan visade det sig.. har för mig att dom kom fram till att det var en mutation som gjorde att hon blev korthårig..så nog är det möjligt.. 

S

Annons:
[Mustangcab]
2013-07-29 14:34
#14

Det var avsaknaden av päls jag skrattade åt😃

SolidShinta
2013-07-30 03:44
#15

Fast jag tycker nog att han ser ut som en skogis på formen. Iaf vad man kan se av bilden, men den är ju lite liten så lite svårt att se.

Han ser ju ut att ha den raka profilen, lång svans och kropp och stora tassar. Det ända jag ser förutom avsaknaden av päls är väl öronen. Men det skrev ju TS att det var på grund av blodöra.
 
Om han har en stamtavla skulle jag nog tro på att anledningen till att pälsen är kort beror på någon slags mutation.

Tycker han är fin! Många skogisar nu för tiden har ju nästan gått över till perser-långhårs stadiet tycker jag. ;)

OberonsMatte
2013-07-30 12:00
#16

#15 Tack för att du tycker att Oskar var fin!

Han var fin och det som framför allt utmärkte honom var att han var så stor. Hela han var stor, och trots att pälsen var kort hade den skogiskvalitet med kraftiga täckhår på rygg och svans. Hade han bara blivit långhårig hade han varit en jättefin och maffig skogis.

Men visst tog det emot att påstå att han var en Norsk skogkatt när folk frågade. Och inom familjen skrattade vi mycket åt det faktum att det faktiskt stod Norsk skogkatt i hans stamtavla. Särskilt på äldre dar när han fick sina små knöggliga blomkålsöron också. Vår pappa hävdade alltid att Oskar var en "hederlig bonnkatt"…och kanske hade han rätt.

Hur det var med den saken kan man bara spekulera i.

Sajtvärd Katter iFokus

Kronängens
2013-08-01 13:23
#17

Formen på Oscars huvud i profil ser ju ut som en skogis, så antingen är han resultatet av en mutation eller så smet mamman ut vid något tillfälle och träffade på en friare… Det hade varit intressant att se bilder på hans syskon.

OberonsMatte
2013-08-01 17:46
#18

#17 Ja, hur de tre brorsorna såg ut har jag undrat många gånger. Eftersom de vara sålda sedan flera veckor när min syster köpte Oskar misstänker jag dock att de hade längre päls och att det var därför Oskar blev sist kvar.

På den tiden fanns ju inte internet så det var inte lika lätt att kolla upp saker eller skicka bilder till varandra innan och efter ett kattköp. Varken jag eller min syster hade heller så stor erfarenhet av skogisar då utan utgick ifrån att kattungen ändå skulle bli långhårig med tiden eftersom han hade stamtavla och alla intyg, kontrakt och sånt var i sin ordning.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: